Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Fast mercan tillför ju inget nytt... Det är bara en digital bild av en analog. Jag tycker faktiskt helt klart att volvo gjort ett riktigt bra jobb med de digitala instrumenten. Det känns som en frisk fläkt.
Mercedes har kanske insett att beprövade saker fungerar rätt bra och ändrar därför inte på ett vinnande koncept? Bara för att något är nytt och granben inte har det så behöver det ju nödvändigtvis inte vara bra. Nya saker tillför inte alltid något det heller. Ofta är nya saker undefär som de gamla fast omändrade och med lite mer av allt så att enkelheten försvunnit. Fast de flesta är ju inte så kritiska så för dem är nytt för det mesta samma sak som bra.
farmerswalk skrev:Jag har bara sett det i manuella läget. Behövs det när man kör i Automatisk läge?
KOm på att jag inte är helt säker på om jag ska tolka detta som att det finns ingen växelindikator för automaten. Som alltså visar vilken växel som för närvarande ligger i.
Intressant tråd, jag trodde jag var näst intill ensam att ogilla det nya intrumentklustret. Tydligt är att åsikterna spretar ordentligt.

Om jag ska summera vad jag tror så kommer det enbart finnas digitala instrument om några år, utom i klassiskt brittiska bilar som Aston Martin och Rolls Royce. Antingen får vi som gillar klassiska intrumentrundlar slanta upp ordentligt, eller köra omkring i våra lite äldre bilar.

De digatala intrumentet har såklart en fördel i att tex tillfälligt kunna visa en GPS-karta framför föraren, eller att anpassa färgerna för bästa kontrast vid mörkerkörning. Detta leder rimligtvis att vi i framtidien bara kommer ha en enda skärm i bilen, och den mittplacerade skärmen vi har i dag med Sensus helt kommer att integreras med TFT-instumentet.
Låt oss bara hoppas att Volvo gör det med lite mer premiumkänsla i design och utförande än nuvarande lösning.
farmerswalk skrev:Sätter man sig i en 2013 när man kört 2014 i en månad så inser man hur snygg den digitala är....
Tittar man på sin mobiltelefon, platta, datorskärm eller bärbara spelkonsol, inser man hur omodern den nya mätartavlan känns.
Men det värsta är nog den gråa plastramen runt omkring.
Skärmar i mätartavlan är onekligen framtiden, men jag förväntade mig att den skulle se betydligt bättre ut. Den nya mätartavlan borde endast skapa förtjusning hos barn eller de som likställer förändringar med utveckling.
Jag tycker att man gott kunnat behålla den ursprungliga mätartavlan som standard. Och de som vill ha en nya, kunde erbjudas betala några tusen för att få den. Då hade alla varit nöjda och belåtna. Det hade inte skapat Volvo några merkostnader.
Snyggt eller inte är ju en smaksak, men det som är ganska konstaterat är ju att en skala av något slag ger den enklaste avläsningen, sen spelar det ingen roll om den är digital eller analog. Hastighetsmätare som bara består av siffror är helt enkelt sämre att läsa hastigheten på än en visare. Det vet MB m.fl. Dock byggdes inte Rom på en dag och detta är väl Volvos första försök så det kommer ju förhoppningsvis att vidareutvecklas. (eller hade 460 någon form av digitalvisare kanske?) Någon föreslog hastighetsmätare typ Amazonen, det låter ju spännande!
Provkörde Xc60 och S60 2014 i fredags..
jag tycker faktiskt nya mätare är ser bra ut.
Men det skulle vara bra om de kunde lägg till en classic tema som det ser ut i 2013, Det är ju trots allt en TFT skärm..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945