Igår var jag på besök för att kolla lite kabellängder och sånt krafs till den värmepump mina föräldrar installerar. Fick för mig att jag skulle se hur snålt jag kunde köra, utan att köra tramsigt sakta.
Det går att köra motorväg (E4) en stor del av sträckan, men då det är allmänt känt att XC70 ökar förbrukningen rätt mycket när farten går över 100 km/h, körde jag istället gamla E4/"Riksettan", som är skyltad 90/80/70 utanför samhällena. Jag var inte nåt väsentligt över 90 km/h vid något tillfälle, men lite över 70 där det var skyltat så. Däremot passerar man genom fem samhällen (alltså tio fram och tillbaka), där det är skyltat 50/30.
Min snittfart över de 88 km denna resa är, tur och retur, blev 69 km/h. Så speciellt sakta körde jag inte. Däremot flyttade jag växelväljaren till N, istället för att stå och tugga på D, om jag väntade på bilar vid stopp, körde med jämn fart, lugna accelerationer och bromsade så lite som möjligt. Det var knappt någon annan trafik, så det gick bra att släppa av långt före cirkulationsplatserna, rulla in mot dem och sen köra igenom utan att behöva bromsa först. Bara jag i bilen och inte mycket last heller. Bilen är alltså en XC70 D5 AWD automat 2012. Än rullar den på odubbade vinterdäck.
Jag sysslade dock inte med sån där extrem ekonomikörning, utan det var med klimatanläggningen i AUTO, sätesvärme igång, helljus tänt osv.
Nu visar ju färddatorerna uppenbarligen för lite i de här bilarna, men i viss mån kan det väl kompenserats av att vägbanorna var blöta. Jag vet att när jag körde bensinturbo ökade förbrukningen 0,05-0,1 l/mil när vägen var mer eller mindre blöt, jämfört med torr väg.
Ni kan ju roa er med att gissa vad färddatorn visade för medelförbrukning när jag kom hem, innan ni tittar efter.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.