Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ja den ska värma motorn också. Jag gjorde test med dieselvärmaren på min tidigare V70 där den enligt OBD-läsare efter ca 30-40 min hade värmt upp motorn (kylvattnet? Hm.. Undrar vad det var den mätte.. Kommer inte ihåg.. Nån annan här kanske har koll. :) ) till 40-50grader. Det var nån enstaka minusgrad.

Jag körde 55km idag på el.. ;)
Fast klarade det p.g.a att jag kunde stå och ladda i ett par timmar vid en kupévärmar-stolpe mitt på dan..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja vi förvärmning så värmen den motorn, men är du säker att den även gör det under körning? Behöver iofsig inte vara samma på min, eftersom det är en bensinare.
av hybridklas
Hej!
Har kört en månad med min V60 Hybrid och har bara originalsladden.
Kommer till en laddstolpe som ser ut så här.
Den till vänster är fysiskt likadan som den som man stoppar in i V60:n.
Men min originalsladd har ju en massa strömbegränsing i sig.
Kan man stoppa in sladden till vänster in i bilen eller måste jag ha
en sladd med hona och hane av samma typ men med intelligens i?
DSC_0250.JPG
DSC_0250.JPG (1021.38 KiB) Visad 801 gånger
Stolpen står vid en affär i närheten så det blir inga jättelånga stopp
vid denna stolpen - men det klart kunde man få in lite mer än 10A som jag
kör hemma så kunde det kanske vara värt besväret. Stolpen är gratis än
så länge.
Hur ser stolparna i allmänhet ut? Borde jag köpa nån mer sladd eller skall
man nöja sig att ladda när man ser ett 230-uttag?
av superpin
Det som händer om du stoppar i sladden är att du laddar bilen med 16 ampere enfas, dvs max det bilen klarar. Systemet är byggt så att bilen, laddstolpen och sladden däremellan ser till att du får ut max som alla delar klarar.

Din orginalsladd kan styra strömmen eftersom ett vanligt vägguttag inte kan tala om hur mycket ström det kan leverera, alltså måste man göra det manuellt på "klumpen". Laddstolpen har den elektroniken inbyggd istället.
Användarvisningsbild
av joel80
Du bör köpa en typ2-kabel. Många offentliga laddstolpar som inte har sladd har Typ2. Det är standardiserat..

Stolpar med Typ2 och bilen pratat ocksp med varandra så du riskerar inte få för mycket. Volvon kan tyvärr vara ta emot enfas 16A (3.7kw) medans en sån där laddare som på bilden du visar levererar betydligt mer på typ2-kontakten.
På de andra sladdarna där dom laddat direkt via DC kan de bilar som klarar det få upp till ca 50kw. På nyare stolpar har dom börjat med upp till 100kw.. Med möjlighet till uppgradering till 300kw. Några sånna bilar finns dock inte ännu.. Hyundai Ioniq och Opel Ampera E ska klara 70-80kw.. Tesla klarar upp till 120kw på sina stolpar fast oftast går det inte riktigt så snabbt. (runt 100kw verkar vara "normal" hastighet för dom.)
Användarvisningsbild
av joel80
Bra superpin, satt på mobilen och orkade inte leta fram länken och koden. :D

hybridklas, jag kan tipsa om sidan http://uppladdning.nu/ också.. Där kan du se var massor med laddstolpar finns.
Jag planerar rätt ofta var jag ska parkera utifrån den...
Även om det ibland blir dyrare parkering (typ i garage) och alltså dyrare mil än om jag kört på diesel känns det bra att få laddat när man är parkerad.
Användarvisningsbild
av joel80
:D
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Hej!

Jag är helt novis på det här med hybrider, men väldigt nyfiken på en.

Funkar det så att man har ca 40-50 km körning på el och sen måste den laddas, eller laddas den något under tiden man kör? Tex från bromsning eller när man kör på diesel/bensin?

En Xc90 T8 är ju bensin och är antagligen ganska törstig när elen är slut.

En v60 D6 är väl i alla fall ganska snål när elen är slut, pga att det är en diesel, men en diesel mår väl inte så bra om man bara kör korta sträckor, som det kanske blir om man kör sina 3-5 mil långa resor på el?

Är det därför som de satsar på bensin i sina plug in hybrider nu?
Någon som haft strul med tex partikelfilter eller annat i sina v60 hybrider?
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 59

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]