Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agb007
Lite förbrukning på en fulllastad D5 TwinEngine mellan Göteborg och St Anton i Österrike

mvh
agron
Bilagor
Capture.JPG
Capture.JPG (107.44 KiB) Visad 1060 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Har fått ladduttaget bytt idag sen jag haft problem med låsningen till laddkabeln.
Först har den inte släppt vid några tillfällen då bilen stått stilla några dagar med kabeln i och temperaturerna pendlande kring 0 för att sen bli minusgrader.

Och nu så hade låsningen helt gett upp så att kabeln alltid var olåst.

Inget knöl med Volvo som tagit det på garanti/reklamation... Men lite störande de gånger det hänt.
av superpin
Roade mig med att kolla soppaförbrukningen på min V60 D6, jag har tankat 347,63 liter sedan jag köpte den i juli förra året, och kört 1600 mil. Har enbart gjort två längre resor med bilen, Stockholm-Linköping tor och en tur till Sälen (och Trysil), annars är det lokala resor inom Storstockholm. Gissningsvis har mycket av dieseln brunnit upp i värmaren då jag haft den påslagen under vintern för att slippa att motorn går igång...
Användarvisningsbild
av joel80
Du ligger alltså på ca 0.21l/mil.. Bara 2cl (eller är det 3cl?) över uppgiven förbrukning..

Jag kör utan värmaren på auto, men använder den ibland innan avfärd om det är väldigt kallt. Annars kör jag den elektriska förvärmningen som jag tycker funkar riktigt bra ner till ett par minusgrader.
Inte så att det blir bastuvarmt som man kan få det med dieselvärmaren, men is smälter och det blir ljummet i allafall. Hade du kört utan värmaren hade du lätt kommit under deklarerad förbrukning. Jag kommer inte riktigt dit då jag kör 32-35mil runt 2ggr per vecka. Men övrig lokalkörning på el gör att mina tankningar ofta ligger under 0.4l/milen.
av KrilleW
Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Blir sjukt sugen på en renodlad elbil.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är en härlig bil! Man blir snabbt bortskämd och reagerar på hur "hackigt" det är med växlar.. :D

Kabeln du inte hade var en typ2-kabel.. Något man ska försöka förhandla sig till att få med när man köper elbil/hybrid tycker jag.
Den kabeln är annars rätt dyr.. Brukar kosta mellan 1700-2400kr!

Att vattenfalls snabbladdare inte funkade så länge kan ev bero på att bilen inte kan ladda så snabbt.. (Den har inte den snabbladdningen som "vanliga" elbilar har. Laddaren kanske då stängde av efter en kort stund när den märkte att laddhastigheten inte gick upp till mer än 3.7kw. (230v, elfas, 16A)
av Primus
KrilleW skrev:Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Det är en fantastisk drivlina. Jag har haft min D6 i snart 3 år och ska snart byta bil. Svårt eller omöjligt att hitta en bättre drivlina på en hybrid. Jag har en näst intill perfekt körcykel för plugg-in-hybrid. Många månader snittar jag på 0,15-0,20 l/mil. Jag skulle tro att över tr år kommer jag ligga under 0,25/l/mil.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Primus skrev:
KrilleW skrev:Jag har en V60 D5 TE hemma över helgen. Måste säga att jag är sjukt imponerad över drivlinan. Kört strax över 31 mil med bilen idag och har en snittförbrukning i färddatorn på 0,41. Då har jag ändå kört en del i "Save-mode". Tyvärr fick jag bara med en laddsladd som man kopplar in via vanligt vägguttag, så har bara kunnat småladda vid två tillfällen eftersom de flesta landställen här i Stockholm inte verkar ha möjligheten att ladda med den kabeln. Prövade en Vattenfall snabbladdare, men den ville inte ladda längre efter 6 min av någon anledning.

Det är en fantastisk drivlina. Jag har haft min D6 i snart 3 år och ska snart byta bil. Svårt eller omöjligt att hitta en bättre drivlina på en hybrid. Jag har en näst intill perfekt körcykel för plugg-in-hybrid. Många månader snittar jag på 0,15-0,20 l/mil. Jag skulle tro att över tr år kommer jag ligga under 0,25/l/mil.
vad blir det för något istället?
av Primus
LazerHawke skrev:
Primus skrev:

vad blir det för något istället?
Jag har svårt att bestämma mig. En V60 D5 TE eller Passat GTE står nog ändå högst upp på listan. Men även V90 T8 eller XC60 T8 finns kvar i leken. Har även kollat på Mini Countryman hybrid har funnits med, men den har för litet bagage. Tesla blir för dyr, men jag har räknat på den.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 59

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]