Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Merpriset för en xDrive ligger som Andreas sa på 14.900 just nu. Ska iväg till handlaren i dagarna och försöka klämma ut ännu lite mer i rabatt, nu när man väl har börjat tänka i banorna "måste ha 4WD" är det svårt att ta sig ur... :wink:

Och det skulle dessutom kännas betydligt tryggare (och smidigare när bilen ska loss ur den insnöade parkeringen) att hon åker runt i en fyrhjulsdriven bil på vintern än en bakhjulsdriven.
Det måste vara ett bra tillfälle att få ett kanonpris på en utgående modell som 3-serien.
BMW brukar normalt vara ganska lätta att förhandla med ..så ta i ordentligt o testa säljaren.
Vad gäller BMW i vinterväglag så har jag de senaste två vintrarna kört 1-serie med dubbfria Michelin x-ice. Jag har även varit långt uppe i den Norska fjällvärlden med en annan 1-serie utrustad med dubbdäck. Min erfarenhet av detta är att det är en helt enorm stor skillnad på hur bilen uppträder beroende på vilka däck som sitter på och vilket underlag man kör på. På snö upplever jag ingen skillnad, på barmark är ju dubbfritt att föredra och på is är dubbfritt fullkomligt värdelöst medans dubbat är hur stadigt och tryggt som helst.

Vad jag vill ha sagt med det här är att jag tycker BMW har oförtjänt dåligt rykte som vinterbil. Har man bara rätt däck (eller xDrive förstås) är de hur bra som helst!

Jag var så nöjd med min 1-serie att jag helst ville ha en BMW igen nu när det var dags att köpa nytt. 3-serien gick bort då modellen känns daterad, framförallt invändigt, med ett större värdetapp som följd. Kikade då på X1 istället, ungefär samma utrymmen som 3-serien men modernare modell. Denna föll bort pga att den blev tokdyr med acceptabel utrustningsnivå. Kikade även på A4 som var en stark kandidat med bättre ekonomi än 3-serien, dock face lift på gång vilket kändes då kändes lite surt att köpa "gamla" modellen.

Det slutliga valet föll alltså på V60. Då jag köper bilen privat så spelar ekonomin en ganska stor roll, även om bilen måste kännas helrätt förstås. V60 erbjuder fantastiskt mycket mer bil för pengarna om man jämför med dess tyska kombattanter utrustade i Summum-nivå. Att det är en relativt ny och populär modell bidrar också till ett förväntat högt andrahandsvärde.
Om det är en bil med motsvarande summum utrustnining man vill ha så blir det ofta svindyrt på de tyska märkena. Framförallt skinnklädsel, elstolar, större fälgar har en förmåga att vara betydligt dyrare. Nöjer man sig med Momentumutrustning eller Kinetic så är skillnaden mindre.
av Amli
Linqid skrev: nu när man väl har börjat tänka i banorna "måste ha 4WD" är det svårt att ta sig ur... :wink:

Och det skulle dessutom kännas betydligt tryggare (och smidigare när bilen ska loss ur den insnöade parkeringen) att hon åker runt i en fyrhjulsdriven bil på vintern än en bakhjulsdriven.
Har du väl kört en vinter i en AWD bil så vill man inte ha något annat. Skillnaden är enorm.
svartsvart skrev:Vad gäller BMW i vinterväglag så har jag de senaste två vintrarna kört 1-serie med dubbfria Michelin x-ice. Jag har även varit långt uppe i den Norska fjällvärlden med en annan 1-serie utrustad med dubbdäck. Min erfarenhet av detta är att det är en helt enorm stor skillnad på hur bilen uppträder beroende på vilka däck som sitter på och vilket underlag man kör på. På snö upplever jag ingen skillnad, på barmark är ju dubbfritt att föredra och på is är dubbfritt fullkomligt värdelöst medans dubbat är hur stadigt och tryggt som helst.

Vad jag vill ha sagt med det här är att jag tycker BMW har oförtjänt dåligt rykte som vinterbil. Har man bara rätt däck (eller xDrive förstås) är de hur bra som helst!

Jag var så nöjd med min 1-serie att jag helst ville ha en BMW igen nu när det var dags att köpa nytt. 3-serien gick bort då modellen känns daterad, framförallt invändigt, med ett större värdetapp som följd. Kikade då på X1 istället, ungefär samma utrymmen som 3-serien men modernare modell. Denna föll bort pga att den blev tokdyr med acceptabel utrustningsnivå. Kikade även på A4 som var en stark kandidat med bättre ekonomi än 3-serien, dock face lift på gång vilket kändes då kändes lite surt att köpa "gamla" modellen.

Det slutliga valet föll alltså på V60. Då jag köper bilen privat så spelar ekonomin en ganska stor roll, även om bilen måste kännas helrätt förstås. V60 erbjuder fantastiskt mycket mer bil för pengarna om man jämför med dess tyska kombattanter utrustade i Summum-nivå. Att det är en relativt ny och populär modell bidrar också till ett förväntat högt andrahandsvärde.
Nä, jag tror väl personligen inte heller att det är något större problem att köra en modern BMW med bra däck i vinterväglag, men mycket vill ha mer... :wink:

Jag har inga problem med att 3-serien är utgående, och inte hon heller. Jag tycker fortfarande det är en bil med härliga linjer och fin inredning (om än lite daterad teknikmässigt) som är vacker att se på. Möjligheten till stora rabatter spelar ju givetvis in också. Inte heller A4 går att få som "Quattro Edition" efter faceliften och då skulle även den bli ordentligt dyrare, och det är inte heller något som vi anser vara värt det. Lite nya lampor och en extra knapp på panelen spelar mindre roll för henne då hennes bilintresse är minst sagt måttligt.

X1 hade kunnat vara ett alternativ om det inte vore för att jag tycker den är så hiskeligt ful. Hur är den i bagaget förresten?

Såg idag att V60 Ocean Race erbjuds för 8.900, kan bli ett alternativ!

Ska man nå upp till Summum nivå plus all annan "nödvändig" utrustning (som är standard hos Volvo m.fl) kostar det multum till tyskarna. Men folk är ju uppenbarligen villiga att betala, så man får väl förstå dom...
Amli skrev:Har du väl kört en vinter i en AWD bil så vill man inte ha något annat. Skillnaden är enorm.
Jag kan tänka mig att det är så. Grannen har en Hyundai ix35 (och tidigare en Santa Fé, senaste gen.) och jag vet inte hur många gånger de senaste vintrarna som han tog tillfället i akt att påpeka hur förträffligt det är med fyrhjulsdrift, när man själv stod där och skotta. Så det är väl dags för att jämna ut spelreglerna lite... 8)
Linqid skrev:Jag kan tänka mig att det är så. Grannen har en Hyundai ix35 (och tidigare en Santa Fé, senaste gen.) och jag vet inte hur många gånger de senaste vintrarna som han tog tillfället i akt att påpeka hur förträffligt det är med fyrhjulsdrift, när man själv stod där och skotta. Så det är väl dags för att jämna ut spelreglerna lite... 8)
Då så, nu är det dags att konkretisera lite :)

När du nu bestämt dig att biluslingen ska ha 4wd, ja då är det bara A4 Quattro och Bmw 320xd kvar. Eftersom det är så jämt skägg mellan dessa bilar och att du garanterat blir nöjd med vilken som, tar du helt enkelt den billigaste av dem!
Nu har jag redan glömt bort varför så jag måste fråga igen - Varför inte Passat TDI 170 DSG 4Motion BlueMotion Technology GT
för 307 100,00 kr + Premiumpaket?
Linqid skrev:Jag har inga problem med att 3-serien är utgående, och inte hon heller. Jag tycker fortfarande det är en bil med härliga linjer och fin inredning (om än lite daterad teknikmässigt) som är vacker att se på. Möjligheten till stora rabatter spelar ju givetvis in också. Inte heller A4 går att få som "Quattro Edition" efter faceliften och då skulle även den bli ordentligt dyrare, och det är inte heller något som vi anser vara värt det. Lite nya lampor och en extra knapp på panelen spelar mindre roll för henne då hennes bilintresse är minst sagt måttligt.

X1 hade kunnat vara ett alternativ om det inte vore för att jag tycker den är så hiskeligt ful. Hur är den i bagaget förresten?
Om jag bortser från min oro för andrahandsvärdet så håller jag helt med dig att 3-serien både ser bra ut och är fantastisk att köra, får man bara tillräckligt bra rabatt så är den säkert ett bra köp!

Jag tyckte också att X1 var riktigt ful i början och kunde absolut inte kunna tänka mig att köpa en. Gav den dock en chans när ändå var på BMW och kikade på trean, och efter det så vände det för mig och jag började tycka om den allt mer ju mera jag kollade. Fast jag tycker att den kräver rätt "spec" för att vara tilltalande. I fel utförande kan den lätt se lite märklig ut...
Jämfört med 3-serien så känns X1 lite luftigare i kupén men den är nog ungefär lika stor. Den största skillnaden mot 3-serien är bagageutrymmet som även om det litermässigt är ungefär lika så är det mera lättlastat än på 3-serien. X1 har också ett väldigt finurligt baksäte, man kan nämligen luta ryggen i olika steg för att utöka bagagets volym. Ryggstödet är dessutom delbart så man kan exempelvis sitta en person med normalt lut på ryggen bak samt en med 90-graders lutning på ryggen och därmed halva bagageutrymmet näst in till kvadratiskt.

Hade jag varit som du hade jag definitivt gett den en chans!
Den största skillnaden mellan X1 och övriga BMW är att materialvalet i inredningen är milt sagt plastigt ...
där har BMW sparat för att kunna göra en kraftfull förändring när faceliften kommer.
En BMW skall kännas och andas kvalite, då faller X1 bort och en 3-serie även om den är en utgående modell slår den med hästlängder.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?