- tor 04 dec 2014, 23:30
Som cirka regel liggar det runt 2100 varv på en sug motor och i vanliga fall lite lägre på en turbo motor (lågtrycksturbo). Men bara om lasten är relativt hög.
Effektiviteten minskar inte mycket tills att du kommer på väldigt höga varv så utväxlingen blir bara en utav fler parametre som ökar effektiviteten.
Omedelbart vill jag tro att det är tryck på insprutningen och kanske mekanisk effektivitet i växellådan som ger vea en liten (liten) fördel.
Robbi skrev:Det handlar om effektiviteten i motoren. Ju högre tryck i cylindern ju bättre.dol skrev:Sorry, lost me. Menar du att en bil som ligger på högre varv drar samma som en bil som ligger på lägre? Det har jag svårt att tro. Man ser ju förbrukningen gå ner med varven. Luftmotståndet är väl samma på samma bil i samma fart.StringerBell skrev:För den som kör mycket motorväg är ju VEA vs. Gamla en no brainer. I 120 - 140km/h borde det skilja väldigt mycket i förbrukning pga den högre utväxlingen och det är relativt lätt att jämföra då motorvägskörning är mycket mera likartat än landsväg och stadstrafik.Högre utväxling? Min T6:a har 1:0,686 på 6:an, och VEA:n har 1:0,673 på 8:an?? Inte direkt någon milsvidd skillnad? Om du funderar lite på hur luftmotståndet ökar med hastigheten kanske du inser att skillnaden i förbrukning har mycket mer med farten att göra än mikroskopisk skillnad i utväxling "över 120".
Som cirka regel liggar det runt 2100 varv på en sug motor och i vanliga fall lite lägre på en turbo motor (lågtrycksturbo). Men bara om lasten är relativt hög.
Effektiviteten minskar inte mycket tills att du kommer på väldigt höga varv så utväxlingen blir bara en utav fler parametre som ökar effektiviteten.
Omedelbart vill jag tro att det är tryck på insprutningen och kanske mekanisk effektivitet i växellådan som ger vea en liten (liten) fördel.