Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHSC
Själv beställde jag D4 VEA istället för D4 AWD på grund av den nya automaten och att den skulle vara nästan lika pigg som en D5 och med lägre förbrukning.
Användarvisningsbild
av GustavB
Hade jag räknat deciliter eller 0-100 hade jag tittat på andra bilmodeller än XC60.
av newbie1111
PaNi skrev:
newbie1111 skrev:
simonhalmstad skrev:Billigaste och bekvämaste alternativet vore då D4 Vea då den enligt deklaration drar minst bränsle. Den är ju dessutom bara 0,2 sekunder långsammare än D5 awd automat.
Som jag beskrivit tidigare uppfattade jag inte FWD 181 hk alls så snabb som den påstås vara.
Som det ser ut i detta test så gör den 0-100 på ca 11 sec, det känns mer realistiskt.
Samtidigt konstigt att Volvos data inte stämmer med dels detta officiella biltest, samt att jag upplevde den väldigt mycket slöare än min 215 hk, den borde vart ungefär samma 0-100 ?

Det här var inte bra. Jag tvekade länge mellan D4 FWD och D5 AWD och föll till sist för D4 FWD (bland annat) pga den lilla skillnaden i acceleration, den betydligt lägre bränsleförbrukningen och för att "ny" motor känns bättre. Efter att ha läst detta börjar jag tro att jag valt fel... Om fyra veckor har jag svaret.

I videon ser det ut som att föraren växlar manuellt (det är väl det man gör i sport-läget). Kan detta dra ner prestandan? Han kanske inte är lika skicklig som automatiken på att välja optimala växlingspunkter.
Även jag, som redan beställt en awd, funderar på att ändra beställningen (om det går) till en D4FWD.
Dock känns det trist om den inte håller vad Volvo lovar, speciellt acc. som jag tycker ändå är skönt att ha.
Även om man inte har en xc60 som racer, vill man ända att den skall ha lite tryck i sig!

Kan inte begripa att detta inte stämmer!
Användarvisningsbild
av MartinS
newbie1111 skrev: Även om man inte har en xc60 som racer, vill man ända att den skall ha lite tryck i sig!
+1
av CHSC
Att bränsleförbukning skiljer sig i verkligheten känns inte så farligt, det har jag räknat med. Det som oroar mest är att acc. kanske är 2-2,5 sekunder långsammare än utlovat.
Kanske blir en tur till Bilia till helgen för lite test.
av newbie1111
CHSC skrev: Det som oroar mest är att acc. kanske är 2-2,5 sekunder långsammare än utlovat.
Inte kanske!
Volvo säger 8,5, alla andra 11 sec.
av tunnis
Automotorsport säger 9,6
Bilagor
image.jpg
image.jpg (896.64 KiB) Visad 809 gånger
av newbie1111
tunnis skrev:Automotorsport säger 9,6
bara 1,1 kvar sen är vi i mål:)
Dock va det väl manuell växellåda? Såg att XC60 D4 AWD Automat (181hk) hade uppgiven acceleration på 10,2 sec men i verkligheten var det 9,9, glädjesiffror! :D
av Mwi
CHSC skrev:Att bränsleförbukning skiljer sig i verkligheten känns inte så farligt, det har jag räknat med. Det som oroar mest är att acc. kanske är 2-2,5 sekunder långsammare än utlovat.
Kanske blir en tur till Bilia till helgen för lite test.
Om inte utlovade siffror stämmer får man väl utnyttja garantin :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]