Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gourmand skrev:Att de nya 4-cylindriga dieslarna är avsevärt effektivare och snålare än de gamla 5-cylindriga torde väl vara rätt klargjort nu och att många driver upp förbrukningen genom att allt som oftast köra med farthållaren inkopplad, ha automatlåda och tokdimensioner på fälgarna med tillhörande breda lågprofildäck är väl även det rätt tydligt.
De 5-cylindriga kan också gå snålt!
Bild
Även en amerikansk V8 kan gå snålt i en given situation, men det säger ingenting om bilens förbrukning i verklig körning och över tid. Lika lite säger den inlagda bilden något om förhållandet mellan de nya VEA-motorerna och de gamla 5-cylindriga Volvo-dieslarna. Däremot beskriver inläggen i denna tråd att det är en märkbar skillnad i förbrukning mellan de nya 4-cylindriga dieslarna och de gamla 5-cylindriga dito och då till de 4-cylindrigas fördel. Detta har också bekräftats av en rad s.k. biltidningar. Man kanske inte ska vara så förvånad över detta. Det hade snarast varit märkligt om en helt nykonstruerad dieselmotor i alla avseenden ej vore bättre än den gamla. Hur det sen är med den långsiktiga hållbarheten återstår att se.
Däcken har betydelse hur tungt de rullar. Volvo har lagt på Pirelli de rullar trögt. Byter till GoodYear UG Ice2 snart. De har lågt rullmotstånd. Annars pendlar förbrukningen mellan 056 och 060. VEA4 automat.
Gourmand skrev:Att de nya 4-cylindriga dieslarna är avsevärt effektivare och snålare än de gamla 5-cylindriga torde väl vara rätt klargjort nu och att många driver upp förbrukningen genom att allt som oftast köra med farthållaren inkopplad, ha automatlåda och tokdimensioner på fälgarna med tillhörande breda lågprofildäck är väl även det rätt tydligt.
Att köra med farthållare aktiv ger i de allra flesta lägen lägre förbrukning än om man gasar själv. Endast i väldigt kuperad terräng och med aktivt eco-tänk där man släpper lite på gas/hastighet i uppförsbackar o tvärtom i nedförs blir det snålare att köra utan. Du håller jämnare fart med farthållare och spar bränsle på det.

Många farthållare tillåter ju också att hastigheter går +-2km/h för att den ska kunna hå ännu snålare.
EjS skrev:Min d5 drar 1L/mil för tiden. Det är fan snål när man tänker på hur den får jobba. Och oljepriset är lågt - enligt prognosen så är det lågt till 2030 pga shelfgas i usa. Så nu blir det en t6 nästa gång.

Låter ju helt otroligt , min s80 med d5 och 245 hjul kom aldrig över 0,82 (pumpen) hur jag än körde.
Vågar inte ens gissa vad en bensinmotor skulle få i förbrukning med din körning :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
AMKV60 skrev:
EjS skrev:Min d5 drar 1L/mil för tiden. Det är fan snål när man tänker på hur den får jobba. Och oljepriset är lågt - enligt prognosen så är det lågt till 2030 pga shelfgas i usa. Så nu blir det en t6 nästa gång.

Låter ju helt otroligt , min s80 med d5 och 245 hjul kom aldrig över 0,82 (pumpen) hur jag än körde.
Vågar inte ens gissa vad en bensinmotor skulle få i förbrukning med din körning :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Det räcker med 60 mils körning. Motorväg, nattetid, 3000 varv på högsta växeln = 1L/mil.
EjS skrev:
AMKV60 skrev:

Det räcker med 60 mils körning. Motorväg, nattetid, 3000 varv på högsta växeln = 1L/mil.
Vänta nu, är inte typ 120km/h med den gamla högvarviga femman? Med min VEA-motor skulle jag få köra typ 200 för att komma upp i 3000 varv.BildBild
joel80 skrev:
Att köra med farthållare aktiv ger i de allra flesta lägen lägre förbrukning än om man gasar själv. Endast i väldigt kuperad terräng och med aktivt eco-tänk där man släpper lite på gas/hastighet i uppförsbackar o tvärtom i nedförs blir det snålare att köra utan. Du håller jämnare fart med farthållare och spar bränsle på det.

Många farthållare tillåter ju också att hastigheter går +-2km/h för att den ska kunna hå ännu snålare.
Jämnare fart betyder att motorvarvet åker jojo mest hela tiden och det höjer förbrukningen rejält. I ett land som Danmark, som är fullständigt platt saknar detta betydelse och där påverkas förbrukningen inte lika mycket, som den gör på det svenska vägnätet. Den andra extremen skulle kunna vara Norge. Kör du långkörning med farthållaren inkopplad i Norge, måste motorn ständigt kompensera för de eviga backarna och då innebär jämn hastighet kraftigt ökad förbrukning. Sverige är något mitt emellan. Avaktivering av farthållaren är något av de första man blir upplyst om på de kurser som ges i eco-driving. Att köra snålt blir en vana som sitter i ryggmärgen och blir helt naturligt, då det egentligen innebär att man blir medveten om det omedvetna körbeteende man har. En rutinerad förare kör snålt helt naturligt, utan att hela tiden tänka på körningen. Vill man gasa, och det vill man ju ibland, så är det bara att göra det, men då drar det soppa. Vill man använda farthållaren så gör man det, men det kostar bränsle. Stora fälgar med breda lågprofildäck, automatlåda ( i de flesta fall) och inkopplad farthållare är ett kanonrecept - om man vill ha hög bränsleförbrukning.
Vill bara flika in med en liten bild tagen på min 2,5FT. Bilden är inte fejkad. Inte tankens storlek heller. Och bilden var tagen 12 mil efter senaste tankning, ändå återstår 157 mil som prognos. Allt beror på körförhållanden, inget annat. Lätt att äpplen och päron jämförs. :wink:
Bild
Jag kör snålare med farthållaren... däremot är jag lite aktiv med den när jag kör på mindre vägar och i lägre hastigheter.. alltså ökar/sänker den vid backar så att momentanförbrukningen håller sig låg.
På motorväg i 110km/h blir det inte stor skillnad på motorvarv även om det kommer en liten lutning.. och även om man då skulle sakta ner 5km/h spar man inte många droppar.. speciellt inte om man sen måste ta igen den "tiden" genom att öka 5 i nästa nedförsbacke och med det ökade luftmotstånd som det då innebär.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett