Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#732628
En av orsakerna till att det finns intervalltillägg är ju att man skall slippa driftproblem, att man byter saker innan de går sönder. Man kan ju säga att man kan köra på samma tändstift till bilen börjar gå dåligt, och då byta, men det verkar oklokt kan jag tycka. Om något har en beräknad livslängd och inte skall kunna hålla bilens livslängd så är det väl bra att det finns ett serviceintervall tillägg för den delen.


Enligt Volvo News room har både MY11 och MY12 D4162T-motorn, men för MY11 anger man 3000 serviceintervall och för MY12 anger man 2000-intervall. Hur skall man veta vilken som har ett partikelfilter som inte skall bytas enligt intervalltillägg? Det verkar skumt att det är olika filter om motorbetäckningen är samma?

/Martin
av Lövet
#732642
Kan vara olika filter trots samma motor. Jämför V50 2.0d mot V70 2.0d där den senare har underhållsfritt filter utan eolys och den första gamla filtret med additiv och bytesintervall.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]