Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moffe
Körde upp till Åre... fullpackad bil(inte skidbox)
6.8l/100km dit och 6.7l/100km när jag körde hem ca 630km per håll. Då håller jag mig i hastighetsbegränsingen (kanske +5 km/h, enligt hastighetsmätaren) när det är 90 eller 110. :roll:

Helt ok förbrukning tycker jag... förra året när jag körde hem från Åre så kom jag ner till 6.4l/100km. Då var inte bilen lika fullpackad som nu.

Men när jag kör hem-jobb sträckan så är förbrukningen ganska hög, allt från 8l/100km (+-0.5). Hur jag än försöker pressa ner förbrukningen så lyckas jag inte, åtminstone om jag följer med resten av traffiken. Kanske skulle kunna få ner den om jag kör 70-80 på 90 osv. men då är man bara i vägen för alla andra :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Märkligt uttalande, med tanke på att varumärket Quattro används av Audi även om de bilar i deras modellprogram som har Haldex.

Dessutom finns det väl Audibilar som har fyrhjulsdrift med längsmonterade motorer och ändå olika system, eller? Torsendifferential på äldre modeller och kronhjulsdito på nyare. Tror jag, fast jag är inte så insatt i deras detaljkonfigurationer, så jag är kanske fel ute där?
av Lövet
Kronhjulsvarianten ska ersätta Torsen men vad jag förstått så har den än så länge bara hamnat i Audis S-modeller. Så än så länge har tvärställda Haldex och längsmonterade Torsen.
av Exquattro
AxelF, du har helt rätt i att den känslan du får att gå från tvåhjulsdrift till fyrhjulsdrift är helt enorm när det är halt, oavsett vilket system som bilen har. Det är först när man jämför olika awd sinsemellan man upptäcker lite olika egenskaper mellan dem, men din (och min) tar sig bra fram och är stabil i högfart. Jag har haft förmånen att köra bilen på bana i snöföre och kan man bara hålla tryck på bakhjulen med gasen så är V60 en riktig svansviftare om man provocerar den lite. Den överstyrda tendensen gör den riktigt kul att köra, (med antisladd avstängt förstås) och där tror jag den skiljer sig en del från V70 AWD som säkert är betydligt sävligare. Så för min del är jag betydligt mer imponerad på banan med full gas än i vardagstrafiken, jämfört med min förra bil (A4Q). För övrigt tycker jag det på många sätt är en trevlig bil med många bra egenskaper som passar bra för svenska förhållande. :)
av perhall
V60 AWD med Haldex 4 vann ett jättestort AWD-test i tyska ams för ett par år sen - imponerande! Är inte heller övertygad om att V70 AWD skulle hamna lika bra i testet.../PH
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]