Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Före (205hk/420Nm)
[youtube]TGdbGBNoX-k[/youtube]
Efter (Polestar 225hk/460Nm)
[youtube]qh9CFim4Ui8[/youtube]

Samma väg båda gångerna (flygfält självklart).
av Steff 99
Att det kan bli missvisningar om man mäter så här är väl ganska troligt, men det verkar ändå vara en märkbar skillnad.
Sedan tror jag att det finns en skillnad mellan olika bilindivider med samma motor, jag har kört flera XC60 D3 och har tyckte att skillnaden varit väldigt stor i responsen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Skillnaden är absolut märkbar. Riktigt stor skillnad innan och efter! Om alla går lika bra kan jag dock inte svara på. Jag gasar mycket och ofta, så växellådan är väldigt "på" när man än väljer att trycka till. Tycker även att lådan är rappare efter. Jag tycker även att motorljudet låter lite annorlunda....

Det borde inte bli så stor missvisning. Iallafall inte om man bara jämför tider före och efter på just min bil för att se skillnaden.
av XC60AWD
XC90_Executive skrev:Skillnaden är absolut märkbar. Riktigt stor skillnad innan och efter! Om alla går lika bra kan jag dock inte svara på. Jag gasar mycket och ofta, så växellådan är väldigt "på" när man än väljer att trycka till. Tycker även att lådan är rappare efter. Jag tycker även att motorljudet låter lite annorlunda....

Det borde inte bli så stor missvisning. Iallafall inte om man bara jämför tider före och efter på just min bil för att se skillnaden.
Verkligen snygg och bra test! (Där behöver TV lära sig) Jag håller med. Efter min Polestar uppgardering upplever jag samma sak. Tystare och bättre aut.växling. Perfekt!
av Amli
XC60AWD skrev:

Verkligen snygg och bra test! (Där behöver TV lära sig)
Jag måste fråga om du är ironisk i detta inlägg eller menar du att TV ska börja filma mätaren och klocka den istället för att använda sin utrustning?
av Arese
Haha, ja det var riktigt skoj!

Men seriöst; för att nå en tid på styva 7 sek för 70-130 km/h i en bil av XC60s format och vikt krävs ju säkert (förenklat) en maxeffekt om 270hk. Minns att tiden är 25% bättre än orginal. Vad är expertpanelens vy på detta?

Ska bli spännande att se vad TV kommer fram till i D5 Polestar testet i nästa nummer.....
av XC60AWD
Amli skrev:
XC60AWD skrev:

Verkligen snygg och bra test! (Där behöver TV lära sig)
Jag måste fråga om du är ironisk i detta inlägg eller menar du att TV ska börja filma mätaren och klocka den istället för att använda sin utrustning?

Ironisk? Absolut inte. Jag tycker verkligen det var en bra test som vår kollega gjorde. Före och efter, det är så det skall se ut. Vad jag menar är att TV kanske kunde lägga ut info på liknande sätt på nätet. God-Jul och Gott nytt år! :-)-)
Användarvisningsbild
av petkas
Rica har redan flera uppgraderings alternativ(oem,e-power,ecu) till XC60 D3 163 hp [2011-],så personligen tror jag inte att det dröjer så himla länge innan polestar/volvo kommer också att släppa sin.OM det stämmer som det står på ricas hemsida att det är bara mjukvaran som skiljer dom åt(D5,D3),men om jag inte minns helt fel så läste jag någonstans att det finns andra spridare också i D3:n jämförd med D5:n. :?:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Arese skrev:Men seriöst; för att nå en tid på styva 7 sek för 70-130 km/h i en bil av XC60s format och vikt krävs ju säkert (förenklat) en maxeffekt om 270hk. Minns att tiden är 25% bättre än orginal. Vad är expertpanelens vy på detta?
Men du håller med själv att det ser ut som att skillnaden är väldigt stor? Orginal gör den enligt min film på 9,6 ca. Med lite felvisning på mätaren så blir det väl kanske 9,9-10 sek. Efter så gör den samma intervall på 7,3s och då kanske 7,6s med lite felvisning. Samma väg, helt plant! Syftet med filmerna var ju att jag själv skulle se hur stor skillnaden blev.
av Steff 99
Som jag skrev tidigare så är det en märkbar skillnad, jag har polestar på min V70, men jag tyckte skillnaden när det sitter i en XC60 känns större....
Därför var det kul att se "XC90 Exekutives" filmer sedan om det 10 sek mot 8,5 så spelar det ingen roll, men det visar ändå att det är kanska stor differans mellan Polestar och inte.

God Jul
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14
DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.