Har kört lite drygt 70 mil sedan jag hämtade kärran och jag är än så länge mycket nöjd. I och med att jag kommer från en V50 1.8f summum så är det ett stort kliv uppåt.
Den nya drivlinan (i mitt fall en T5 under huven) är mycket trevlig. Bra drag och snabb i växlingarna, dock vore det ännu trevligare om den var lite snabbare med "kickdown". Ljudet är däremot inget att hurra för, men det är en kompromiss jag är villig att leva med. Faktum är att man nästan får anstränga sig för att höra motorn. Finns heller inget egentligt turbo-lag att prata om.
Beställde även paddlar och så här med facit i hand kunde man nog varit utan dem i och med att den nya lådan fungerar så pass bra. Det rörde sig i och för sig bara om 1000 kr på en bil som kostade nästan 400 tkr så det är en fis i rymden och jag tror att jag kommer ha glädje av dem på krokiga landsvägar i sommar.
Jag har även hunnit med en tankning och förbrukningen låg då på 8,6 mätt vid pump, 8,4 enligt färddatorn med en snitthastighet på 49 km/h. Då har jag kört mestadels stadskörning, en del motorväg och lite landsväg med lite tung högerfot och utan att röra ECO+-knappen så det är klart godkänt.
Ett axplock av andra saker jag gillar i min nya V60:
- Eluppvärmd ratt
Keyless
CTA
Adaptiv farthållare
Ljudkomforten (otroligt tyst jämfört med V50)
Digitalt kombiinstrument (väl integrerat med både navigation och RSI)
Första nya bilen och ett s.k. grisen i säcken köp men jag är väldigt nöjd!