Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:
dol skrev:
StringerBell skrev:För den som kör mycket motorväg är ju VEA vs. Gamla en no brainer. I 120 - 140km/h borde det skilja väldigt mycket i förbrukning pga den högre utväxlingen och det är relativt lätt att jämföra då motorvägskörning är mycket mera likartat än landsväg och stadstrafik.
Högre utväxling? Min T6:a har 1:0,686 på 6:an, och VEA:n har 1:0,673 på 8:an?? Inte direkt någon milsvidd skillnad? Om du funderar lite på hur luftmotståndet ökar med hastigheten kanske du inser att skillnaden i förbrukning har mycket mer med farten att göra än mikroskopisk skillnad i utväxling "över 120".
Sorry, lost me. Menar du att en bil som ligger på högre varv drar samma som en bil som ligger på lägre? Det har jag svårt att tro. Man ser ju förbrukningen gå ner med varven. Luftmotståndet är väl samma på samma bil i samma fart.
Det handlar om effektiviteten i motoren. Ju högre tryck i cylindern ju bättre.

Som cirka regel liggar det runt 2100 varv på en sug motor och i vanliga fall lite lägre på en turbo motor (lågtrycksturbo). Men bara om lasten är relativt hög.

Effektiviteten minskar inte mycket tills att du kommer på väldigt höga varv så utväxlingen blir bara en utav fler parametre som ökar effektiviteten.

Omedelbart vill jag tro att det är tryck på insprutningen och kanske mekanisk effektivitet i växellådan som ger vea en liten (liten) fördel.
dol skrev:
StringerBell skrev:För den som kör mycket motorväg är ju VEA vs. Gamla en no brainer. I 120 - 140km/h borde det skilja väldigt mycket i förbrukning pga den högre utväxlingen och det är relativt lätt att jämföra då motorvägskörning är mycket mera likartat än landsväg och stadstrafik.
Högre utväxling? Min T6:a har 1:0,686 på 6:an, och VEA:n har 1:0,673 på 8:an?? Inte direkt någon milsvidd skillnad? .
Sorry visste inte att det inte var så liten skillnad. Det rapporterades ovan att det bara var 1700 varv vid 120. Jag i ärlighetens namn att det var närmare 1900 på de sexväxlade. Var har du själv för varvtal på 6an vid 120?
Robbi skrev:Jo, sant. Jag har mätt D4 VEA aut i fyra mil ca 100km/h motorväg. Lite upp och ner. 0.49. Någon som har mätt motsvarande med femman och sexans låda? Och VEA manuell?

0.59 med en MY15 XC60 D5 awd aut Polestar. 100km/h på farthållaren på motorväg i ett par mil.

För att komma ner i ca 0.45 måste man gå ner till 85km/h.
Användarvisningsbild
av Robbi
s6025t skrev:Det är ju inte bara utväxlingen på högsta växeln som ger ett givet varvtal det ska räknas med en slutväxel också o den skiljer en hel del mellan de olika växellådorna
En T6 gör 53,2 KM/H vid 1000varv vid 2000 varv blir det 106,4 KM/H
En D4 VEA AUT gör 65,7 KM/H vid 1000varv vid 2000 varv blir det 131,4 KM/H
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Ja, detta fattar jag. Är inte hemma på tekniken, jag kör och känner och det som är skönt med VEA och 8 är att varven inte är så höga vid högre fart som på min förra femcylindriga med 6 växlar. Jag tolkar det som att bilen inte drar lika mycket vid ex. 120 km/h då den inte varvar lika mycket? Är det det som bevisades fel med de "kinesiska" siffrorna ovan? I vilket fall så känns det skönare och lite som att ha överväxel med 8 aut.
s6025t skrev:Det är ju inte bara utväxlingen på högsta växeln som ger ett givet varvtal det ska räknas med en slutväxel också o den skiljer en hel del mellan de olika växellådorna
En T6 gör 53,2 KM/H vid 1000varv vid 2000 varv blir det 106,4 KM/H
En D4 VEA AUT gör 65,7 KM/H vid 1000varv vid 2000 varv blir det 131,4 KM/H
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Tack, då fick vi förklaringen. Den 8-växlade lådan ger verkligen ett betydligt lägre motorvarvtal på högsta växeln.
Robbi skrev:ag tolkar det som att bilen inte drar lika mycket vid ex. 120 km/h då den inte varvar lika mycket?
Exakt.
av Sharkbait
XC90_Executive skrev:
Robbi skrev:Jo, sant. Jag har mätt D4 VEA aut i fyra mil ca 100km/h motorväg. Lite upp och ner. 0.49. Någon som har mätt motsvarande med femman och sexans låda? Och VEA manuell?

0.59 med en MY15 XC60 D5 awd aut Polestar. 100km/h på farthållaren på motorväg i ett par mil.

För att komma ner i ca 0.45 måste man gå ner till 85km/h.

Det var väldigt bra siffror, XC90_Executive!
Användarvisningsbild
av Paglar
Robbi skrev: Jo, sant. Jag har mätt D4 VEA aut i fyra mil ca 100km/h motorväg. Lite upp och ner. 0.49. Någon som har mätt motsvarande med femman och sexans låda? Och VEA manuell?
Nu kör jag V60 D4 och Jag brukar typiskt ha 0,43 på färddatorn när jag pendlar till jobbet, 7,5 mil varav 6 mil motorväg. Hem är det typiskt 0,55 med mer trafik och lite uppförsbacke, i verkligheten är medelförbrukningen 0,59.
Nu har även jag beställt en V60 D4 AWD, det skall bli roligt att köra fyrhjulsdrivet igen.
Hustrun grät när jag ersatte vår BMW iX med en Mercedes C220D (sugdiesel 95hk, 150 Nm) i slutet av nittiotalet, nu blir hon nog lite gladare.
Med dagens antisladd och antispinnsystem så har jag egentligen bara saknat AWD vid några tillfällen, tex på vintersemestern och när jag drar hästsläp.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]