Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Har läst hela tråden och blir faktiskt förvånad att du inte fått någon spec. på utrustningsnivån. De bilar jag köpt, exempelvis en Momentum, har jag fått en spec. på vad som ingår i Momentum. Sedan har alla tillägg jag gjort framgått också på sidan 2.
av Melmac
Jag har fått spec. men inte reflekterat över det eftersom vi har pratat om just "Your" utrustningen när vi satt ner och la beställningen samt att det står klart och tydligt vilken modell det är i överskriften på 4! ställen i offerten, på ordern och på kvittot!

Det är inte mitt jobb som kund att lägga ordern rätt.
av Melmac
Jodå, försäljningschefen lägger skulden på mig, jag borde ha sett att saker inte var med, även om vi pratade precis om dem. Dessutom står inte "Your" för klimatpaketet utan nått helt annat, typ att det är en färdig paketerad bil med lägre förmånsvärde (!!??). Han erbjöd mig 4000 på Volvokortet som kompensation.

Går hem och ringer 3 olika andra Bilia handlare samt Volvo, alla bekräftar att Your = Klimatpaket. En väldigt trevlig säljare i Sisjön upptäcker däremot att om man vill ha Your Ocean Race så måste Your-paketet läggas till manuellt, på de andra följer de med automatiskt. Hon fattar heller inte hur det kan stå kvar Your i benämningen men inte i tillbehörslistan, det borde inte gå. Funderar på att ringa Bilia huvudkontor och fråga om de har en bugg i systemet.

Jag ringer till chefen och förklarar vad jag fått reda på, då påstår han att de inte kan ha rätt, sen ändrar han sig till att det kan vara olika på olika handlare för att till sist erkänna att det måste läggas till manuellt men att det är mitt fel att jag inte upptäckt det. Förutom det försöker han med att det inte går att få Your till Ocean Race utan det är tjejen på Bilia som byggt den i deras system. Jag förklarar då att jag har ju byggt den själv på Volvos hemsida, så jag får skicka in en skärmdump som bevis. Summa summarum: Säljaren har lagt in paketen fel, han har inte vetat hur man gör och det är mitt fel att jag inte upptäckt att han inte vet detta.

Det jag blir mest förbannad på är att den fega säljaren inte står för sitt misstag och att hans chef sitter och ljuger mig rakt upp i ansiktet!

Han var dessutom beredd på att ta in min bil och byta mot en ny lagerbil, om det hade funnits. Varför då? Det är ju mitt fel? Mycket märkligt beteende.

De kommer aldrig erkänna felet, så jag får väl kräva lite utrustning och sen när enkäten kommer så kommer jag att ta upp detta fega beteende.
Användarvisningsbild
av svergie2
Melmac skrev:Jodå, försäljningschefen lägger skulden på mig, jag borde ha sett att saker inte var med, även om vi pratade precis om dem. Dessutom står inte "Your" för klimatpaketet utan nått helt annat, typ att det är en färdig paketerad bil med lägre förmånsvärde (!!??). Han erbjöd mig 4000 på Volvokortet som kompensation.

Går hem och ringer 3 olika andra Bilia handlare samt Volvo, alla bekräftar att Your = Klimatpaket. En väldigt trevlig säljare i Sisjön upptäcker däremot att om man vill ha Your Ocean Race så måste Your-paketet läggas till manuellt, på de andra följer de med automatiskt. Hon fattar heller inte hur det kan stå kvar Your i benämningen men inte i tillbehörslistan, det borde inte gå. Funderar på att ringa Bilia huvudkontor och fråga om de har en bugg i systemet.

Jag ringer till chefen och förklarar vad jag fått reda på, då påstår han att de inte kan ha rätt, sen ändrar han sig till att det kan vara olika på olika handlare för att till sist erkänna att det måste läggas till manuellt men att det är mitt fel att jag inte upptäckt det. Förutom det försöker han med att det inte går att få Your till Ocean Race utan det är tjejen på Bilia som byggt den i deras system. Jag förklarar då att jag har ju byggt den själv på Volvos hemsida, så jag får skicka in en skärmdump som bevis. Summa summarum: Säljaren har lagt in paketen fel, han har inte vetat hur man gör och det är mitt fel att jag inte upptäckt att han inte vet detta.

Det jag blir mest förbannad på är att den fega säljaren inte står för sitt misstag och att hans chef sitter och ljuger mig rakt upp i ansiktet!

Han var dessutom beredd på att ta in min bil och byta mot en ny lagerbil, om det hade funnits. Varför då? Det är ju mitt fel? Mycket märkligt beteende.

De kommer aldrig erkänna felet, så jag får väl kräva lite utrustning och sen när enkäten kommer så kommer jag att ta upp detta fega beteende.
......

Men bara så att jag har fattat rätt, sakerna du ville ha fanns inte med på orderbekräftelsen?
Användarvisningsbild
av Momentum
Kör det hela hela vägen, reklamera hela affären, ta det via konsumentverket, stå på dig, du har inget att förlora
Du har samlat trovärdig bevisning att det finns något extra handhavande som måste ske och att säljaren missat det vid beställningen
Tycker 4000 på Volvokortet är ett hån
Säg åt försälningschefen att du avser att ta det hela vi konsumentverket

"är skrivet på ett oklart vis eller så att säljaren får orimliga fördelar. "

"om du binds vid villkor som du inte haft en verklig möjlighet att ta del av innan avtalet ingicks."

http://www.konsumentverket.se/Konsument ... oretagare/
Användarvisningsbild
av svergie2
Momentum skrev:Kör det hela hela vägen, reklamera hela affären, ta det via konsumentverket, stå på dig, du har inget att förlora
Du har samlat trovärdig bevisning att det finns något extra handhavande som måste ske och att säljaren missat det vid beställningen
Tycker 4000 på Volvokortet är ett hån
Säg åt försälningschefen att du avser att ta det hela vi konsumentverket

"är skrivet på ett oklart vis eller så att säljaren får orimliga fördelar. "

"om du binds vid villkor som du inte haft en verklig möjlighet att ta del av innan avtalet ingicks."

http://www.konsumentverket.se/Konsument ... oretagare/
Tycker precis likadant, han har som sagt inget att förlora och allt att vinna. För jävligt beteende av Bilia!
av kmi
Om der står "your edition" i model betegnelsen på din ordrebekræftigelse, så har du en god sag.

Det er meget klart hvad der ingår og en bil kan ikke hedde Your edition uden den utrustning
http://www.volvocars.com/se/bilar/erbju ... &model=V60

Den måde som Volvo laver deres ordre specifikation på, kan være ret så svårt tolket som privat person. t.ex koderne på interiør og farve på skinklädsel ikke let forståeligt.

Se til at indspille samtalen (Det er lovligt om den ene part er medviden om at samtalen spilles ind) eller få det på skrift fra bilia chefen, at de ikke mener det er deres fejl, så har du en god sag hos ARN.

Bilen er jo ikke leveret som du har bestilt.
av ansjo
Personligen skulle jag aldrig acceptera att köpa en bil för X antal tusenlappar som ska ha en viss utrustning, och inte få den. Att sedan säljaren skyller på dig är ganska lågt, och inget jag hade accepterat.
Försökt att häva köpet och beställ bilen på en annan firma är vad jag hade försökt göra, samt ta hjälp av konsumentverket redan från början.
Användarvisningsbild
av flanders88
Står klart och tydligt på volvocars.se vad som ingår i "Your Edition"-paketet.
http://www.volvocars.com/se/bilar/erbju ... &model=v60

Tycker det är ett solklart fel av Bilia även om det självklart hade varit bra att dubbelkolla beställningen.
Väldigt trist att köpa något så dyrt som en ny bil och upptäcka att den inte lever upp till förväntningen, speciellt när det är ett så "simpelt" fel som att säljaren gjort fel och inte ett fel bundet till själva bilen.

Tyvärr så verkar det bli mer och mer kutym att "kunden har aldrig rätt" och då spelar det ingen roll hur bra bilar som byggs av Volvo om återförsäljare/verkstad klantar sig på ett eller annat sätt och sedan skyller allt på kunden.
Detta skadar ju inte bara Bilia utan även Volvo som får en missnöjd kund som riskerar att förloras nästa gång det skall till ett bilbyte. Som Volvoanställd är det alltid lika tråkigt att läsa om missnöjda kunder här på forumet. Men jag tycker att du borde stå på dig mot Bilia, be om att få köpet hävt, alternativt att en bil med rätt spec fixas (endera om de har en hos en annan återförsäljare med liknande eller mer utrustning mot vad du beställt eller att en ny bil beställs) eller ett rejält avdrag. Det absolut minsta som borde erbjudas i kompensation är ju 8900kr eftersom det är vad klimatpaketet med tidur kostar som ordinarie pris. 4000kr är ju som sagt ett skämt!
Hoppas allt löser sig så du blir nöjd i slutändan åtminstone!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Baklucka i baklås xc70

Efter att ha slitit mig fördärvad s&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Med tändningen på borde du ha konstant […]

Egr d4204t9 v70 2016

Har en V70 D3 d4204t9. Har de symptom som pekar p&[…]