Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlund
Ville mest titta in och säga tack till alla som givit tips i denna tråd som jag startade.
Kanske som anti-klimax för en del kan jag nämna att det blev en ny BMW X3 istället.
Vid testkörningar av XC60, X3 och Q5 kände jag att X3 var "min bil".
De andra bilarna hade saker som "vinande ljud från okänt ställe", VEA-motorn (åtminstone på det exet jag provade) "tjöt" litegrann då man tryckte på gasen. Bilen var inte heller lika mjuk i gången som jag hade föreställt mig.

Nåväl, avsikten här var inte att starta ett flame war över vilket märke som är bäst utan snarare att säga tack och att avslöja hur det gått, ifall någon undrade.

Stort tack!
Användarvisningsbild
av MartinS
Kul att du hittat en bil som passar dig! X3:orna är fina bilar!
av tlund
XC90_Executive skrev:Du behöver inte skämmas för att du valt en BMW :wink:

Grattis till en fin bil! :-)-)

Vad är det för spec?
Tack.

Det är en ganska enkel variant.

xDrive 20d
Automatlåda, xLine, Komfortpaket, Vinterpaket, Parkeringspaket, Dynamiska dämpare (för mjukare gång), Elbakluckan, Servotronic (verklig skillnad vid t ex stillastående / parkering).

Det som fällde avgörandet var en totalt tyst kupé vid körning (tyst = inga knepiga vinanden från fönstren, tjut från motorn, klånk-klånk från rattrörelser eller gnek i instrumentpanelen; ja jag är otroligt känslig för ljud av det slaget), mjukare gång och, i mitt tycke, mer precis styrning än konkurrenterna.
Men som sagt, det är nog helt och hållet personligt. Andra tycker nog att XC60 eller Q5 är bättre på just dessa punkter.
av kmi
Jeg pendler mellem malmö og Köpenhamn. Jeg var imponeret af at min xc60 d4e aut lå på 0.64 i snit da min xc70 2008 d5 lå på 0.89
Dog ligger min nye xc60 d5 my15 på 0.72 i snitt hvilket jag syntes er imponerande med tanke på awd og 6 vxl. Aut.

Alle biler har haft 18" hjul.

Det skal blive intressant hvad en vea awd kommer til at dra i bränsle.

Undre mig lidt att vea motorn samt den 8 vxl aut ikke er mere bränsle snål.
XC90_Executive skrev:80km/h är nog en sån där magisk, perfekt hastighet för en D5 awd aut Polestar. Jag kör med 18" centraleuropeiska friktionsdäck just nu och testade idag att köra två mil en landsvägssträcka där det är 80km/h. Svårt att hitta en helt jämn väg, denna gick både upp och ner men det är inga problem att ligga på 0.45-0.5l/mil även med en gammal rutten D5 awd automat med 230hk/470Nm (fast bilen är en MY15) :wink:

Jag kör dock en massa mil motorväg varje dag och då ligger den på 0.65-0.85 beroende på hastighet/väder/vind/lutning.

Har för ett par år sedan kört en MY10 XC60 D5 awd aut R-design Polestar och jag har loggat alla tankningar i samma app nu som då. Den förra XC60in tog ett par dl mer per mil än den nya. Så utvecklingen har gått framåt även på den gamla drivlinan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör en MY15 MB GLK just nu och det är kul att testa olika bilar! Så märker man vad som är viktigt för en själv och vad man gillar :D

Kan lugna alla med att jag inte har bytt bort min MY15 XC60 :wink:
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]