Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
#884576
Man har sedan man var liten alltid varit mycket intresserad av bilar i allmänhet och sedan 10 års ålder av Volvo i synnerhet.
Till exempel har man ända sedan funktionen att bygga bilar på hemsidan kom suttit och byggt bilar som man drömt om genom åren.

Man har även beställt en del pappersbroschyrer på olika modeller via Volvos hemsida genom åren, i samband med det fick man lämna lite uppgifter som telefonnummer mm. En par-tre gånger, otroligt nog kring tiden jag precis hade tagit körkort, var det så fantastiskt att det ringde upp en trevlig tjej från Volvo i Göteborg och frågade om jag ville provköra någon ny Volvo. Hon frågade vilken modell och motor jag önskade. Sen ringde hon upp närmsta Volvoåterförsäljare och kollade om dom hade önskad bil. Sen ringde hon tillbaka så gjorde vi upp en tid när jag skulle provköra. Sen var det bara att 18 år gammal åka till Volvoåterförsäljaren och i stort sett utan protester köra vald bil. Den lokala återförsäljaren kunde ju inte direkt säga något när det var Volvo centralt som ringt och frågat om man ville köra :D

De jag kommer ihåg att jag körde var V50 T5 och XC90 D5. Det enda lilla gnället jag kommer ihåg var med XC90in, den stod inbackad mot en stor glasruta utanför bilhallen. Då sa försäljaren innan han släppte iväg mig, akta så du inte backar igenom rutan nu :)
Användarvisningsbild
av iigloo
#885329
Jag mötte en torr handlare på Bilia i Uppsala i veckan. Bilen stod 10k över listpriset och hade en del djupa repor som gått ner till grundfärgen och en hel del sparkskador på insteg och dörrsidor. När jag ville lämna bil i inbyte fick jag 10k under rek inbytespris. Inte brydde han sig om att kolla skicket på min ytterst välskötta och felfria bil (inga bucklor eller repor in och utvändigt).
När jag frågade vad han kunde göra på priset fick jag till svar att de hade fasta priser och att man inte prutar på dagens bilar. Jag sa att jag hade cash och kunde ta bilen på en gång om han ville diskutera priset. NEPP!!, sa försäljaren. HEJ DÅ!!! sa jag.

Verkar vara ett beteende som går igen i hela Bilia runt Mälardalen. Lite skillnad på Upplands Motor i Kista, där är de proffsiga som fan!

p.s Jag fick leta upp säljaren själv och fråga om allt...PRECIS ALLT. Ingen säljtyp för fem öre!
av Droopy
#885335
Cash idag ger ingen prutmån, de lånar hellre ut pengar till dit bilköp, det tjänar de på. Och jag har inte de senaste 10åren varit med att någon tittat på en inbytesbil.
av Lövet
#885341
Inbyten ska rekondas i alla fall. Så länge inte reporna är ner till grundfärgen spelar de ingen roll.

Träffar man på en trött säljare ska man rösta med fötterna. Jag lovar, det går hundra volvobilar till salu på varje spekulant. Det är bara att ta en annan.
av perhall
#885382
Även om de inte ger mer för en fin bil är de ju väldig otaktiska om de säger att de inte bryr sig...
Rekond har ju en intern kostnad som alltid är samma. Kan ta 30 min eller 3 timmar...
Sen att det är över och under listpris ligger ju i sakens natur, om du inte kollade ut- resp. inlistan.
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#885409
Volvoåterförsäljarna brukar väl inte rekonda sina bilar utan bara en enkel tvätt/ invändig städning jämfört med fordonsmäklarna i Stockholm som gör en rejäl polering och även på lyktglas på många äldre volvobilar så dom ser ut som nya.
av perhall
#885415
Beror ju på vad man menar med rekond men om man ser hur en del bilar ser ut när de byts in får man nog säga att alla hallbilar hos märkeshandlare är rekondade. Det är ju väldigt vagt egentligen var gränsen får för rekond men alla bilar som jag har bytt in har fått en ordentlig rekond.
PH
Användarvisningsbild
av iigloo
#885629
Upplands Motor gör riktigt fina rekonder innan försäljning. Bilia i Uppsala hade bara tvättat och vaxat bilen. Smårepor som går bort vid polering fanns kvar. Rejmes i Askersund hade bara tvättat av det värsta och varken vaxat eller polerat.

När man har ett otroligt svagt intresse som säljare och hänvisar till fasta priser, sätter fel priser och inte ens bryr sig om att kolla skicket på inbytesbilen borde man byta jobb.

Att lägga sig över listpris för att kunna erbjuda MaxiTrygg är att lura kunden. Då får man betala för garantin som man ändå har genom konsumentköplagen.

Bilen jag kollade på hade repor som inte går att polera bort. Den måste lackas och dörrsidorna var sönderrepade av skor som sparkat upp dörren. Det kommer kosta mig minst 10k att få ordning på bilen. Sen att min bil har noll repor vilket gör att den endast behöver tvättas och ev vaxas. Invändigt behövs endast dammsugning av framstolar och tvätt av gummimattor fram. Detta tjänar de både tid och pengar på.
av perhall
#885637
Det är svårt i jätteföretag att hantera sånt. Precis som om du åker till "In- och utvändig tvätt 595,-" borde du betala 310,- och jag 822,-. Däremot borde de ju säga till sina säljare "vi debiterar alltid 3000 för rekond internt. Men bjud på det om nån kommer in med en fin bil så blir de glada och vi får med större sannolikhet affären". För annars blir det ju som du skriver, du kommer med ett fint inbyte och får inget för det, utan en bil som optiskt är i sämre skick.
Man funderar ju på tal om garantier på garantibil.se. De ger två års beggaranti på t ex en V70 2,0D MY08 som fanns ute där häromdagen, och nu en 2,0F MY08. Garantin kostar nästan ingenting. ALla bilar de testar är i "normalskick". Vad är det för garanti egentligen...?
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]