Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Henkan skrev:Jag brukar vippa över spaken i sportläget någon sekund och sen tillbaka om jag inte vill att motorn ska stanna, funkar bra för mig.
Då kan man ju lika gärna stänga av systemet vis knappen istället.
Tanken är ju att slippa göra något alls.
Användarvisningsbild
av Derank
MB77 skrev:Kan verkstaden stänga av start/stop? Håller med att man blir förvånad när bilen plötsligt dör, även att man fortfarande rullar. Får bli till att kontakta ÅF och se vad de kan göra, något måste det ju finnas. Hade inte sagt något om bilen hade stått still i typ 2-3sek och sedan stoppat, men som det är nu är helt kass.

Går ej att stänga av, men återkom gärna om du får ett annat svar från nån mek som tagit saken i egna händer, själv har jag ryckt en kabel som sitte ri ett kontackstycke vid batteriet, då är S/S avaktiverat, du får dok ett felmeddelande i displayen
av Henkan
KrilleW skrev: Då kan man ju lika gärna stänga av systemet vis knappen istället.
Tanken är ju att slippa göra något alls.
Jag brukar normalt ha det på för det är ok vid t.ex. ett rödljus men kanske inte i en korsning och då är det lättare att vippa spaken än att titta ner och hitta knappen.
av SverreK
Övertygad om att det går att stänga av s/s om verkstaden vill (alternativt ändra någon parameter så att den extremt sällan aktiveras), men att de inte "får". Jämför exempelvis att bilen kommer ihåg att rattvärmen var påslagen senast när du stängde av bilen. Då borde den rimligen kunna komma ihåg att s/s var avstängd, men icke sa nicke....
av Lövet
Klart de inte får. Bilen är miljöcertifierad i ett visst utförande och ska vid varje start vara i det utförandet utan att föraren behöver trycka på någon knapp.
av andersuw
Henkan skrev:Jag brukar normalt ha det på för det är ok vid t.ex. ett rödljus men kanske inte i en korsning och då är det lättare att vippa spaken än att titta ner och hitta knappen.
Samma här. Det finns för övrigt många enkla sätt att få igång motorn igen i de fall man vill att den skall fortsätta gå. Vicka spaken till sportläge, trycka på en växlingspaddel om man har sådana, vrida lite på ratten eller minska trycket på bromspedalen lite och sedan trycka ner igen när motorn gått igång.
av grålle1
Jag tycker som sagt INTE heller att funktionen ATT HA S/S är ett problem, tvärtom.. har det gärna!
Inte heller att få igång motorn igen efter ett stop är ett problem, eller att tvinga den att inte vara aktiv, genom knapptryck, sportläge eller paddlar.

Problemet är att jag VET INTE när eller hur S/S plötsligt stänger motorn vid helt fel tillfälle. Exempelvis när jag sakta närmar mig en korsning eller rondell, med lite ECO körning och planering så närmar man sig med perfekt låg fart för att inte stanna, men plötsligt och precis innan man skall köra ut i korsningen/rondellen så dör motorn trots att man rullar och med ett ryck som varken är komfortabelt men framförallt skär rakt in i ingenjörshjärtat på hur den mekaniska misshandeln på motor och låda känns och hörs... då är instinkten direkt att stänga S/S och svära över hur illa den är implementerad.

Om jag bara kunde påverka, exempelvis som tydligen andra märken löst det genom att INTE stänga om man tryckte lätt på bromsen utan bara om man tryckte hårdare, eller åtminstona vänta tills att man stod helt still, då skulle jag aldrig deaktivera!?

Om man kör i situationer som systemet troligen är designat för: man närmar sig en korsning där man måste stanna och stå still minst ett par sekunder innan man kör igen, då funkar det klockrent tycker jag. Motorn startar blixtsnabbt i samma ögonblick man släpper bromsen och motorn är igång innan man hinner trycka på gasen... men som sagt står man inte helt still då uppstår problemen.
av andersuw
Min V70 D4 -15 stoppar normalt inte motorn förrän bilen står still. Undantaget är om man använder ECO-läget men det gör jag nästan aldrig. Dock kan jag förstås inte svära på att det är implementerat på exakt samma sätt på en sen XC60.
av KrilleW
andersuw skrev:Min V70 D4 -15 stoppar normalt inte motorn förrän bilen står still. Undantaget är om man använder ECO-läget men det gör jag nästan aldrig. Dock kan jag förstås inte svära på att det är implementerat på exakt samma sätt på en sen XC60.
Jag finner det ganska tydligt att det inte fungerar på samma sätt. Ingen annan Volvo jag har kört, inte heller XC60 av tidigare årsmodeller har gjort det. Det är ett nytt påfund.
av andersuw
OK. Då handlar det alltså om något nytt påfund på de senaste bilarna. Om jag kikar i ägarmanualen för XC60 -17 står det att vissa motorvarianter kan autostoppa innan bilen står helt still. I ägarmanualen för min egen bil står det istället att detta kan hända i ECO-läget. Kanske går det ändå att hitta på något sätt att undvika oönskade autostopp i situationer likt dem grålle1 beskriver. Vad händer t.ex. om man först bromsar in till krypfart men sedan släpper bromspedalen innan det går så långsamt att motorn autostoppar?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]