Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
tunnis skrev:Rica lämnar varken garanti eller försäkring.
Det gör dock BSR, men de klarar ju inte nyare Volvo pga "pinkod".

Att Ricas trim skulle vara speciellt framtaget för lilla Sveriges klimat och bränsle tvivlar jag på. Rica är från Holland och kör säkerligen samma optimering på alla marknader.

Har idag beställt steg 2, 275hk låter kul 8)
Ursäkta att jag är så fräck och frågar - när du är klar med bilen efter 2, 3 år, byter du in den? Eller är det tjänstebil?
Verkar ju ofarligt juridiskt att byta in den när trimmet är avkodat, jag har aldrig hört om nån som åkt på skit för det i efterhand.
Tjänstebil kan nog va värre.. Leaseplan inte glada...
PH
av Mwi
iigloo skrev:Att kalla bla RICA's mjukvaror för "källarproduktion" är rent trams. De som utvecklar de olika firmornas mjukvaror är välutbildade ingenjörer med mångårig erfarenhet av racing och utveckling av motorer.

Ok varför kan man inte få ett intyg från de så kallade "välutbildade ingenjörerna" så att bilen går att besiktiga med den nya effekten?
perhall skrev: BSR har till nästan alla bilar kan ju också vara oroväckande. Hur mycket omsätter de? De har ju trim till över 1 000 modeller.PH
http://www.ratsit.se/5565017372 som du ser så omsätter BSR 23 miljoner 2013, även om man lägger halva omsättningen på FOU så blir det inte mycket pengar till produktutveckling, lunchrestaurangerna på Volvo omsätter mer.
Bosch har ca 270000 anställda inte alla inom bilelektronik men många, och det är Bosch och andra komponentleverantörer som utvecklar programvaror till motorstyrningen inte Volvo, Volvo talar om vad de vill ha för egenskaper, Bosch programmerar motorelektroniken, ABS, antisladd system och så vidare.
Användarvisningsbild
av iigloo
Mwi skrev:
iigloo skrev:Att kalla bla RICA's mjukvaror för "källarproduktion" är rent trams. De som utvecklar de olika firmornas mjukvaror är välutbildade ingenjörer med mångårig erfarenhet av racing och utveckling av motorer.

Ok varför kan man inte få ett intyg från de så kallade "välutbildade ingenjörerna" så att bilen går att besiktiga med den nya effekten?
Kan ju ha att göra med att bilen är typgodkänd och det är Volvos egna mjukvaror som ändras av Volvo själva.
av Mwi
iigloo skrev:
Mwi skrev:

Kan ju ha att göra med att bilen är typgodkänd och det är Volvos egna mjukvaror som ändras av Volvo själva.

Ja och vad är problemet? Det förbjuder inte Rica från att typgodkänna sin egna programvara i en Volvo. Det ända som kan hända är att Volvo kräver att Volvo emblemen skall tas bort från bilen, efter den har blivit godkänd och certifierad med Ricas programvara inget annat.
av ingesjo
Haha väldigt träffande iigloo många här höjer Polestar till skyarna. Men egentligen är det bara en trimmningsfirma som skapat ett samarbete med Volvo så garantierna finns kvar och därtill till överpris... nu trampade jag säkert en o annan på tårna :-)
av ingesjo
Likaledes så fort man nämner ett annat bilmärke här på forumet är det ett helt gäng som hugger som ormar och förkastar allt som det inte står Volvo på ?. Samtidigt läser man alla dessa trådar med folk som har exskt samma problem som alla andra forum för andra bilmärken.. Observera att Volvo numera ingår i en Kinesisk concern och att en hel del av de genuina Volvo delarna produceras i just Kina... så sluta med att hugga ner på allt och alla
Användarvisningsbild
av crumpets
ingesjo skrev:Haha väldigt träffande iigloo många här höjer Polestar till skyarna. Men egentligen är det bara en trimmningsfirma som skapat ett samarbete med Volvo så garantierna finns kvar och därtill till överpris... nu trampade jag säkert en o annan på tårna :-)
Men alltså... Du har ju fel. Polestar/Volvo är utvecklad med fullkomlig dokumentation på drivlinans komponenter och deras livslängd. RICA -KOMMER- inte köra sina mjukvaror i provcell för livslängd eller emissioner. De har ingen jävla aning om vad oljefilmen i alla glidlager EGENTLIGEN pallar, eller var de svaga punkterna ligger. De lär inte göra några särskilt avancerade tester av motorrumstemp, hot shutdown, höghöjd, med mera. Det de kan göra är att med sin erfarenhet göra en gissning som ofta är fullgod för att inte förkorta livslängden alltför dramatiskt. Det _ÄR_ en reell skillnad som inte går att bortse ifrån. Tecknar du ett samarbete med en OEM att släppa produkter under hans namn kommer du få tillgång till hans eget utvecklingsmaterial. Jag har personlig erfarenhet av detta, vet inte hur jag kan poängtera det mer.

Däremot så kommer som sagt de flesta hålla eftersom en duktig trimmare inte tar i så han skiter på sig. Men med varje ny motorgeneration kommer toleranserna bli lite snävare. Det är där svagheten ligger hos rena trimfirmor. De bygger på erfarenhet i brist på fullständig spec. Erfarenheten blir mindre och mindre värd ju större skillnader det blir mellan motorgenerationerna. Kanske nya generationens spridare utvecklar värme på ett annat sätt än gamla? De har ingen aning. Kanske en ECU ligger 5 grader från att överhettas med standardspecen i vissa omgivningstempar? De har ingen aning. Kanske går motorn lite törstigt och slött på vissa varvtal för att man tvingats till att prioritera värmeutveckling för DPF:ens skull? De har ingen aning.

Som sagt, för de flesta kommer det inte bli katastrof, men det är skillnaden. Fakta vs (oftast goda) gissningar.
av ingesjo
Hmm jag har kört med BSR i ett annat bilmärke men i samma bil i mer än 10 år från 170 hkr till 220 hkr och alla på det bilmärkets forum pläderade exakt samma saker som här. Aldrig under dessa 10 år har något utöver det vanliga som bör hända hänt.. har m.a.o. aldrig skapat mer än extra trivsel på vägen. Nu är det väl ändå så att det är inte så fruktansvärt många parametrar som man kan spela på..Det man kan fixa och dona med är när och vid vilket varvtal, belastning samt moment och hkr det ska jackas upp.. Det är vad jag förstår inget större problem som nog de flesta "trimmnings firmorna" fixar,, snälla förklara för en som inte fattar något annat
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det går väldigt enkelt att lägga fram såhär: Vem tror du har mest kunskap om vad en bil klarar av? Är det biltillverkaren själv som lagt ner enooooooorma summor på att utveckla bilen från början till slut, eller en trimfirma som omsätter lika mycket varje år som biltillverkaren gör av med dagligen i utvecklingskostnad?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]