Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Som jag misstänkte då.
Tyvärr kan det nog bli svårt med laddning på jobbet. Får väl köra och handla på Willys efter jobbet som har några laddstationer. :wink:
Hade det varit lite längre räckvidd eller om jag kunnat ladda på jobbet hade en V60 plug in hybrid varit väldigt intressant som nästa bil eller ännu bättre om V60cc hade funnits som hybrid.
Jag känner mig extra tveksam till om man kan köra till jobbet och sedan halvvägs hem på el. Då skulle man få en massa kortkörningar på dieselmotorn.

Ang värmen. Man kan inte välja att bara värma med dieselvärmaren? Alltså för att öka räckvidden lite. Tänker som så att man borde få ut högre verkningsgrad på dieslen om man använder den till värme än att driva bilen. Å andra sidan så går väl dessa avgaser ut helt orenade.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo, om man kör med dieselvärmaren igång och i pure-läget går den på dieselvärmen.
Men man sparar inte så väldigt myket i räckvidd av vad jag märkt.. Någon km kanske.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag tror också du kommer rätt nära på sommaren. Om du accelererar upp till 80 med dieseln och håller 80 tror jag du klarar dig hela vägen. På vintern får du ta 80-vägen på diesel

Skickat från min F8331 via Tapatalk
av Primus
Om jag ska ta en snittkörning på senvår till tidig höst och det inte är för varmt så kommer jag mellan 44 och 48 km(vid optimala förhållanden har jag överskridit 50 km). Jag kör inte särskilt ekonomiskt även om körning blivit mer ekonomisk än tidigare. Jag kör i Stockholm innerstad och det är till 99% mer eller mindre köer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
FSandstrom skrev:Jag tror också du kommer rätt nära på sommaren. Om du accelererar upp till 80 med dieseln och håller 80 tror jag du klarar dig hela vägen. På vintern får du ta 80-vägen på diesel

Att starta dieseln typ 15 sek bara för att accelerera bara låter inte så hälsosamt för den om man håller på så dag efter dag.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det känns som att det är lite nackdelen med hybrid. Som för mig när jag kör T8an. Jag vill inte välja power och stämpla plattan i mattan utan att motorn har fått upp temperatur.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Nä, det blir mycket kallkörning och mycket start stopp eftersom motorn stängs av i nedförsbackar. Men det känns inte som om de 15s spelar någon roll i slutändan, jämfört med de andra start stop som är speciella för hybrider, eller? Att tex gå över från el till diesel i 70 kmh på högt varvtal kan väl inte heller vara helt bra? Jag fick fylla på olja en gång per år de första två åren, men inte år tre och fyra.

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänkte på en grej idag när jag körde. Jag har kryssat i att den ska använda tillsatsvärmaren för att få upp temperaturen snabbare i kupén. Så den bränsledrivna värmaren är igång. Undra om den även värmer motorn då, eller bara kupén?

Hur som så funkar det underbart trots att det är vinter! :-)-) Körde 2,5 mil stadskörning idag och när jag parkerade stod det att jag hade 13km kvar på el. :D
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 59

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klima[…]