Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvobrasse skrev:Hur ser man vilken temp motorn har? Ser man det bland instrumenten?
Ja, på tempmätaren. :wink:
Exakt temperatur var det nog många år sedan det gick att se på en temperaturmätare i en bil.
patnil68 skrev:Diskussionen börjar nu låta som att man måste använda ett recept...."vid ca 58 grader är din bil klar att tagas ur sin parkering, hantera karossen med varsamhet, ty den kan vara varm vid idrifttagandet"....bilen (motorn) är inget jäkla smörpaket med silkessnören , den är konstruerad för extrema temperaturskillnader, ge den kärlek minst 1 gång/år med auktoriserad service och färsk olja/filter och använd ditt sunda förnuft, man kanske inte behöver testa 0-100 km/h direkt när bilen lämnar sin uppställningsplats...
Hahah! Jag tolkar det som: Tänk inte så mycket på motorvärmare hit och dit, Kör bara! Skiten håller!:)
Kite skrev:Fast du har ju explicit valt att starta värmaren så varför ska då bilen stänga av den? Bilen vet ju inte att du parkerat för dagen eller bara parkerat i 2 min för att gå in på macken. Dvs har du startat värmaren så går den tiden ut.
Logik är att stänga av värmaren när den inte längre behövs dvs när motorn är varm.
Bilen lär ju inte bli utkyld efter 2min på macken heller.
dts71 skrev: Logik är att stänga av värmaren när den inte längre behövs dvs när motorn är varm.
Precis. Du skulle alltså stängt av din värmare när du kom ut från mjölkaffären. Om du vill få den att stänga av automatiskt, får du också ställa in den så den startar automatiskt.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Omvänt så kan man ju vilja starta värmare för att hålla bilen varm om man går in och fikar i 30 minuter. Så startar man manuellt tycker jag nog att det är bra att man får stänga av manuellt. Vill man ha automatik sätter man timern. Vill man sköta det själv använder man direkt start.

Sedan brukar jag försöka låta den gå minst ca 15-20 minuter när jag startat den för att minska sotbildningen. Men det kan man ju ha olika åsikter om :-)
Användarvisningsbild
av Kite
dts71 skrev:Logik är att stänga av värmaren när den inte längre behövs dvs när motorn är varm.
Bilen lär ju inte bli utkyld efter 2min på macken heller.
Det går rätt fort i kallt väder, i princip obefintlig isolering på bilar idag.
Oavsett så gör ju bilen det du sagt till den, kör parkeringsvärmaren tills du stänger av den (eller maxtiden löper ut). Finns nog lika många som hade blivit irriterade på att den stängde av sig som blir det på att den inte gör det så det är så Volvo valt att funktionen ska fungera.
A. Min XC60 MY10 har ingen mätare för motortemp.

B. Autoläge eller avstängning
Extravärmaren kan stängas av vid korta körsträckor om så önskas.
1. Stega med tumhjulet till Extravärmare auto.
2. Tryck på RESET för att välja mellan PÅ och AV.

//Christer
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett