Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LilleVille skrev:Jag provkörde V60 med 2.0T, T3 och D3, men jag var nyfiken på T5, så då provkörde jag en v70 med T5 för att få en uppfattning.
Det kanske är den vägen jag måste gå. Det finns ju inga nya V50 eller S40 heller med T5 på "Byt bil". En ny V70 T5 finns knappt där heller. Jag får leta eller ringa runt. Vill inte köpa någon innan provkörning är gjord, med tanke på dom synpunkter som kommer fram.
Ni som har haft eller har en S/V60 med T5 motor med manuell eller automat, vad tycker ni nu när ni haft dom ett tag.
poseidon skrev:Alltså , S40 å V50 med T5 är inte samma motor som S60 V60 eller V70 med T5.
Nä, dom är ju inte det. Kom att tänka på det efteråt att dom inte är samma. Tack för kommentaren ändå :D
Hmmmm såg idag att V70 T5 och Ferrari 458 Spider har samma trimningsgrad dvs ca 120 hk/liter.

Ferrarimotorn behöver ju daglig babyvård för att hålla ihop, medans Volvo(fordmotorn) ska rulla i en familjekombi i 30000 mil, kanske med en tung husvagns bakom på kroken och semesterpackning i bagaget.

Det borde ju innebära att Volvo(Ford) bygger helt grymt mycket bättre motorer än Ferrari
Tänk dig en turbo i Ferrarin, då blir det åka av....

Det är ju inte riktigt relevant att jämföra icke-överladdade motorer mot överladdade.

/Martin
MartinS skrev:Det är ju inte riktigt relevant att jämföra icke-överladdade motorer mot överladdade.
/Martin
Nya BMW M5 då, den är dubbel-turboladdad och ger 127 hk/ liter, ungefär som T5.

Det jag vill säga att trimningsgraden är grymt hög redan i en original V70, i klass med de värsta race bilar som kan köpas.....

Det borde ju fresta med husvagn och semesterpackning...
Men för att ta jämförelsen med Ferrari förut så är det knappast så att deras motorer är sköra på något sätt. Det är väl snarare så att en så dyrbar bil VILL och BÖR man sköta väldigt noggrant, inte för att den annars skulle falla i sär.

Det är som ett par riktigt dyra skor. Man sköter dem extra noga just för att de är dyra, inte för att de är sköra - tvärtom.
CabBO skrev:Har ett bra tag nu funderat på att byta min C70 T5:a mot en annan bil. Det har varit S/V/XC60 och S80. Det finns inte en enda ny T5:a i bilhallarna på dessa bilar. Det finns 1st ?? V60, 3st S60 och inga XC60 på Byt bil och det över hela Sverige. Varför skall man tydligen inte ha en T5:a. Vad är det som gör att man vill ha en. Själv är jag van vid prestandan och funderar mycket på hur det är att byta till en D3:a eller T3/T4:a när man är van vid kraft. D5 eller T6 håller en annan prisklass tyvärr när man vill ha utrustning också.
Om du är osäker så tycker jag du ska vänta tills de nya och egenutvecklade Volvo fyrorna kommer (från skövde). De ersätter ford fyrorna, vad jag har hört så kommer toppversionen piska det mesta med samma liter volym..
Det finns lite andra skillnader också såsom register och respons.
andreas_lofgren skrev:Det finns lite andra skillnader också såsom register och respons.
Ja absolut, jag menade inte att jämföra 4 cyl mot typ t6. Utan fyra mot fyra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]