Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
oskobe skrev: Dålig runt om sikt löser vi med BLIS...
Det snöar inte i Stockholm...;-)
Hur ofta får man akut punktering på en väg utan mobiltäckning (inkl. 112 täckning) 2010?

Bara några tankar.
Mycket märkliga tankar.

Erst skrev:Visst har han några poänger
Så det finns saker om V60 som är mindre bra. Aha. . ..

Doby skrev:Detta problem har jag på min V50 också, ända dåliga grejen med den. Värmeslinga i rutan tack!!
Intressant att V60 fick samma problem som V50 har haft sedan tidigare..
av Lazy
Sharkbait skrev:
Ynot skrev:Sharkbait, är det dina egna erfarenheter av V60, eller köper du vad Collin säger utan att testa själv?

Alla som inte har provat V60 får inte yttra sig?

Alla får yttra sig, men som jag tidigare sagt så litar jag mer på mina egna upplevelser och på alla ( forumet/arbetskollegor/grannar) som testat/äger en V60, än en bitter gammal motorjournalist och någon som bara yttrar sig och inte testat.
Senast redigerad av 2 Lazy, redigerad totalt 0 gång.
av Steff 99
Nu är inte Volvo ensamma med att ha nedsänkta torkare och att det samlas snö där nere, att det skulle hjälpa med elslingor i rutan är jag tveksam till, vad elslingorna tillför är att torkarna inte fryser fast i rutan, men att det fryser fast snö och is på torkarna , där hjälper inte att ha värmeslinga i rutan.
Hela den konstruktionen med nedsänkta torkare är inte speciellt optimal när det snöar, men design går före funktion många gånger, men får också tänka på att bilar säljs även i länder där solen skiner hela året och man sällan använder torkarna
av oskobe
Steff 99 skrev:Nu är inte Volvo ensamma med att ha nedsänkta torkare och att det samlas snö där nere, att det skulle hjälpa med elslingor i rutan är jag tveksam till, vad elslingorna tillför är att torkarna inte fryser fast i rutan, men att det fryser fast snö och is på torkarna , där hjälper inte att ha värmeslinga i rutan.
Hela den konstruktionen med nedsänkta torkare är inte speciellt optimal när det snöar, men design går före funktion många gånger, men får också tänka på att bilar säljs även i länder där solen skiner hela året och man sällan använder torkarna
Jag skulle gissa att man måste göra dem nedsänkta av luftmotståndsskäl.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Nu är inte Volvo ensamma med att ha nedsänkta torkare och att det samlas snö där nere, att det skulle hjälpa med elslingor i rutan är jag tveksam till, vad elslingorna tillför är att torkarna inte fryser fast i rutan, men att det fryser fast snö och is på torkarna , där hjälper inte att ha värmeslinga i rutan.
Man klarar sig väldigt långt utan elslingor, alla tidigare bilar jag ägt har defrostern blåst på glasrutan precis innanför där torkarna ligger vilket gör att de inte fryser fast i rutan. På min nya XC70II blåser dock defrostern en bit upp på rutan vilket gör att torkarna får hackas loss från rutan.

Det har alltid räckt med att man startar bilen, slår på defrostern, hoppar ut och skrapar rutorna så har torkarna lossnat. Men inte längre.
av Sharkbait
Ynot skrev:
Sharkbait skrev:
Ynot skrev:Sharkbait, är det dina egna erfarenheter av V60, eller köper du vad Collin säger utan att testa själv?

Alla som inte har provat V60 får inte yttra sig?

Alla får yttra sig, men som jag tidigare sagt så litar jag mer på mina egna upplevelser och på alla ( forumet/arbetskollegor/grannar) som testat/äger en V60, än en bitter gammal motorjournalist och någon som bara yttrar sig och inte testat.

Exakt alla som inte äger eller testat en V60 skall inte yttra sig. . . :-)-)
av Lazy
Om du har svårt att tolka min text så ber jag om ursäkt för min dåliga svenska. ??:-/
ALLA får yttra sig, men JAG litar mer på osv....
av viktore
Någon nämnde torkarna på V50, i relation till V60. Jag antar att jag med min S40N har samma torkare som V50(sålänge vi pratar framruta) och jag har aldrig haft problem med att dessa har frusit fast. Det är också skönt att aldrig ha dem i blickfånget.

Menar ni att torkarna fryser fast under körning? Eller att bilens luftsystem inte klarar att avisa torkarna för att ni inte ids skrapa loss dom? :lol:
av lobbysleeper
Fryser inte fast under färd direkt, men gummit i bladen fryser och blir stela så de inte följer rutans former. Vilket resulterar i att vissa fält på rutan inte torkas av, det blir randigt.

Kan frysa fast om t.ex smältvatten/snön från rutan glider ner och fryser vid torkarna.
För torkarna vilar så djup ner att ingen värme når dem.
Elslingor som på bakrutan hade enkelt löst detta, eller omdesign av ventilationen vid framrutan (krångligare).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
viktore skrev:för att ni inte ids skrapa loss dom? :lol:
Skrapa loss ?:-/

Jag vill inte hacka loss dem från rutan med skrapa , gummit tar ju megastryk, idealet är ju om defrostern fått dem all lossna från rutan så man kan fälla upp dem och göra rent dem från rutan,
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
B200ft svårstartad

Har kollat och jag hittar bara en temp givare som […]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]