Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndersN skrev:Min nybeställda V60 D3 är den första bil jag har med dieselvärmare.

Mellan vilka temperaturer brukar ni använda?
Hur lång tid är den igång?
Är den effektiv?
Hej!

Jag har värmare till min 1.6D DRIVe vilket är suveränt nu när vintervädret kommer. Med en uppvärmd motor får du bättre bränsleförbukning under körningen och såklart skönare miljö i kupén. Värmaren går olika länge beroende på utetemperatur. Om yttertemperaturen överstiger 15 °kan värmaren inte startas. Vid –10 °eller lägre är parkeringsvärmarens maximala gångtid 50 minuter.

När temperaturen går under noll bör du ställa in värmaren inför varje körning (förutsatt att du inte kör allt för korta sträckor). Ta som minnesregel att köra bilen minst lika länge som värmaren får arbeta inför själva körningen. Gör du detta så håller du batterierna i bra status.

Om du glömmer att ställa tiduret så kan du starta bilen och sedan aktivera direktvärmaren och köra iväg medans den är igång. Då kommer motorn upp i rätt temperatur mycket fortare. När detta inträffat trycker du på Reset-knappen för att stänga av direktvärmningen.

Mvh Jonas
jonvon01 skrev: Med en uppvärmd motor får du bättre bränsleförbukning under körningen och såklart skönare miljö i kupén.
Jag kikade på Webastos egna tester, på en bensinare kunde man faktiskt spara in bränsle genom att köra värmaren innan kallstart, på dieselmotorer gick det dock inte alls.
VolvoB20 skrev:
jonvon01 skrev: Med en uppvärmd motor får du bättre bränsleförbukning under körningen och såklart skönare miljö i kupén.
Jag kikade på Webastos egna tester, på en bensinare kunde man faktiskt spara in bränsle genom att köra värmaren innan kallstart, på dieselmotorer gick det dock inte alls.
Hur mycket borde man då inte tjäna på elvärmare på en bensinare!
av WSAB
Jag har 12 kilometer till jobbet och jag brukar använda värmaren när det behövs, men antagligen är sträckan för kort egentligen för att batteriet inte ska laddas ur på sikt?

Har inte haft bilen en hel vinter då jag köpte den i våras.

I alla fall så här på hösten och förra våren så blir det onödigt varmt om man ställer timern på exakt avresetid tycker jag i alla fall.
Brukar ställa timern på 20 minuter senare avresetid än den verkliga.

Det är inte jättevarmt i bilen men motorn är rätt så varm, men imman brukar vara nästan borta i alla fall på vindrutan.
Vid start av motorn så kommer värmen direkt om man kör med defrostläget och redan efter en minut är bilen imfri på fram och sidorutorna fram, så man kan köra iväg trafiksäkert.

Borde spara på batteriet i alla fall tycker jag?
WSAB skrev: I alla fall så här på hösten och förra våren så blir det onödigt varmt om man ställer timern på exakt avresetid tycker jag i alla fall.
Brukar ställa timern på 20 minuter senare avresetid än den verkliga.
För att isen skall hinna smälta på rutorna behöver man minst 20 minuter. Om man bara vill ha en kupé som inte är iskall räcker det med kortare.
Tycker inte att värmarens temperatursensorer är inte speciellt känsliga.

Nu när det är precis under nollan nattetid i Stockholmsområdet kör värmaren onödigt länge enligt mig.

Klockade tiden för någon morgon sedan, då var det 0 grader ute men is på rutorna och tempen nere på -2 som kallast under natten. Ställde in timern på 08.10 och värmaren startade ca 07.32 - dvs programvaran bedömde att värmaren behövde vara igång 38 minuter. Det hade blivit långkörning om nu rådet stämmer att man ska köra bilen lika lång tid som man har värmaren igång.

Det hade faktiskt varit bättre om timern gick att ställa in på starttid istället för som nu avresetid.

Tips till Volvo! Uppdatera med Volvo 2.0 servicepack så att man själv kan välja timerns funktion!
Har man fjärr så väljer man själv när värmaren startar! :wink:
Jag har inte använt timern någon gång sedan jag fick fjärren installerad.
Till saken hör att jag oftast cyklar till jobbet varannan dag, så jag måste gå ut till bilen kvällen innan om jag skall ställa in timern.
mikebike skrev:Har man fjärr så väljer man själv när värmaren startar! :wink:
Till saken hör att jag oftast cyklar till jobbet varannan dag, så jag måste gå ut till bilen kvällen innan om jag skall ställa in timern.
Kan man köpa till fjärren i efterhand? Pris ?
Steffeleffe skrev:
mikebike skrev:Har man fjärr så väljer man själv när värmaren startar! :wink:
Kan man köpa till fjärren i efterhand? Pris ?
Ja, om bilen är tillräckligt ny, priset varierar beroende på bilmodell och ålder. Till min bill gick det på 5600:-

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]