Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja D4 Vea låter iallafall bättre än D2 som låter riktigt riktigt illa. Någon som vet om det finns något klipp där man kan höra hur en VEA-bensinmotor låter? :)
av PFA
Inhandlade senaste numret av Teknikens Värld idag, i vilken V60 D4/VEA ställdes mot Honda Accord 2,2D och Mazda 6 2,2D. Motormässigt var det en promenadseger för VEA.

"Bäva månde BMW och de andra. Volvo har tillverkat en guldklimp till motor. Grattis!"
Användarvisningsbild
av bem
Man kan väl säga att D4 VEA motorn i V60 bärgade hem segern i det jämförande testet i Teknikens Värld. Med 2 poäng högre (9 poäng) än de andra bilarna (7 poäng) i testet för "Motor/kraftöverföring" vann V60 med 73 poäng före Mazda6 Wagon 2,2 Optimum som fick 71 poäng.

So far so good för VEA D4.

Skall bli spännande att se hur VEA D4 (och så småningom D2, D3) ter sig i Volvo V70 sen också.

/Bo
av Arese
Körde en sväng med en V70 D4 VEA i veckan; Motorn och växellådan är verkligen ett lyft. Hävdar att den är trevligare än BMW:s 2,0-diesel, den går mjukare och tystare framförallt. Dessutom varvvillig på ett trevligt sätt. Nästan ännu större förbättring är automatlådan, rapp men samtidigt mjuk och ger behagligt lågt varvtal i motorvägsfart. Möjligen är BMW:s avstämning något smidigare på lägre växlar men ändå mycket bra. Och den "trycker i" växlarna på ett härligt sätt vid fullgasväxlingar.

Dock; V70II börjar i övrigt kännas riktigt gammal.....

Således; motorn är ett stort lyft men jag är ändå lite orolig hur långt det här ska räcka i de dyrare applikationerna där man konkurrerar mot 6-cylindriga motorer. VEA är fin men den är ju inte "sexig" som motorer med fler cylindrar/mer volym från framförallt Tyskland....

Mvh
Arese
av perhall
BMW:s tvålitersdiesel är klart bullrig (liksom Volvos D5) så hoppas verkligen VEA är ett stort lyft.
HÅller med om att V70II känns gammal liksom Passat.
BMW 5 kom 2,5 år efter V70 men känns oändligt mycket fräschare.
PH
Användarvisningsbild
av paso
Var idag ute och provade en V60 D4 automat och r-design.
Vilket lyft jmf med den V70 D3 (163 hk)som är tänkt att bytas bort inom några veckor.
Men nu är frågan skall jag ändra specen från power blå metallic till silver electric metallic? Bild
av Linqid
Power Blå är en snygg färg men ska jag vara helt ärlig har jag redan börjat tröttna på den, och då har jag inte ens sett särskilt många ännu. Lite för "mesig" blå kulör för min smak. Electric Silver slår däremot aldrig fel i min värld, snyggaste färgen du kan välja!

/Aningen partisk då det står en Electric Silver på uppfarten... :oops:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Think outside the box och ta en Rebel Blå! :twisted:

Har kört S60 T5 VEA R-design (aut standard), tycker det var en trevlig kombination! Bra drag, inget turbo-lag och rappa växlingar. Ljudet är lite tunt bara!
av stavas
Linqid skrev:Power Blå är en snygg färg men ska jag vara helt ärlig har jag redan börjat tröttna på den, och då har jag inte ens sett särskilt många ännu. Lite för "mesig" blå kulör för min smak. Electric Silver slår däremot aldrig fel i min värld, snyggaste färgen du kan välja!

/Aningen partisk då det står en Electric Silver på uppfarten... :oops:
Spot on! Jag har haft min Power Blue en månad nu, och jag känner att det är en färg som jag börjar tröttna lite på. Lite "mesig" blå beskriver faktiskt ganska bra vad jag tycker om den redan. Ford Focus fanns med en liknande färg för ca tio år sedan, och det är ju inte en association man går igång på direkt :-P

Är den helt nytvättat och skinande så funkar den dock fortfarande, dvs typ en timme varannan vecka :-)
av stavas
Jag tycker nog faktiskt att den gör sig bäst i svart, det är iaf den jag brukar hajja till på mest när jag ser andra MY14. Vanligtvis brukar svart dölja mycket av en bils linjer, men V60:ns är så markanta, så dom syns ändå.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bränsleledning Volvo 240

Kommer besiktningen ha synpunkter på brä[…]

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]