Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Nu börjar det låta... jag har haft massor snabba bilar och tycker inte att V60 T6 är så snabb som det har låtit här i tråden. 0-100 på 6 sek i tester ungefär... dvs. som en BMW 530 diesel eller en 535iA.../PH

Snabbare än en 530d men jämnsnabb med en 535iA. Fast sen lägger man till Polestar i V60in och vips kör den enkelt ifrån BMWn. :mrgreen: Har kört mot en kompis 335i manuell på ett flygfält och den hade faktiskt inte en chans....
335i man 0-100 i test på 5,0... V60 Polestar kring el knappt 6... men det kan ju finnas skillnader mellan exemplar... och förare...

Kan de inte återuppväcka Kawa Z1300 med 6 cyl, en sån som den finske galningen på 80-talet som åkte i 200 bakom hojen på träskor hade...
PH
av Sveno
Har bara sett test där 335i man gör 0-60 mph på 5,0 s och då i coupe-utförande. Får nog lägga på minst två tiondelar för 0-100 km/h och ytterligare två för kombi. Har sett tester där V60 T6 polestar klarar 0-100 på 5,8 s, då är skillnaden inte så stor längre.

Provkörde både V60 T6 och 335i en hel del innan jag bestämde mig för V60n och jag kan säga att jag inte upplevde någon större skillnad i prestanda dem emellan. Visst kändes 335i lite sportigare, men V60 vinner stort på komfort och sittposition, vilket jag sätter högt pris på då jag ofta kör långt. I hastigheter över 100 km/h så tycker jag att V60n känns betydligt mer potent än 335i. Om den är det när man ser på siffror vet jag inte.
av perhall
Jo, en T6 Polestar i en 60/70 är nog ganska lik en 335i gällande prestanda.
Jag vänder mig emot kommentarer som att T6 lätt kör ifrån BMW:n... det är ju bara att konstatera att i de större 70-karosserna är 35i-motorn ca eller nästan en sekund snabbare 0-100, dessutom till en klart lägre förbrukning.
Håller med om att komforten är bättre i Volvon (60 än i 3-serien). 5-serien har fin komfort, ung som 70-/80-bilarna.
PH
av moffe
Det stora problemet med volvon är växellådan...känns att den är från stenåldern jämfört med de andra bilarna.
Som han också sa... det är långsam seg osv.
Om lådan skulle bli updaterad till en nyare bättre, snabbare, mindre förbrukning...tror det skulle göra stor skillnad.
Sedan är det små andra saker, T6 låter inte så mycket. Behöver inte vara något jäkla ljud men lite sportigt skulle det dock kunna vara :) Hehe, som han sa den låter som en damsugare.
av Andis
moffe skrev:Det stora problemet med volvon är växellådan...känns att den är från stenåldern jämfört med de andra bilarna.
Som han också sa... det är långsam seg osv.
Om lådan skulle bli updaterad till en nyare bättre, snabbare, mindre förbrukning...tror det skulle göra stor skillnad.
Sedan är det små andra saker, T6 låter inte så mycket. Behöver inte vara något jäkla ljud men lite sportigt skulle det dock kunna vara :) Hehe, som han sa den låter som en damsugare.
Precis det jag uppskattar så mycket med T6 är att den i stort sett går ljudlöst från motorljud upp till 4,5-5000 varv. Mycket trevligt i en bil man ska åka till vardags.

Tycker även automaten är perfekt för snabb vardags trafik som jag gissar är det V60 är tänk till.

Hoppas T6 motor kommer få finnas kvar även fram över.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Racetwin2
För sjutton - passa på innan detta händer:

Förslag på ny skatt från tillverkningsår 2015

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/fa ... 6917761.ab
kranvatten i glykolen!?

Så lite har ingen betydelse.

Den blir varm och sedan stoppar torkararmen. N&au[…]

Fel centerhögtalare?

Jag plockade ut min nya Volvo V60 T6 2026 i onsdag[…]