Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
XC60D3 skrev:Intressant att den dels släpper ut mer och är törstigare än 2011 vid landsväg
Observera att det här är en AWD 2.4-liters och jämförelsen är mot en FWD 2.0-liters (din). 2.4l har inte stop-and-go.

Frågan är om även 2.0-liters-motorerna har blivit snålare?

Skitkul att AWD-modellerna nu drar mindre i stan än FWD-modellerna från förra året. Det är bra utveckling!

/ Jacob
Användarvisningsbild
av XC60D3
Oj, missade att det var en AWD. I så fall är ju siffrorna bra.
av riha
XC60D3 skrev:Oj, missade att det var en AWD. I så fall är ju siffrorna bra.
Har idag hämtat ut bilen. XC60 D3 AWD, vit med momentum, tidur och dragkrok. Skall bli intressant att se vad den kommer dra per mil nu när de deklarerade siffrorna är så låga. Frågan är hur pass långt iväg från de faktiska förbrukningssiffrorna de ligger :-)

Intressant är att i bilen finns det en knapp som heter "DrivE" för att aktivera eco körning samt val för att starta och stänga av "Start-Stop" funktionen.

Blir till att läsa på lite handbok för att se vad allt innebär :-)

Siffermässigt i papper osv så skall den vara 2 deciliter per mil billigare i drift jämfört med gamla XC70 D5 (185kh) motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ska bli intressant att se om du grejar det.....

Min nuvarande D5 tex ska dra 4% mindre än min gamla D5 enligt specen men drar 17% mer i verkligheten.

Känns som de specade värdena kommer längre och längre från verkligheten varje år.....
av riha
jajoxc60 skrev:
XC60D3 skrev:Intressant att den dels släpper ut mer och är törstigare än 2011 vid landsväg
Observera att det här är en AWD 2.4-liters och jämförelsen är mot en FWD 2.0-liters (din). 2.4l har inte stop-and-go.

Frågan är om även 2.0-liters-motorerna har blivit snålare?

Skitkul att AWD-modellerna nu drar mindre i stan än FWD-modellerna från förra året. Det är bra utveckling!

/ Jacob

2.4 liters har visst det stop-and-go, om det är "start/stopp" funktionen du tänker på. Det har ALLA motoralternativen med manuell låda.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Ah, nu är jag med. Det förklarar varför jag inte har någon "DrivE"-knapp i min XC60 D3 AWD automat.

/ j
Användarvisningsbild
av XC60D3
Jaja.. drömma kan man alltid. Fyllde tanken och körde direkt ut på motorvägen, efter 5 mil visade färddatorn följande info :-O)

Bild

155 mil på 70 liter = 0,45. :roll: Nåväl, några mil senare med lite bykörning, visade den lite mer beskedliga 110 mil totalt på tanken. Det är tufft att köra miljövänligt, så det så!
Sedan kan man förstås diskutera bilvalet, om det var just miljövänligt man vill köra, men XC60 var bilen som jag ville ha. :D
av Steff 99
Detta visar nog mer på Volvos inkorrekta färddatorer än på verklig förbrukning.
På snart 1000 mils körning ligger jag på ca 0.85l/mil , bra för att vara en AWD och automat.
Men varje gång jag tankar så står det i färddatorn att jag har 100-115mil till tom tank.
Datorn säger att förbrukningen är 0,7-0,75 verklig alltid 1-2 dl mer/mil
Jag har inte varit i närheten av färddatorns uppgifter någon gång.
Min tidigare V70 D5 aut visade lika mycket fel...varför Volvos dieslar har denna felvisning är egendomligt, andra märken jag kör där stämmer färdatorn kanska exakt...
av Qualia
Den där färddatorn stämmer inte så jäkla bra...
Jag kör mest i Stockholm stads körning.. då menar jag 70% inne i stan, 30% utanför tullar..
Beror på helt hur man kör, har man S läge på drar den mkt med.. e är man snål, så kan ma faktiskt komma under 9,7l. Då är det mätt vid tanken..
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Min färddator verkar vara ganska korrekt. Kör 60/40 stad/landsväg och vid senaste tankningen visade datorn 7.8 och den verkliga förbrukningen var 8.1

/ j
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]