Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:VolvoB20. Lustigt att vi har så olika erfarenheter. Min bil går som skapligt i högre farter, stabil är den också i 200+.
Med lite medvind och hemlängtan är 220 i riktig fart inga som helst problem. Frågan är hur snabb nya bilen blir med 215HK.
Bara för att bilen går lite högre gör väl inte att cw värdet ökar så dramatiskt?
Cw värdet har inget att göra med hur hög eller stor bilen är. Det är ett relativt värde på hur bra man lyckats med strömlingeformen, En Jumbo-jett tex har mycket lägre/Bättre Cw värde än en XC60.

"Luftmotståndet" blir sedan produkten av frontytan * Cw. I detta fallet har ju Cw värdet blivigt allt sämmre för varje modell man presenterat bara för det är så modernt med en fyrkantig kaross där det sticker ut diverse plaststyling. Andra tillverkare har ju gått åt andra hållet och gjort bilar som ser "hala" ut i formen och som istället sänkt Cw värdet för varje ny modell.

Visst går bilen stabilt i +200 km/h men motorn får ju jobba på max för att hålla farten och turbotrycket ligger limmat i taket om man kikar efter.

Sitter jag i Supran tex och marchar 200 km/h så har ingen av de två sekventiella turbofläktarna ens börja ladda i den farten och det är fortfarande lite undertryck i insuget vid jämn fart strax över 200 km/h.

Men visst jag har varit med om värre.... tex Toyota Landcruiser och Nissan Patrol som går "in i väggen" totalt vid 150
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
kave skrev: Men det blir en törstigare, slöare, långsammare, svajigare bil för något mer pengar.
Dock grymt mycket snyggare och med mer personlighet. XC70/V70 är lite för gubbig för min smak.

/ Jacob
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Me too!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jajon skrev:
kave skrev: Men det blir en törstigare, slöare, långsammare, svajigare bil för något mer pengar.
Dock grymt mycket snyggare och med mer personlighet. XC70/V70 är lite för gubbig för min smak.

/ Jacob
Det finns ju två typer av design,

A. Design som gör att bilen SER snabbare, snålare, rymligare, coolare ut, och på samma gång som designe också gör bilen snabbare, snålare, ryligare och stabilare. Sån design gillar jag skarpt.

B. Sen finns det design som gör att bilen SER snabbare, snålare, rymligare, komfortablare och stabilare ut men i själva verket ger en långsammare och törstigare och svajjigare och mindre komfortabel bil.

Tex är det värt med dubbla kromade avgasutsläpp som gör att bilen ser mycket snabbare ut men i verkligen gör att bilen blir långsammare p.g.a all vikt som man ska släpa runt på helt i onödan. (Bilen har ju i alla fall ett enklet sugrör till avgassystem under bilen så bättre flöde blir det ju inte med dubbla utblås)

För att jag ska välja en design som ifallet B så måste synupplevesen ge oerhört mycket för att jag ska vilja kompromissa bort allt övrigt.
av Soft
[quote=]

Visst går bilen stabilt i +200 km/h men motorn får ju jobba på max för att hålla farten och turbotrycket ligger limmat i taket om man kikar efter.
[/quote]

Hvordan ser du turbotrycket ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Soft skrev:
skrev:
Hvordan ser du turbotrycket ?
Via Bluetooth i min Androidtelefon.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
VolvoB20 skrev:A. Design som gör att bilen SER snabbare, snålare, rymligare, coolare ut, och på samma gång som designe också gör bilen snabbare, snålare, ryligare och stabilare. Sån design gillar jag skarpt.
Det gillar jag också! Att åka stor bil och sitta högt kommer alltid ha ett pris... Jag personligen tycker att det är värt det. För mig är bil lika mycket nöje som nytta, därför får det gärna kosta lite extra.
kave skrev:svajigare bil
Jag var faktiskt inne på att köpa en XC70 från bilfirmans lager när jag fick besked om leveranstiden på XC60 och provkörde den några gånger. Varken XC70 eller XC60 är svajiga. Skillnaden är mycket liten, särskilt om man jämför med en "riktig" SUV, typ XC90. Däremot har XC60n mycket bättre körkänsla än XC70 och upplevs som sportigare. Styrningen känns mer exakt och jag fick en kraftigare känsla av fart/acceleration än i XC70 som kändes lite "avdomnad" och "opersonlig". Det är roligare att åka runt i XC60, helt enkelt. Därför beslutade jag mig för att vänta några månader och slira runt i en 850 T5 under tiden. Kort sagt, tror inte du skulle bli besviken på körglädjen om du bytte XC70->XC60.

/ j
Användarvisningsbild
av kave
Jajon: känslan av att xc60 går snabbare än xc70 beror nog mer på att den är högre. Ju stabilare och bättre bil desto lånsammare känns det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]