joel80 skrev:Gourmand skrev:Att de nya 4-cylindriga dieslarna är avsevärt effektivare och snålare än de gamla 5-cylindriga torde väl vara rätt klargjort nu och att många driver upp förbrukningen genom att allt som oftast köra med farthållaren inkopplad, ha automatlåda och tokdimensioner på fälgarna med tillhörande breda lågprofildäck är väl även det rätt tydligt.
Att köra med farthållare aktiv ger i de allra flesta lägen lägre förbrukning än om man gasar själv. Endast i väldigt kuperad terräng och med aktivt eco-tänk där man släpper lite på gas/hastighet i uppförsbackar o tvärtom i nedförs blir det snålare att köra utan. Du håller jämnare fart med farthållare och spar bränsle på det.
Många farthållare tillåter ju också att hastigheter går +-2km/h för att den ska kunna hå ännu snålare.
Jämnare fart betyder att motorvarvet åker jojo mest hela tiden och det höjer förbrukningen rejält. I ett land som Danmark, som är fullständigt platt saknar detta betydelse och där påverkas förbrukningen inte lika mycket, som den gör på det svenska vägnätet. Den andra extremen skulle kunna vara Norge. Kör du långkörning med farthållaren inkopplad i Norge, måste motorn ständigt kompensera för de eviga backarna och då innebär jämn hastighet kraftigt ökad förbrukning. Sverige är något mitt emellan. Avaktivering av farthållaren är något av de första man blir upplyst om på de kurser som ges i eco-driving. Att köra snålt blir en vana som sitter i ryggmärgen och blir helt naturligt, då det egentligen innebär att man blir medveten om det omedvetna körbeteende man har. En rutinerad förare kör snålt helt naturligt, utan att hela tiden tänka på körningen. Vill man gasa, och det vill man ju ibland, så är det bara att göra det, men då drar det soppa. Vill man använda farthållaren så gör man det, men det kostar bränsle. Stora fälgar med breda lågprofildäck, automatlåda ( i de flesta fall) och inkopplad farthållare är ett kanonrecept - om man vill ha hög bränsleförbrukning.