Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Galet är det... Nästan alla tjänstebilsåkare har ett maxtak för vad bilen får kosta.
När man höjer priset på bilen med 25.000 och bakar in servicekostnaden i nypriset blir bilen så dyr i inköp att den går över maxtaket.
Då får man välja ett annat bilmärke som inte har inkluderat servicen i nypriset. Dessutom blir skatten/förmånsvärdet lägre.
BMW har ju tex effektiv sett till att jag därmed inte kan välje dem som leverantör av tjänstebil.
Kostnaden för servicen kan väl omöjligen handla om mer än 10k? Borde inte vara avgörande. Att du inte väljer BMW beror väl mer på din ovana att kånka runt med en massa havremopeder och därmed kräver fyrkrafs är jag rädd. Men visst borde det ur tjänstebilssynpunkt ligga så lite på den första fakturan som möjligt.

(Sedan borde vi återigen egentligen ta diskussionen om att det inte skiljer lika mycket netto som brutto pga kampanjer & rabatter. Men jag tror vi skiter i den idag)
improwise skrev:
newbie111 skrev: Instämmer helt och hållet, jag har fri service på min xc60 my12 - men bara för att jag beställde den innan släpp då det fortf gällde. Det är kass, för nu får i princip jag betala för servicen genom förmånsvärdet - istället för att företaget betalar servicen (som jag haft på alla andra tjänstebilar innan)
Sanningen är väl att både du och företaget får betala servicen. Företaget betalar ju det som bilen faktiskt kostar (och jag utgår som sagt från att den inkluderade servicen innebär ett högre försäljningspris) och du betalar genom ett förhöjt förmånsvärde. Förstår som sagt inte alls hur de tänkte här, när man i övrigt försöker göra det så attraktivt som möjligt för just tjäntebilsåkare i Sverige med speciella rabatter osv.

Nej, för tjänstebilsåkare så är det kanske inte så roligt, för privat köp så är det ju tummen upp, man får ju inte glömma alla dem.

Det som volvo kunde gjort annars vart ju att endast inkludera fri service i privatköp och inte i företagsköp :-)
improwise skrev:Hur är det eg med nya A6 Avant (dvs kombi), finns denna verkligen i dagsläget eller är det bara något som kommer komma i framtiden? Ser att den finns på Audi.se numera, men har fått för mig att det är rätt nyligen och kan inte påminna mig om att jag sett någon på vägarna än eller hos någon Audi-handlare.
Den finns inte ännu, lanseras i september och Audi räknar med de första bilarna i sep/okt för demo och leverans till kund vid jul om man beställer idag.
riha skrev:
improwise skrev:
newbie111 skrev: Instämmer helt och hållet, jag har fri service på min xc60 my12 - men bara för att jag beställde den innan släpp då det fortf gällde. Det är kass, för nu får i princip jag betala för servicen genom förmånsvärdet - istället för att företaget betalar servicen (som jag haft på alla andra tjänstebilar innan)
Sanningen är väl att både du och företaget får betala servicen. Företaget betalar ju det som bilen faktiskt kostar (och jag utgår som sagt från att den inkluderade servicen innebär ett högre försäljningspris) och du betalar genom ett förhöjt förmånsvärde. Förstår som sagt inte alls hur de tänkte här, när man i övrigt försöker göra det så attraktivt som möjligt för just tjäntebilsåkare i Sverige med speciella rabatter osv.

Nej, för tjänstebilsåkare så är det kanske inte så roligt, för privat köp så är det ju tummen upp, man får ju inte glömma alla dem.

Det som volvo kunde gjort annars vart ju att endast inkludera fri service i privatköp och inte i företagsköp :-)
I fallet med XC60 är fri service på en MY-11 vs en MY-12 en fördel för alla parter då Volvo väl inte sänkte priset på MY-12 vs MY-11 Klart att ett lägre listpris utan fri service på t.ex. BMW hade varit bättre för föraren då FMV alltid räknas på listpris och inget annat. Dock kan fri service påverka den månatliga leasingkostnaden vid operationell leasing vilket ev kan vara en fördel för föraren om man har ett månadskostnadstak för leasingkostnaden (som vårt företag)
XC60 skrev: I fallet med XC60 är fri service på en MY-11 vs en MY-12 en fördel för alla parter då Volvo väl inte sänkte priset på MY-12 vs MY-11 Klart att ett lägre listpris utan fri service på t.ex. BMW hade varit bättre för föraren då FMV alltid räknas på listpris och inget annat. Dock kan fri service påverka den månatliga leasingkostnaden vid operationell leasing vilket ev kan vara en fördel för föraren om man har ett månadskostnadstak för leasingkostnaden (som vårt företag)
Fast är det inte mer troligt att man skulle höjt priset i vilket fall som helst iom att vi har/haft högkonjunktur med inflation, ökade kostnader osv? Dvs med fri service inkluderad skulle man höjt mer.
improwise skrev: Fast är det inte mer troligt att man skulle höjt priset i vilket fall som helst iom att vi har/haft högkonjunktur med inflation, ökade kostnader osv? Dvs med fri service inkluderad skulle man höjt mer.
Finns ju alltid en gräns för vad marknaden klarar i form av prishöjning med tanke på en mängd olika faktorer, men vi kan bara spekulera i hur mycket Volvo eventuellt hade höjt priset om fri service varit kvar och du kan mycket väl ha rätt. Jag ville bara säga att det inte nödvändigtvis var dåligt med fri service för alla tjänstebilsförare. :D

Det som däremot förvånar mig är varför man införde det på XC60 och inte på någon annan modell och sedan även tog bort det på XC60:n. Hade varit intressant att veta vilka tankar/strategier man hade på Volvo. Var planen att införa det på alla nya modeller för att konkurrera med t.ex. BMW men man märkte att det inte gav så mycket i form av uppskattning av kunderna eller kostade det för mycket för Volvo? Klagade handlarna som inte fick sälja service/fick de för dålig ersättning från Volvo?

Nu hamnar vi lite OT, gärna tillbaka till originalfrågan och mer input angående valet :D
En av mina kompisar är Volvohandlare. Han var med på ett möte i Göteborg, där de från Volvo Personvagnars sida sa att nu är det slut på fri service.
När de församlade säljarna undrade varför, blev svaret att "Det uppskattas inte av kunderna".

Då reste sig en av säljarna upp, tittade på den församlade menigheten och sa "Den som har haft en enda kund som har klagat på fri service, räck up en hand".

Det blev inte tjockt med händer i luften, inte. Sanningen är förmodligen att Volvo räknat fel på vad det skulle kosta, ungefär som när de införde VSG 1976.
Kanske ingen som direkt klagar på att man bjuder på service för flera tusen.
För tjänstebilsåkaren är dock argumentet knappast tungt vägande...
Guligan skrev:Kanske ingen som direkt klagar på att man bjuder på service för flera tusen.
"There are no free lunches", pengarna ska ju in i vilket fall som helst. Om man inte bakar in dem i nypriset kan man ju sänka priset med motsvarande belopp.
andreas_lofgren skrev:Kostnaden för servicen kan väl omöjligen handla om mer än 10k? Borde inte vara avgörande. )
Servicen kostar väl ungefär lika mycket som optionen att kunna välja till automatlåda tex.

För många borde det vara avgörande.

Min kollega åker tex BMW 5:a och han svär varje dag att han inte kunde välja Aut men fick fri service i stället på tjänstebilen.
Tjänstebilssystemet går ju på bilens bruttopris. Ju mer som är inbakat i det, t ex vagnskadegaranti, "fri" service, stora rabattmöjligheter etc., desto sämre för den som har förmånsbil, eftersom man helt enkelt får betala mera skatt.

Bäst för tjänstebilsföraren är en bil som kommer utan garantier, utan bensin, utan blommor och förarträningskurser, och med noll i rabattutrymme.
PH

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.