AndersN skrev:Min nybeställda V60 D3 är den första bil jag har med dieselvärmare.
Mellan vilka temperaturer brukar ni använda?
Hur lång tid är den igång?
Är den effektiv?
Hej!
Jag har värmare till min 1.6D DRIVe vilket är suveränt nu när vintervädret kommer. Med en uppvärmd motor får du bättre bränsleförbukning under körningen och såklart skönare miljö i kupén. Värmaren går olika länge beroende på utetemperatur. Om yttertemperaturen överstiger 15 °kan värmaren inte startas. Vid –10 °eller lägre är parkeringsvärmarens maximala gångtid 50 minuter.
När temperaturen går under noll bör du ställa in värmaren inför varje körning (förutsatt att du inte kör allt för korta sträckor). Ta som minnesregel att köra bilen minst lika länge som värmaren får arbeta inför själva körningen. Gör du detta så håller du batterierna i bra status.
Om du glömmer att ställa tiduret så kan du starta bilen och sedan aktivera direktvärmaren och köra iväg medans den är igång. Då kommer motorn upp i rätt temperatur mycket fortare. När detta inträffat trycker du på Reset-knappen för att stänga av direktvärmningen.
Mvh Jonas