Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

newbie111 skrev:Jag tyckte det var riktigt jobbigt att sitta o koppla(trög koppling) - man kan helt enkelt inte sitta riktigt skönt och jag fick nästan ont i benen efter en 30 min körning.
Oj oj oj oj,,, då behöver du automat helt klart, men Volvokopplingen är ju riktigt riktigt fjäderlätt på gränsen till svampig enligt mig. Tur du inte kör min vässade supra, den kräver lite kraft och har rejält ingrepp för att klara effekten.
Biltoken skrev:Jag har redan gjort valet som du står inför.

Jag valde Summum/man och är helt nöjd med mitt val. Kör till 90% i Stockholmstrafiken med köer osv.

Jag anser att XC60:n kräver Summum eller R-design för känslans skull! Redan Momentum drar ner den lyxiga känslan rejält!

För mig avgjorde skinnklädseln, fälgarna och railsen. Det känns som att Volvo avsiktligt har tråkiga tyg klädslar, fula 17" fälgar och trista svarta plasrails på de enklare versionerna.

Gå in på Blocket och se andelen Momentum eller Kinetic, kanske 10%.

Visst är automat bekvämt men om inte budgeten tillåter den och aut är ett krav skulle jag titta på en annan bilmodell faktiskt!
Tycker du har helt rätt om att Kinetic etc. ser sniket ut, särskilt på en XC60 som man ju köper mycket för utseendet.

Men jag tror inte att det blir bättre för att man byter märke. Audi o BMW har ju samma tendens förutom att utrustningen kostar typ dubbelt så mycket...
PH
Tre möjliga alternativ:

a) Ta en annan volvomodell där du har råd med både summum och automat (typ V60)

b) Ta en helt grundutrustad XC60 D3 AWD och lägg på skinn, automat och annat matnyttigt tills pengarna tar slut (bi-xenon, high performance).

c) Ta automat/momentum och strunta i att bilen inte känns superlyxig - den kommer vara underbar att köra.

/ j
Anledningen till att de flesta väljer till Summum eller R-design är att det är väldigt prisvärt. För min del var det möjligheten till en del lyxiga tillbehör som avgjorde till XC60s fördel jämfört med Audi Q5. Bara skinnklädseln och elstolen m minne kostade närmare 40 k extra hos Audi. Summum 15k extra utöver Momentum hos Volvo.

Jag menade att man kanske ska välja en annan Volvo-modell dvs V60 el V70 om man inte alls blir nöjd med utrustningen.
Jag har nu testat både Summum/man och Momentum/aut.

Det är exakt lika svårt som från början måste jag säga :cry:

Automat är fruktansvärt skönt, och det gör en väldigt mycket mer avslappnad körning.
Skinn gör väldigt mycket för inredningen, och man sitter skönare, och det är sååå mycket mer praktiskt.

Jag antar att jag helt enkelt får leva med något av ovan alternativ, för det kommer att bli en xc60 har jag bestämt mig för. Tråkigt att det är så väldans mycket tyg på just xc60 t-tec.

Jag vet fortfarande inte vilken jag kommer att gå på om jag skall vara ärlig.
TOPPERH skrev:sicket i-landsproblem :)
det är inte lätt att välja en bil för ca 400k
Ja, vi lever i ett I-land senast jag kollade och där har man I-landsproblem.

/ Jacob
crumpets skrev:Det hade dock varit lite häftigt om vi haft u-landsproblem.

Vilken volvomodell lastar flest mjölkkor? Vilken kan köras på sämst diesel? Vilken tål mest sand? :lol:
Jag gissar på XC90.

:-DD
Du har helt rätt - det är ett i lands problem.
Men det är väl o sidan allt som rör frågorna på denna sidan:).

Bilen kostar som sagt rätt mycket, och jag är i bilen 70% av mina dagar.
Just därför vill jag verkligen trivas i min bil, och behöver i detta fallet hjälp av Er som är erfarna vad gäller xc60.

Men visst, det är ett lyxproblem alla gånger.

Om man tex köper en momentum, kan man sätta på tex tröskeldekor o Lull i efterhand ( lite då och då)
Gör ju bilen snyggare .
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]