av MartinS - tis 31 mar 2015, 09:00
- tis 31 mar 2015, 09:00
Men allvarligt, vaddå inte kunna justera gaspedalen lagom mycket/lite? Jag har aldrig hört något liknande förut, men visst, det förklarar ju en del konstiga beteenden man ser i trafiken...
Nicco skrev:Jag är med på Streberns linje att farthållaren i ECO+ hjälper för förbrukningen. Det enda den tappar på är ju långsiktig planering, men pedalhanteringen är väldigt bra.Hemligheten med att köra bränsleeffektivt är att inte justera pedalläget, det är bättre att variera hastigheten beroende på vägens lutning.
Jag tycker själv det är mycket svårt att ändra pedalläget precis så lite som behövs med foten på samma nivå som farthållaren, en millimeter på pedalen gör stor skillnad. Farthållaren kan ju hantera pedalen precis så exakt som det går i styrsystemet. Att exempelvis ändra pedalen från 5,2% utslag till 5,3% är väldigt enkelt för farthållaren, men väldigt svårt med foten.
Men allvarligt, vaddå inte kunna justera gaspedalen lagom mycket/lite? Jag har aldrig hört något liknande förut, men visst, det förklarar ju en del konstiga beteenden man ser i trafiken...
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic