Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
s6025t skrev:
Rådlös skrev:s6025T: Här kan du både läsa och höra miljöministern poängtera att det måste löna sig att köra på dom miljövänliga alternativen. Det är samma nyhet som tidningarna har, men här med en direkt intervjuv.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5065234
Dessutom finns det en kommentar från bränslebranschen också.
Tyvärr får man ju aldrig nåt direkt besked hur det blir med etanol o biogas från regeringen utan nu skriver de bara att de återkommer med besked så det känns ju tryggare att fortsätta med bensin eller diesel efter som volvo eller andra biltillverkare inte gör nån helhjärtad satsning på etanol eller biogasbilar.
Volvo har ju 7-8 olika diesel alternativ från 115-230hk med polestar men endast ett Etanol alternativ som Ford utvecklat det känns mest som en nödlösning bara för att kunna erbjuda ett alternativ överhuvudtaget

Jag tror nog att Naturskyddsföreningen har rätt i att om man läser mellan raderna att det blir energiskatt på alla bränslen även Etanol

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5065664

Det märks med etanolmotorerna, för de ligger ofta lite efter bensinmotorerna med detaljutvecklingen, t ex har ju T4F inte fått S/S och vissa andra uppdateringar som i två steg har sänkt EU-mixen... skulle vara intressant att se hur bra T4F säljer på kontinenten, den finns i vissa länder.../PH
Användarvisningsbild
av Tompa_911
Nu har vi fått erbjudandet från min arbetsgivare och det vart ju inte alls förmånligt, så det får bli att ha kvar den bilen man har.
av chrand
Tompa_911 skrev:Nu har vi fått erbjudandet från min arbetsgivare och det vart ju inte alls förmånligt, så det får bli att ha kvar den bilen man har.
Kanske beror lite på hur man räknar. Om du skulle skaffa motsvarande bil privat så får du ju alla kostnader själv.
Nu vet jag i och för sig inte hur det skulle bli med drivmedel för dig, men för mig så ligger det som påslag på lön.
Där sparar man en del på privat milen. Sedan så slipper man ju allt vad underhåll/service mm heter.
Men framförallt vetskapen att det bara är att beställa tid så fort det är något tok utan att bekymra sig om att det kan kosta dyrt.
Men men, en bil blir ju aldrig billig hur man en vänder och vrider på det.
??:-/
Användarvisningsbild
av Tompa_911
chrand skrev:
Tompa_911 skrev:Nu har vi fått erbjudandet från min arbetsgivare och det vart ju inte alls förmånligt, så det får bli att ha kvar den bilen man har.
Kanske beror lite på hur man räknar. Om du skulle skaffa motsvarande bil privat så får du ju alla kostnader själv.
Nu vet jag i och för sig inte hur det skulle bli med drivmedel för dig, men för mig så ligger det som påslag på lön.
Där sparar man en del på privat milen. Sedan så slipper man ju allt vad underhåll/service mm heter.
Men framförallt vetskapen att det bara är att beställa tid så fort det är något tok utan att bekymra sig om att det kan kosta dyrt.
Men men, en bil blir ju aldrig billig hur man en vänder och vrider på det.
??:-/

Milen får jag stå för själv. Jag har aldrig haft nån personalbil förut så jag vet inte direkt vad som är bra o inte, det kanske är ett bra erbjudande men jag tyckte det vart lite för dyrt, för en v60 med lite lull lull o grejer så kommer man ju upp i 400 000 kr lätt. Nu kan man inte se alla bilar man kan beställa än för det var nån bug i systemet, men gissnings vis så lär väl slutnotan hamna på 7-8 tusen i mån, iaf för det jag vill ha i bilen.
Men man kanske kan vrida o vända lite på det så det blir lite billigare :D .
av Lövet
Personalbil är oftast billigare men skillnaden är inte jättestor. Det man sparar handlar mest om att man får bättre nybilsrabatt och kan dra momsen på service och reparationer. Problemet är nog att man ofta inte vill inse hur dyrt det egentligen är med nya bilar...

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.