Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Elpriser om man har timdebitering. Då är högkostnadstimmarna ofta rejält mycket dyrare.. Kanske 4-5ggr dyrare än de billiga natt-timmarna.
Jag har dock inte timdebitering.. utan styr det för att inte riskera att smälla en säkring om jag laddar bil, använder plattor och ugn och ibland kanske drag igång en disk och tvättmaskin.. Samtidigt som luftvärmepump en och alla el-element går igång.

Hade några tillfällen då huvudsäkringen gick förra vintern då det var som kallast och allt annat var igång. Efter jag styrde laddning har det inte hänt igen och jag slapp höja abonnemanget från 20A i huvudsäkringen.
Sen tycker jag det också är vettigt om man kan att minska elanvändningen då. Det är i dom topparna vi vid fåtal tillfällen importerar lite smutsigare el. Onödigt att ladda just då.. :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
För min del handlar det om effektavgift. 100kr per kw så vi laddar i princip bara efter kl 19, vilket vi nästan s skulle gjort ändå. Fördelen är att det inte är någon nätavgift på förbrukningen på natten eller helgen

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
FSandstrom skrev:För min del handlar det om effektavgift. 100kr per kw så vi laddar i princip bara efter kl 19, vilket vi nästan s skulle gjort ändå. Fördelen är att det inte är någon nätavgift på förbrukningen på natten eller helgen

:shock: :shock: :shock: :shock: Byt elavtal.. 100kr per kw...
Användarvisningsbild
av FSandstrom
EbbevonVolvo skrev:
FSandstrom skrev:För min del handlar det om effektavgift. 100kr per kw så vi laddar i princip bara efter kl 19, vilket vi nästan s skulle gjort ändå. Fördelen är att det inte är någon nätavgift på förbrukningen på natten eller helgen

Går inte att byta nätleverantör. Man mäter mellan 7-19 vardagar och tar fram maxvärdet (medel 3 högsta), det kostar sedan 100 kr per kw. Jag brukar ligga kring 6kw på vintern så min nätavgift är då 600kr. Så laddar jag inte bilen under dagen så är det ingen nätavgift på de kilowattimmarna så då blir det billigare mil för bilen! Vad betalar ni i nätavgift, 30 öre per kWh?

Max inträffar fö alltid kl 17 eller 18 då man kommer hem och lagar mat så att ladda bilen en gång i veckan en timme då skulle kosta typ 2kw, dvs 200 kr+nån krona för de kWh man får i
Användarvisningsbild
av fjohan82
FSandstrom skrev:
EbbevonVolvo skrev:

Går inte att byta nätleverantör. Man mäter mellan 7-19 vardagar och tar fram maxvärdet (medel 3 högsta), det kostar sedan 100 kr per kw. Jag brukar ligga kring 6kw på vintern så min nätavgift är då 600kr. Så laddar jag inte bilen under dagen så är det ingen nätavgift på de kilowattimmarna så då blir det billigare mil för bilen! Vad betalar ni i nätavgift, 30 öre per kWh?

Max inträffar fö alltid kl 17 eller 18 då man kommer hem och lagar mat så att ladda bilen en gång i veckan en timme då skulle kosta typ 2kw, dvs 200 kr+nån krona för de kWh man får i
Kikar på månadens spec, nätavgiften här ligger på 26.80:-/kWh, dock rörligt pris...
av superpin
FSandstrom skrev:Testa lås upp, ta ur sladden, och sätt i den igen. Har för mig att den börjar ladda då trots schemat
Ta mig sjutton, det fungerade! Tack för tipset!

Har nu loggat ett ärende hos Volvo om detta så får jag se om de kan lösa det. Har inget egentligt behov av schemat så kan inte Volvo fixa det så stänger jag av det (vilket f.ö inte heller går när jag inte kan starta laddning manuellt...)
Användarvisningsbild
av joel80
Överföringsavgift för mig är på 10.70 ex moms.. Alltså runt 13öre ink moms.
Jag toppar ca 12kw nu under vintern så 100kr/kw skulle bli dyrt. Är det ink moms?

1200kr per månad nu under vintern.. Gör av med ca 3000kwh en vintermånad.. Skulle bli mer än dubbla avgiften per kwh.
av superpin
Begränsat intresse för andra kanske, men jag har nu kommit fram till att problemet med schemalagd laddning och manuell start av laddningen bara uppträder med Androidappen. Provar jag med ios så fungerar det, under förutsättning att jag inte försökt med androidappen först. Så fort man försöker med androidappen så hänger systemet upp sig och man kan inte göra något med varken ios eller android... Volvosupporten har dock inte visat något intresse, så jag struntar nog i det och stänger av schemat.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ni med V60 hybrider... vad tror ni.

Jag har 25 km till jobbet.
Fördelning ungefär:
1 km grusväg 0-40 km/h
9 km landsväg 70-80km/h
10 km landsväg 80-90km/h
5 km stadstrafik. Mest 40-50 km/h. Aldrig att det blir kö-körning.
Har inte laddmöjlighet på jobbet.
Finns det en chans att man hade kunnat klara sig fram och tillbaka på bara el? Min egen gissning är nej.

Hur funkar det med värmningen i elläge? Finns det både elektrisk värmare och dieselvärmare? Kan man i så fall själv styra vilken som skall köras?
Finns säkert att läsa i tråden men ni är säkert snälla och svarar ändå :)
Användarvisningsbild
av joel80
Nej, men på sommaren kan du komma rätt nära. Med dom rätt låga hastigheterna bör du kunna klara runt 45km på sommaren.. På vintern är det nog närmre 30km..skulle du kunna fixa laddning på jobbet, om så bara en kupévärmarstolpe med 3h timer, skulle du klara dig året runt skulle jag säga.

Med värmen är det både elektrisk och diesel ja. Man kan välja att dieseln inte ska gå in o hjälpa till automatiskt. Och om man kör i pure-läget går klimatanläggning (och elvärmen) ner i eco-läge. Klickar man på auto-knappen då får man igång klimatanläggning ändå och kan köra elvärme eller AC. Elvärmen är dock rätt svag.. Det blir inte varmt utan bara lite ljummet.. Har man sätesvärme och rattvärme har man det rätt gott ändå.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 59

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klima[…]