Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Har börjat använda ECO+ mer och mer av en enda anledning: När man kör med den automatiska farthållaren så blir färden mycket mjukare, den tillåter större variationer i avståendet.
Annars blir det rätt ryckigt när bilen hela tiden gasar och bromsar.
Jag inbillar mig även att bilen drar mycket mindre soppa tack vare detta med.
av knappen11
Strebern skrev:Har börjat använda ECO+ mer och mer av en enda anledning: När man kör med den automatiska farthållaren så blir färden mycket mjukare, den tillåter större variationer i avståendet.
Annars blir det rätt ryckigt när bilen hela tiden gasar och bromsar.
Jag inbillar mig även att bilen drar mycket mindre soppa tack vare detta med.
När jag transportkör, dvs från och till jobbet, motorväg och stadstrafik så kör jag alltid ECO+, och upplever som dig att den adaptiva farthållaren är mycket mjukare än utan ECO+. Har även märkt att det påverkar det mentala med en lugn bil, är alltid piggare vid framkomst när ECO+ varit aktiv. Man seglar mer är gasar. Hinner tänka genom dagens möten en gång till på vägen lixom.

Att den drar mindre ser man direkt om man har bränsleförbrukningsdatan l/100km framme hela tiden. Min S60 T5 pendlar mellan 0,0 till 6,9 och allt där emellan. Motorn låter bilen rulla utan gas ganska ofta och det är bara bekvämt tycker jag.

Men ibland så stänger jag av den, lägger lådan i sport och leker med paddlarna, bara för att jag kan. :D
av Ronne
knappen11 skrev:Men ibland så stänger jag av den, lägger lådan i sport och leker med paddlarna, bara för att jag kan. :D
:-)-)
Användarvisningsbild
av mikeman
Ronne skrev:
knappen11 skrev:Men ibland så stänger jag av den, lägger lådan i sport och leker med paddlarna, bara för att jag kan. :D
:-)-)
Jag menar det, annars hade det ju räckt med D2. :P :lol:
Användarvisningsbild
av Robbi
Hmm...få testa eco lite märker jag. Finns den i alla motorer? Jag hade en awd som hyrbil och den hade inte eco. Det som irriterar är att den stänger av ac så man får trycka på den manuellt igen.
av Nicco
Robbi skrev:Hmm...få testa eco lite märker jag. Finns den i alla motorer? Jag hade en awd som hyrbil och den hade inte eco. Det som irriterar är att den stänger av ac så man får trycka på den manuellt igen.
ECO+ verkar vara kopplat till vilken växellåda man har. Den 8-stegade automaten har ECO+, kanske även den nya 6-stegade till de mindre motorerna från MY16?
Användarvisningsbild
av mikeman
Nicco skrev:
Robbi skrev:Hmm...få testa eco lite märker jag. Finns den i alla motorer? Jag hade en awd som hyrbil och den hade inte eco. Det som irriterar är att den stänger av ac så man får trycka på den manuellt igen.
ECO+ verkar vara kopplat till vilken växellåda man har. Den 8-stegade automaten har ECO+, kanske även den nya 6-stegade till de mindre motorerna från MY16?
Japp, den sexväxlade till VEA -16-motorer har frihjul och Eco+.
"Vid sidan om den befintliga åtta-stegade automatiska växellådan med Eco+ och frihjulsfunktion kommer en ny sex-stegad automatisk växellåda också den med Eco+ och frihjulsfunktion."

Källa:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... e-by-skvde
Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]