- tor 20 nov 2014, 18:03
Hur ser man vilken temp motorn har? Ser man det bland instrumenten? Samt vilken temp är respektabel temp för att slippa kallstart?
Moderator: Moderatorer
volvobrasse skrev:Hur ser man vilken temp motorn har? Ser man det bland instrumenten?Ja, på tempmätaren.
patnil68 skrev:Diskussionen börjar nu låta som att man måste använda ett recept...."vid ca 58 grader är din bil klar att tagas ur sin parkering, hantera karossen med varsamhet, ty den kan vara varm vid idrifttagandet"....bilen (motorn) är inget jäkla smörpaket med silkessnören , den är konstruerad för extrema temperaturskillnader, ge den kärlek minst 1 gång/år med auktoriserad service och färsk olja/filter och använd ditt sunda förnuft, man kanske inte behöver testa 0-100 km/h direkt när bilen lämnar sin uppställningsplats...Hahah! Jag tolkar det som: Tänk inte så mycket på motorvärmare hit och dit, Kör bara! Skiten håller!:)
Kite skrev:Fast du har ju explicit valt att starta värmaren så varför ska då bilen stänga av den? Bilen vet ju inte att du parkerat för dagen eller bara parkerat i 2 min för att gå in på macken. Dvs har du startat värmaren så går den tiden ut.Logik är att stänga av värmaren när den inte längre behövs dvs när motorn är varm.
dts71 skrev: Logik är att stänga av värmaren när den inte längre behövs dvs när motorn är varm.Precis. Du skulle alltså stängt av din värmare när du kom ut från mjölkaffären. Om du vill få den att stänga av automatiskt, får du också ställa in den så den startar automatiskt.
dts71 skrev:Logik är att stänga av värmaren när den inte längre behövs dvs när motorn är varm.Det går rätt fort i kallt väder, i princip obefintlig isolering på bilar idag.
Bilen lär ju inte bli utkyld efter 2min på macken heller.