Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

patnil68 skrev:mikebike, jag funderar...det var någon här i tråden som sa att en ÅF ska se till att en Black-R är registreringsbesiktigad innan det går ut till kund. Man borde ju se i servicebok vilken ÅF som levererade fordonet till första kund.
Den ÅF kanske får se till att din kärra får en av-och ominstallation av Polestaroptimering, och därigenom få ett nytt utfärdandeintyg ?
Hoppas att det löser sig.
Vänlig hälsning/Patric
Bra idé, jag skall kolla i serviceboken om jag kan hitta den som sålde bilen första gången.
iigloo skrev:Du inte vet hur en registreringsbesiktning ska gå till och hur du får tag i de dokument som behövs. Du kontaktar den verkstad som utförde mjukvaruuppgraderingen och begär ut dokumenten, ringer till ett besiktningsföretag och beställer tid.
Jodå, jag vet hur det går till och jag känner en besiktningsman. Som jag påpekat flera gånger har jag inte lyckats hitta någon uppgift om vilken åf/verkstad som utfört uppgraderingen. Jag skall se om Patrics tips funkar.
iigloo skrev:Du skrev att momentet ökar på alla motorer - fel då momentet inte ökas (överskrider ej max angivet moment), det förlängs.
Det är ungefär som att säga att min lön inte höjdes efter senaste lönerevisionen eftersom den fortfarande är lägre än när den var som högst (högsta lönen under arbetslivet).
Eller som att säga att temperaturen på hösten inte kan öka eftersom den ändå är lägre än på sommaren.
mikebike skrev:
iigloo skrev:Du skrev att momentet ökar på alla motorer - fel då momentet inte ökas (överskrider ej max angivet moment), det förlängs.
Det är ungefär som att säga att min lön inte höjdes efter senaste lönerevisionen eftersom den fortfarande är lägre än när den var som högst (högsta lönen under arbetslivet).
Jag kan inte tycka att relationen till lön är passar så bra.

Det är mer korrekt att relatera till din timlön. :mrgreen:

Din timlön (momentet) ändras inte -- men eftersom du får betalt för övertid numera (samma moment vid högre varvtal) -- så blir din lön högre, på samma sätt som effekten blir högre med polestar.
Malmstroem skrev:
mikebike skrev:
Jag kan inte tycka att relationen till lön är passar så bra.

Det är mer korrekt att relatera till din timlön. :mrgreen:

Din timlön (momentet) ändras inte -- men eftersom du får betalt för övertid numera (samma moment vid högre varvtal) -- så blir din lön högre, på samma sätt som effekten blir högre med polestar.
Precis!
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)