Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Då var det bänkat o klart alla volvo xc60 som lämnar fabrik och inte pillas med är begränsade till 210 km/h

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx

Här jämnförs en t6a med en d5a skiljer ca 100 hk mellan dessa bilar och bägge har en toppfart på 210 km/h.

Vänligen Mojja
av mojja
XC90_Executive skrev:

Såg att denna är trimmad av Rica. 29sek till 200 är inte så tokigt av en diesel-SUV! Den går väldigt likt Polestar...

Den är faktiskt snabbare till 200 än T6:an. Som kan ses i inlägget innan! :wink: :P

Blir min disel suv med bsr programvara till att gå så där så är jag mer än nöjd. Det skulle verkligen vara över alla mina förväntningar :D :D
mojja skrev:Jag skulle tro att alla xc60 är strypta till 210 km/h även t6an

Skickar med en liten länk för att bekräfta mina antaganden.
Självklart behöver ju T6an vara spärrad till 210 km/h för att få samma toppfart då den har 100 hk mera än D5 som ju också gör 210 km/h, med manuell och det är väl precis vad D5an orkar, Det är därför D5an "bara" gör 205 med automat för att den orkar inte ta bilen hela vägen till 210 (så spärren är ju rätt overkill när bilen inte når till spärren).

Det jag har märkt är att det är ju ganska anstängt för motorn om man tex ligger och susar i 170-180 för det är ju inte så långt från toppfarten. I supran tex kan man ligga i 210 km/h utan att någon av turbofläktarna har börjat ladda och det är fortfarande undetryck i grenröret.

Det jag ville säga är bara att vare sig XC70 eller ännu mindre XC60 är några högfarts autobahnkryssare, de passar bättre för att glida fram har jag märkt.¨

S80 V8 däremot är ju en autobahnkryssare av rang.
Men är det inte lustigt att den inte skulle orka göra 5km/h timmen till, när den faktiskt är snabbare till 200 än vad T6an är?

I filmen ser man att D5 aut ligger på ca 3600-3700 varv vid 200km/h. Borde vara gott om kraft kvar då.
Velade fram och tillbaka mellan 18" och 20" när jag beställde min r-design. Dels för att jag börjar fasas över till gubbkomfort hållet då jag börjar närma mig 40 strecket. Men den STÖRSTA anledningen var för att jag inte orkar höra något mera gnäll från sambon. Intalade henne att det blev 17" på vintern och så blev det snygg 20". Det absolut första man lade märke till när jag hämtade bilen för en vecka sedan var hur tyst bilen gick med däcken. Komforten med däcken överträffade också mina förväntningar med råge. Har tidigare haft bla. 325 M-pkt. 225/235 40/45-17, V70 225/45-17. BMWn hatade sambon och den var mycket sämre komfort mässigt, volvon något bättre. XC60n inga problem. Det är ju en högre profil på 20 tummarna så det är väl inget konstigt med det. Eller är det nyhetens behag som spökar ?:-/
mojja skrev:
XC90_Executive skrev:

Såg att denna är trimmad av Rica. 29sek till 200 är inte så tokigt av en diesel-SUV! Den går väldigt likt Polestar...

Den är faktiskt snabbare till 200 än T6:an. Som kan ses i inlägget innan! :wink: :P

Blir min disel suv med bsr programvara till att gå så där så är jag mer än nöjd. Det skulle verkligen vara över alla mina förväntningar :D :D
Med Bsr vil din gå både snabbere 0-100 og opp til 200. Ha høyere toppfart(ca 235 har jeg sett på meteren) :-)-)
Det er med den gamle automaten uten sportsfunksjon(my10).
Mvh Twendor

Den grova slangen går ner på någ[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäller[…]

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]

Ska bränslepumpen gå igen även ma[…]