- tis 31 maj 2011, 15:33
#534176
"Luftmotståndet" blir sedan produkten av frontytan * Cw. I detta fallet har ju Cw värdet blivigt allt sämmre för varje modell man presenterat bara för det är så modernt med en fyrkantig kaross där det sticker ut diverse plaststyling. Andra tillverkare har ju gått åt andra hållet och gjort bilar som ser "hala" ut i formen och som istället sänkt Cw värdet för varje ny modell.
Visst går bilen stabilt i +200 km/h men motorn får ju jobba på max för att hålla farten och turbotrycket ligger limmat i taket om man kikar efter.
Sitter jag i Supran tex och marchar 200 km/h så har ingen av de två sekventiella turbofläktarna ens börja ladda i den farten och det är fortfarande lite undertryck i insuget vid jämn fart strax över 200 km/h.
Men visst jag har varit med om värre.... tex Toyota Landcruiser och Nissan Patrol som går "in i väggen" totalt vid 150
kave skrev:VolvoB20. Lustigt att vi har så olika erfarenheter. Min bil går som skapligt i högre farter, stabil är den också i 200+.Cw värdet har inget att göra med hur hög eller stor bilen är. Det är ett relativt värde på hur bra man lyckats med strömlingeformen, En Jumbo-jett tex har mycket lägre/Bättre Cw värde än en XC60.
Med lite medvind och hemlängtan är 220 i riktig fart inga som helst problem. Frågan är hur snabb nya bilen blir med 215HK.
Bara för att bilen går lite högre gör väl inte att cw värdet ökar så dramatiskt?
"Luftmotståndet" blir sedan produkten av frontytan * Cw. I detta fallet har ju Cw värdet blivigt allt sämmre för varje modell man presenterat bara för det är så modernt med en fyrkantig kaross där det sticker ut diverse plaststyling. Andra tillverkare har ju gått åt andra hållet och gjort bilar som ser "hala" ut i formen och som istället sänkt Cw värdet för varje ny modell.
Visst går bilen stabilt i +200 km/h men motorn får ju jobba på max för att hålla farten och turbotrycket ligger limmat i taket om man kikar efter.
Sitter jag i Supran tex och marchar 200 km/h så har ingen av de två sekventiella turbofläktarna ens börja ladda i den farten och det är fortfarande lite undertryck i insuget vid jämn fart strax över 200 km/h.
Men visst jag har varit med om värre.... tex Toyota Landcruiser och Nissan Patrol som går "in i väggen" totalt vid 150
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.