Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
ER skrev: Eller orutin vad gäller MC där många fick det "på köpet" förr och nu kör utan rätta kunskapen med ofta tragisk utgång pga okunskapen eller att man är ute för tidigt på året innan sanden är borta på vägarna. Borde vara retroaktivt krav på körutbildning för MC och indraget MC-kort för dom som fick det "på köpet" och ej har körutbildningen så enbart dom med utbildning kör MC.

Var fjärde som dör i en mc-olycka saknar körkort

http://www.expressen.se/motor/var-fjard ... r-korkort/

Man kanske istället borde kolla hur många som har Toxoplasma gondii istället
av Mwi
StringerBell skrev:
Mwi skrev:
simonhalmstad skrev:awd är en bra höjande säkerhet 8) Men det gäller att köra med sunt förnuft och inte överskatta sin körförmåga. :)
Du har fel (S) http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/n ... -vaglaget/
Det där går säkert att överföra på dubbdäck också. Falsk säkerhet ger ökat risktagande.
Nja tveksamt, affärsmodellen för försäkringsbolag är vi betalar premie till dem, de betalar till oss vid olyckor. De har alltid koll på statistiken annars tjänar de inga pengar så titta på dessa rekommendationer http://www.folksam.se/testergodarad/sak ... et/1.91156.
Försäkringsbolagens råd är ganska trovärdiga :D VTI och Follksam har ganska seriösa undersökningar.
Användarvisningsbild
av spaceuser
Buboss skrev:Stod själv i denna diskussion med mig själv i mitten av maj, d.v.s. välja en ny XC60 FWD eller ny XC60 AWD med den gamla motorn.
Funderade mycket noggrant över fördelar och nackdelar med framhjulsdrift, ny motor och växellåda kontra fyrhjulsdrift, gamla 5-cylindriga motorn och gamla 6-växlade automatlådan.
Men efter att ha provkört de båda varianterna, funderat över behoven (bor på landet och behöver då och då vara säker på att frugan tar sig fram till huset även om det är snöstorm), samt vad den egna känslan förutom förnuftet säger, så blev det en ny XC60 D4 BE AWD My 2016, Electric Silver med det mesta i utrustning.

Motiveringen till mig själv vid beställningen var helt enkelt följande:
Awd ger en viss högre säkerhet och framkomlighet när det råder sämre väglag, särskilt för oss som bor ute på landsbygden och inte alltid är säkra på att vägarna är plogade när snöstormen går. Viktigt är dock att inte gå över gränsen gällande vad bilen mäktar med, för även om man har AWD, så kan man inte köra som på sommaren när det är glashalt ute.

Trots att det är den äldre motorn och den äldre växellådan, så bör de så här i slutet av modellen vara bra beprövade och uppdaterade. Förvisso så är det högre förbrukning och tyngre bil, men barnsjukdomarna bör vara avklarade vid detta laget.

Förnuftsmässigt och miljömässigt funderade jag först på en XC60 FWD, men efter att ha testat den nya motorn (där vi idag inte riktigt vet vilka barnsjukdomar som kan uppstå) samt att jag inte var så imponerad av den 8-växlade lådan som andra på forumet är, så föll modellen till slut på mållinjen.
Dock måste jag erkänna att jag stod länge och velade fram och tillbaka över vilket koncept jag skulle satsa på.

Till slut kom den känslomässiga aspekten in som som till slut avgjorde valet. Gillar helt enkelt ljudet från den 5-cylindriga motorn och framförallt den extra säkerhet och framkomlighet som AWD ger när det är dålig väderlek.

Men som sagt, allt är en fråga om tycke och smak, varför det är helt OK att vara nöjd oavsett om man har FWD eller AWD. Viktigast är ju att man trivs med bilen. :)

Till slut, idag ringde försäljaren... Leverans imorgon och jag som var inställd på leverans först vecka 37. Man kan få julafton på sommaren också :D
Jag instämmer helt och fullt med ovanstående. Haft min i sju veckor nu och är mycket nöjd. Okey, den drar lite mer, men det var ingen nyhet. Jag gillar att den inte vinglar eller rycker märkbart i ratten vid kraftigt gaspådrag som jag tycker alla FWD bilar gör mer eller mindre annars. Den känns så himla stadig på vägen. Det enda jag ev skulle kunnat valt annorlunda vore om T6 motorn, alltså 3 liters sexan, funnits kvar i sortimentet. Kör årligen så lite att bränslekontot inte är det jag kommer att lida mest av.
Användarvisningsbild
av ER
Momentum skrev:
ER skrev: Eller orutin vad gäller MC där många fick det "på köpet" förr och nu kör utan rätta kunskapen med ofta tragisk utgång pga okunskapen eller att man är ute för tidigt på året innan sanden är borta på vägarna. Borde vara retroaktivt krav på körutbildning för MC och indraget MC-kort för dom som fick det "på köpet" och ej har körutbildningen så enbart dom med utbildning kör MC.

Var fjärde som dör i en mc-olycka saknar körkort

http://www.expressen.se/motor/var-fjard ... r-korkort/

Man kanske istället borde kolla hur många som har Toxoplasma gondii istället
Är faktiskt hela 5 av 6 som saknar kort för båge år 2013.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... ar-korkort
Inget körkort(hoj bil spelar ingen roll för det är detsamma som ingen utbildning och ingen medvetenhet om hur oskyddad man är och att man skall ta det extra försiktigt då man är mindre synlig oavsett om man bländar andra med helljuset eller ej(bättre med franskljus på hojar så man ser direkt att det är hoj genom gula ljuset och inte en enögd bil.
Det ena hindrar inte det andra och hur korkad är man när man sätter sin unge bakpå hojen oavsett om man har rätt kort för cykeln eller ej.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag byter bil var 24:e månad, och varje gång det är dags tänker jag att "nu ska jag testa AWD i två år". Men varje gång hittills har jag ändrat mig strax innan beställningen ska skickas in och tyckt att det ser för dyrt ut, och "det behövs ju bara en vecka om året". Men denna gången är det dags. Förnuftet säger XC60 D4 FWD automat, men jag vill helt enkelt inte lyssna på mitt förnuft. Livet går inte i repris, den här gången blir det XC60 D5 AWD manuell. Kanske med Polestar beroende på vad ni svarar på min andra tråd. Jag vill helt enkelt ha erfarenheten av AWD, sen ska jag uttala mig om vad som är bäst.
Användarvisningsbild
av ER
Det är ju den veckan man svär sig röd över felvalet oavsett sommar eller vinter man behöver mera än en axel som driver. Visst tar det lite tid att lära om att gasa sig ut situationer man förr släppte gasen och kopplade ur i pga enaxeldrift.
Användarvisningsbild
av EjS
Om man gärna vill spara bränsle kan man maila Volvo och fråga om de kan utveckla en bil som driver på ett enda hjul.

Vänster eller höger framhjul? Någon?
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:Om man gärna vill spara bränsle kan man maila Volvo och fråga om de kan utveckla en bil som driver på ett enda hjul.

Vänster eller höger framhjul? Någon?
Det är ju lite så en FWD funkar :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]

Vi som beställt nya XC60