Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JST
Jag kom just på att jag kan fråga er om en grej.
Vi har två barn - 2,5 och 6 år gamla. 6-åringen sitter ju framåt i baksätet och har en förmåga att sparka på ryggen till förarsätet, medans lillkillen sitter bakåtvänd i baksätet och sparkar på "sitt eget" säte. Vad finns det för käcka klädselskydd att använda? Det vore bra med nåt som är enkelt att ta bort om man ska ha vuxet folk i baksätet.
Tips mottages tacksamt!
av JST
Jag börjar fundera på att leta vinterhjul. Jag beställde inte genom Volvo, jag tyckte det kostade alldeles för mycket...
Det sitter ju 18" på sommarhjulen, jag tänker mig 17" på vinterhjulen. Jag ska försöka leta upp några begagnade fälgar, alt billiga nya.
Är det någon som vet vilken dimension det bör vara på däcken? Bultcirkel på V60 MY15 för att vara säker på att fälgarna passar?
av BennyL
JST, det är frågan om du inte har aktiv TPMS i din bil, har sett att det finns med i broschyrmaterialet om MY15...
(TPMS = Däcktrycksövervakning med en aktiv modul och sändare i hjulet)

Text om TPMS på V60, på Volvo´s hemsida:
Föreställ dig att du kör i vänsterfilen på en motorväg. Plötsligt börjar din bil att kränga fram och tillbaka. Först är du förvånad, men sedan inser du. Ett av bakdäcken har farligt lågt lufttryck - om du har tur lyckas du ta dig till vägrenen. Det är ett skrämmande scenario, och ett av skälen till varför vi utvecklade vårt ringtrycksövervakningssystem (TPMS), som använder sensorer som är placerade i varje däckventil. Om du kör i 30 kim/h eller snabbare och ett eller flera av dina däck har för lågt tryck får du en rejäl varning.
av JST
BennyL skrev:JST, det är frågan om du inte har aktiv TPMS i din bil, har sett att det finns med i broschyrmaterialet om MY15...

Föreställ dig att du kör i vänsterfilen på en motorväg. Plötsligt börjar din bil att kränga fram och tillbaka. Först är du förvånad, men sedan inser du. Ett av bakdäcken har farligt lågt lufttryck - om du har tur lyckas du ta dig till vägrenen. Det är ett skrämmande scenario, och ett av skälen till varför vi utvecklade vårt ringtrycksövervakningssystem (TPMS), som använder sensorer som är placerade i varje däckventil. Om du kör i 30 kim/h eller snabbare och ett eller flera av dina däck har för lågt tryck får du en rejäl varning.
Ok, tack! Jag får kolla med min säljare helt enkelt. Han måste ju kunna ta fram däckdimensioner och fakta om TPMS mm.
av JST
Uppdatering på Min Volvo - beräknad leverans v.44, 5423 bilar före i kö. Inte riktigt v.41 som min handlare trodde, men inte katastrofalt långt bort heller.
Bara jag kunde få den där jävla bilen ur skallen och koncentrera mig på jobbet istället...
JST skrev:
BennyL skrev:JST, det är frågan om du inte har aktiv TPMS i din bil, har sett att det finns med i broschyrmaterialet om MY15...

Ok, tack! Jag får kolla med min säljare helt enkelt. Han måste ju kunna ta fram däckdimensioner och fakta om TPMS mm.
TPMS eller liknande system är ett lagkrav från 1 november på alla nya bilar som säljs så det är klart att volvo måste börja bygga bilar där det ingår nu snart.
Nackdelen är att vinterdäck blir dyrare eftersom de också ska ha den där sensorn.

Fredrik
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror att volvos TPMS är mjukvarubaserad och använder ABS-givarna för varningen. Det märks nämligen skillnad i rullomkrets när trycket sjunkigt till farlig nivå. Jag kan ha blandat ihop det med nått annat märke..

Isåfall krävs i allafall inga speciella ventiler eller dyrare däck..

Nackdelen är att man inte får nån exakt angivelse om tryck.. Bara om de e okej eller om det är för lite.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. då var det nått annat märke jag läste om.. tror det stod om det här i Vi Bilägare för typ ett halvår sen. Olika biltillverkare satsar på olika system.. vissa billigare enklare andra mer avancerade och dyrare... :)
av valln
JST skrev:Jag börjar fundera på att leta vinterhjul. Jag beställde inte genom Volvo, jag tyckte det kostade alldeles för mycket...
Det sitter ju 18" på sommarhjulen, jag tänker mig 17" på vinterhjulen. Jag ska försöka leta upp några begagnade fälgar, alt billiga nya.
Är det någon som vet vilken dimension det bör vara på däcken? Bultcirkel på V60 MY15 för att vara säker på att fälgarna passar?
Säg inte att du ska köpa en ny Volvo för 300 papp och köpa piratfälgar med vinterdäck eller plåtfälgar med navkapslar... :???:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]