Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pasten
Första tankningen med V60 Drive aut. 90 mil med mest stadskörning. Dock med lätt gasfot.
Gav 0,66 l/mil. Färddatorn sa 0,53 :shock:
Har iofs använt bränslevärmaren i princip varje morgon.
Fortfarande nöjd med bilen för övrigt. Lite skum styrning ibland. Drar åt höger, särskilt första milen :???: Någon som känt likadant?
Användarvisningsbild
av hållundan
J-vlar vilken skillnad i förbrukning med 18" Ixion och 16" plåtfälg... :shock:
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev: Om det är bra vet i sjutton.... jag köra samma sträcka på 3 sätt och resultatet blev så här...

Försök 1. Uppehåll +8 grader
Extrem-ecco, medelfart 93 km/h = 0.52 l/m

Försök 2: Sol + 10 grader
Normalkörning, medelfart 105 km/h = 0.74 l/m

Försök 3: Regn +6 grader
Forcerad körning, medelfart 122 km/h = 0.94 l/m

Det jag vill säga är att när någon säger att min bil drar 0.82 så säger det inte ett skvatt om man inte vet exakt vilken körstil föraren har....
Bästa inlägget på länge!

Visserligen är certad förbrukning uppmätt under tvivelaktiga förhållanden/omständigheter som inte går att replikera i verkligheten men detta visar verkligen hur stor betydelse föraren/körstilen har.

Ex. mina kära föräldrar kör V70N 2,4 170 auto MY05. Snittar 0,82l/milen mätt på pumpen över hela året! Tror aldrig jag någonsin var under 0,9l/milen med min förra V70N 2,4 170hk man MY07, inte ens på långkörning. :twisted:

Vet dock att just DRIVe-modellerna (1,6 dieslarna) är betydligt svårare att köra på/under certad förbrukning jämfört med 5-cyl diesel vid extrem ecokörning.
av perhall
Jag tror att det som man tror är att bilen kör mindre när den körts in handlar om att man lär sig bilen. Kan tänka mig att man kör 3-5% snålare när man lärt sig bilen.

Min är förvånansvärt lätt att köra på EU-cykeln på landsväg - 5,5 är inga problem alls. I stan däremot är det nästan omöjligt. Borde finnas 4-5 körcyklar för olika typer av körning... /PH
av volvoc70cab
Har även en FWD XC60. Körde ifrån Hamburg till norra Skåne med en verklig förbrukning 0.45 l/mil. Mest autobahn och motorväg samt med farthållaren inställd på c:a 95 km/h. Det är ingen konst att öka förbrukningen med både en till fyra dl milen. Det är bara att hålla hastigheter upp mot 130-140 km/h. Har man semester så har man det och behöver ej stressa i trafiken.
Körstilen och yttre förhållanden gör allt.

Som med min V60 T6 Polestar. På ren landsvägskörning är ~0,65 inga problem. Gasar jag som en tok så finns ingen övre gräns i princip.

Jag kör en V50 DRIVe (inte S/S) ett par gånger i månaden och den ligger på 0,57 l/mil i ren stadskörning! På landsväg klarar den lätt sig på 0,4.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu är det ju en gammal modell, men när jag hade min 854 Turbo kollade jag hur fort man kunde köra på olika "jämna literförbrukningar", så att säga.
1 l/mil: 130 km/h.
2 l/mil: 200 km/h.
3 l/mil: toppfart, 247 km/h.

Nära toppfart tog den mer så länge den ökade. Sen sjönk det till ungefär 3 l/mil när varvtalsregulatorn satte stopp.
Siffrorna är enligt färddatorn, som på den bilen gav samma resultat som "tanka och kör".
Även om 854 knappast hade nåt optimalt luftmotstånd, lär det ändå ha varit betydligt lägre än vad det är för exempelvis en XC70. Men hastigheten har stor betydelse ändå.
av grålle1
:lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
Igår var jag på besök för att kolla lite kabellängder och sånt krafs till den värmepump mina föräldrar installerar. Fick för mig att jag skulle se hur snålt jag kunde köra, utan att köra tramsigt sakta.

Det går att köra motorväg (E4) en stor del av sträckan, men då det är allmänt känt att XC70 ökar förbrukningen rätt mycket när farten går över 100 km/h, körde jag istället gamla E4/"Riksettan", som är skyltad 90/80/70 utanför samhällena. Jag var inte nåt väsentligt över 90 km/h vid något tillfälle, men lite över 70 där det var skyltat så. Däremot passerar man genom fem samhällen (alltså tio fram och tillbaka), där det är skyltat 50/30.

Min snittfart över de 88 km denna resa är, tur och retur, blev 69 km/h. Så speciellt sakta körde jag inte. Däremot flyttade jag växelväljaren till N, istället för att stå och tugga på D, om jag väntade på bilar vid stopp, körde med jämn fart, lugna accelerationer och bromsade så lite som möjligt. Det var knappt någon annan trafik, så det gick bra att släppa av långt före cirkulationsplatserna, rulla in mot dem och sen köra igenom utan att behöva bromsa först. Bara jag i bilen och inte mycket last heller. Bilen är alltså en XC70 D5 AWD automat 2012. Än rullar den på odubbade vinterdäck.
Jag sysslade dock inte med sån där extrem ekonomikörning, utan det var med klimatanläggningen i AUTO, sätesvärme igång, helljus tänt osv.
Nu visar ju färddatorerna uppenbarligen för lite i de här bilarna, men i viss mån kan det väl kompenserats av att vägbanorna var blöta. Jag vet att när jag körde bensinturbo ökade förbrukningen 0,05-0,1 l/mil när vägen var mer eller mindre blöt, jämfört med torr väg.

Ni kan ju roa er med att gissa vad färddatorn visade för medelförbrukning när jag kom hem, innan ni tittar efter.
Spoiler »
av perhall
Spoiler »
Exakt som min T4 manuell när jag kör som du gjorde nu... din har väl också 6,8 eller nåt sånt i EU-mix så det låter rimligt.
Värre med vissa tyska premiumbilar när inte ens ECO-körning når ned till EU-mixen...
PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]