Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slir på växlarna upp till 40km/h är inte mycket att bråka om. Ingen traditionell modern låda i världen läser på 1:an och 2:an vad jag vet. En begränsad användning av slipping lockup ger en mer komfort i låga hastigheter. Kör på låst växel i kontant 40 km/h med och utan slip så förstår ni vad jag menar. Det blir inte det där av/på som det blir vid fiskörning med låst växel.
Tycker Volvo borde damma av DAF patentet ala Audi Multitronic!! :)
Slir på låga växlar OK tycker jag, det ver en av problemen jag upplevede med T5 PowerShift, den var otroligt seg innan turbon laddar på. Framhjulsdrift och DAF låda borde lösa alla problem med Torque Steer också. (Iaf på Audi A6. :))
StringerBell skrev:Ja, det räcker med att jämföra fabriksuppgifterna på valfri T5 modell och D5 modell så förstår man att det är något skumt.

Som jag skrev i annan tråd:

Varför gör inte T5:an bättre ifrån sig i fabriksuppgifterna för acceleration trots rejält övertag i effekt (240 vs. 215), modern dubbekopplingslåda, och även visst övertag i nästan 100kg lägre tjänstevikt?

S80/V70 D5 Geartronic är bara en tiondel långsammare till 100 än S80/V70 T5 med PS.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76716
Tja vadå, det räcker väl att D5an har ett övertag i början av accelerationen som T5 inte hinner äta upp mer än så. D5 är ju starkare på ettan upp till uppskattningsvis 4000 varv i alla fall så det räcker ju att den tar en halv sekund där för att T5 sedan inte ska vara mer än 0,6 sek snabbare de sista 40 km/h upp till 100, eller vad det kan tänkas bli.
Enzo skrev:
StringerBell skrev:Ja, det räcker med att jämföra fabriksuppgifterna på valfri T5 modell och D5 modell så förstår man att det är något skumt.

Som jag skrev i annan tråd:

Varför gör inte T5:an bättre ifrån sig i fabriksuppgifterna för acceleration trots rejält övertag i effekt (240 vs. 215), modern dubbekopplingslåda, och även visst övertag i nästan 100kg lägre tjänstevikt?

S80/V70 D5 Geartronic är bara en tiondel långsammare till 100 än S80/V70 T5 med PS.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76716
Tja vadå, det räcker väl att D5an har ett övertag i början av accelerationen som T5 inte hinner äta upp mer än så. D5 är ju starkare på ettan upp till uppskattningsvis 4000 varv i alla fall så det räcker ju att den tar en halv sekund där för att T5 sedan inte ska vara mer än 0,6 sek snabbare de sista 40 km/h upp till 100, eller vad det kan tänkas bli.
Fast nu är det ju geartronic vs PS som diskuteras, inte D5 vs t5.

/Martin
Man slirar inte för att inte lådan tål kraften, det hanteras på annat sätt, utan slipping lockup är sättet att hantera torsionssvängningar
Har du väldigt bråttom iväg från trafikljusen? Ger du mycket "högerfot" på en gång? För jag brukar "varva i väg" med runt 1700 rpm, då lådan växlar vid ca 1500 rpm
Jag tycker jag är rätt försiktig på gasen för att undvika massa varvande men ibland behövs det närmare 3000rpm för att bilen skall ta sig över en korsning. Känns lite som en CVT de första växlarna. Accelerationen ökar inte nämnvärt mellan 1500-3000rpm förrän den till slut låser växeln. Vid riktig smygkörning vandrar varvtalet då den inte riktigt verkar kunna bestämma sig för om den ska slira eller driva.

Vår andra bil är en VW med DSG och den känns ju väldigt mjuk och effektiv i jämförelse. Men som sagt, så snart Volvo automaten fått i 3:an så är allt som det ska och bilen går riktigt bra måste jag säga.
apersson850 skrev:
LJN skrev:... och på min så känner jag lockupen på 3, 4, 5 och 6:an. På 1 och 2:an känner jag inte av den?
Det finns ingen lockup på ettans växel.
Finns inget behov av det heller

Igångsättning - konverter inkopplad - vid något givet tillfälle låser lådan sig mekaniskt och kopplar ur konvertern, alltså finns inget läge där man har nytta av någon lockup
2-6 - konverter urkopplad - vid behov "slippar" lådan något på den mekaniska kopplingen
Momentum: Intressant teknisk information, så du säger att bara 1:an har konverterfunktion och övriga växlar är "fasta mekaniska växlar" med en liten slirning vid behov. Har jag förstått det rätt eller? Finns det någon teknisk info från Volvo om denna låda?
LJN skrev:Momentum: Intressant teknisk information, så du säger att bara 1:an har konverterfunktion och övriga växlar är "fasta mekaniska växlar" med en liten slirning vid behov. Har jag förstått det rätt eller?
Är ingen expert inom området, men det är så jag uppfattat att det funkar

Slippet skapar man genom ett bromsband
Nej, det är fel uppfattat. Samtliga sex växlar går genom den hydrauliska momentomvandlaren, om växellådan så vill. Däremot kan den med extra kopplingar, som manövreras genom att man drar till bromsband runt rullar (dessa band dras med hydraulik), koppla förbi momentomvandlare. Det är det som på "svenska" kallas lockup (Mercedes säger Wandlerüberbrückung). Denna lockup finns bara tillgänglig på växlarna 2-6 i dagens sexstegade AW-låda (har glömt vad den heter - nåt med 80 i). Något annat behövs inte heller, eftersom man inte kan ha momentomvandlaren förbikopplad när man står still och ska dra igång. Sen växlar lådan strax till tvåan, och då kan man låsa, om man vill.

Sen är bromsarna i den här lådan konstruerade så de ska tåla en viss slirning utan att brinna upp. Därför går det att dra lockupen lite halvhårt, och då får man mellantinget "slipping lockup".
När lockupen är släppt får man en ökad bränsleförbrukning, eftersom motorn måste snurra fler varv per körd kilometer för att kompensera för den hydrauliska slirningen. Å andra sidan innebär det att motorn kan utveckla högre effekt vid samma hastighet på bilen (på samma växel), något som momentomvandlaren "växlar in" till ett högre vridande moment på utgående axel. Så en del av det bränslet gör att du får ut högre moment på drivhjulen, medan en del går som värmeförluster på grund av att slirningen värmer oljan.

Den effekten utnyttjar automatlådan på vintern, då den inte kör med lockup alls efter en kallstart. På så sätt värms lådan fortare upp till arbetstemperatur. Det tar några kilometer innan lådan börja låsa växlarna när det är -20°C ute.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90