Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mupp: Det är ingen "varning", det är ett infomeddelande. För övrigt tror jag äldre herrar är bland de mest frekventa instruktionsboksläsarna.

Håller med dig delvis att det är en tveksam funktion som jag aldrig haft nytta av men jag kan nog inte riktigt framkalla samma irritation över den.
Spontant kan jag tycka att bilen ska strunta i vilka dörrar eller luckor jag öppnar. Om just bakdörrarna är så heliga, kan de ju skriva ut i klartext att "Apapa nu har någon öppnat bakdörren igen. Och bara så du vet kommer detta infomeddelande ligga kvar i bakgrunden hela färden"

Om nu Hising boys tycker denna funktion är så fantastisk. Vilken typ ingen tysk tillverkare någonsin skulle kunna ens drömma om något så dumt. Så borde de i alla fall ha vettet att lägga in en möjlighet att stänga av skiten i My Car menyn.

Förhoppningsvis kommer det i en framtida uppdatering. Tyvär är min erfarenhet att man ska aldrig underskatta kraften i enfaldiga människor. Någon mindre begåvad kom på denna funktion och kommer troligen vara beredd att offra mycket för att försvara den.
Anledningen till att den meddelar efter att bakdörrarna öppnats är för att det är sannolikt är barn som sitter där och dessa kommer inte alltid ihåg att använda bältet.

På alla Volvos jag haft har det bara varit att vrida rullen till att visa något annat än infomeddelandena som standard så kommer inte meddelandet upp. Är det ändrat? Annars är det väl bara att ställa in den att visa snittförbrukning eller nåt annat ointressant så slipper man se meddelandena.
Lövet skrev:Anledningen till att den meddelar efter att bakdörrarna öppnats är för att det är sannolikt är barn som sitter där och dessa kommer inte alltid ihåg att använda bältet.

På alla Volvos jag haft har det bara varit att vrida rullen till att visa något annat än infomeddelandena som standard så kommer inte meddelandet upp. Är det ändrat? Annars är det väl bara att ställa in den att visa snittförbrukning eller nåt annat ointressant så slipper man se meddelandena.
Som sagt hade jag en Volvo v70 D4 My13 och där kom inte detta meddelande upp. Jag hade även 2 st V70 2,5t i slutet av 90-talet. Ej liknande felmeddelande.

Det som stör i detta fall är att det kommer upp en bil över merparten av mittdisplayen. Och den försvinner inte om man inte antingen trycker bort den eller väntar 30 sekunder. Jag har väldigt svårt att förstå hur denna funktion kunde slinka igenom Volvos i övrigt fina kvalitetsrutiner.

Det jag gillade med min förra Volvo (V70 d4 my13) var att det verkade som att designavdelningen fått in nya fräscha idéer. Jag tänker på de stajlade listerna, de braiga ljudet, den sköna känslan i körningen, den snärtiga motorn. Något som slipat bort tråk-Volvo känslan och jobbat upp Volvo i en högre division.

Men att få ett sunkigt varningsmeddelande varje start drar ju ned betyget väsentligt.

I just detta fall valde jag mellan Passat 4-motion och V70 d4 awd. Jag valde den senare pga av mina fina erfarenheter från d4 my13. Men denna glitch drar ned betyget väsentligt. Funktionen är bara helt fel ute. Önskar Volvo läste på detta forum och tog sitt förnuft till fånga.
Volvo anser det nog mer värt att ett par barns liv räddas än att du får göra ett extra knapptryck per bilresa.
Lövet skrev:Volvo anser det nog mer värt att ett par barns liv räddas än att du får göra ett extra knapptryck per bilresa.
Kanske det. Men om de ändå är i farten, kan de vara helt säkra på att inget barn krypit in i bakluckan? Eller under motorhuven? Kanske finns något under bilen? Eller kommit i kläm i tanklocket?

Nej detta är en undermålig kvasifunktion för att de snålat in på sätessensorerna bak.

I och med att krockkudden på passagerasidan fram går att koppla ur borde även denna funktion gå att koppla ur.

Dessutom: En varning som trycks bort utan eftertanke 9 av 10 gånger. Vilken nytta har egentligen den?

Nåväl vi kommer ingen vart. De som är för denna varning kommer tycka den är toppen i alla lägen. Jag och Bilia tycker den suger. Vem vet vem som får rätt i slutändan.
MrMupp skrev: Nej detta är en undermålig kvasifunktion för att de snålat in på sätessensorerna bak.
Ja jag hade hellre åkt runt med ett jävla tjutande istället för ett knapptryck. Förstår du inte hur sjukt opraktiskt det hade varit med sensorer i baksätet?
Snacka om att göra en hörna av en fjäder.. Dessutom så är jag helt övertygad om att du hade samma meddelande i din förra V70..
Zanders skrev: Ja jag hade hellre åkt runt med ett jävla tjutande istället för ett knapptryck. Förstår du inte hur sjukt opraktiskt det hade varit med sensorer i baksätet?
Snacka om att göra en hörna av en fjäder.. Dessutom så är jag helt övertygad om att du hade samma meddelande i din förra V70..
Nej det hade jag inte. I så fall hade jag aldrig lagt upp 330 tusen på en till Volvo. Men men, man lär så länge man lever.
Rillee skrev:Du får ha ett bälte alltid kopplat där bak
Bra förslag. Det skulle lösa detta. Jag kan ha mittbältet nedtryckt, så stör det minst. Ser litet jönigt ut kanske, men det lär få tyst på datorn.

EDIT: Testade nu på morgonen. Sorry funkade inte.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]

Uppdatering, Ny beg. styrväxel löste pr[…]