Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote="VolvoB20"]Provade i kväll när kvicksilvret nosade på -20 grader och lät dieseln stå på tomgång ett tag medans jag behövde lysa upp gårdplanen för att fixa lite med hästarna.

Värmen från motorn på tomgång räckte till för att få riktigt varmt i kupen utan att jag använde dieselvärmaren./quote]

Jag har provat att starta min bil utan att köra värmare vid -20 grader och sen försöka få en normal innetemperatur vid körning. Kan säga att jag lyckades inte! Svinkallt! Visst allt går ju om man bara har en massa ytterkläder, mössa, vantar på sig, men när jag kör bil vill jag köra utan några ytterkläder.
Intressant tråd som tydligen fått nytt liv!

Kör själv en XC60 2,4D man som nu har gått ca 2500mil. Min erfarenhet är att Volvos motorers förbrukning är mer känsliga för körsätt och nyttjande av olika energiförbrukare än t ex VW gruppens.

Att Volvos moderna dieselmotorer skulle dra mindre efter en tids inkörning gäller inte längre. Det bekräftade även säljaren när jag hämtade ut min nya bil. Motorerna körs i bänk och alla toleranser blir därmed nedslipade och finjusterade innan bilen körs i trafik.

Jag ligger på en medelförbrukning på 6,7 l/10 km utan kupé eller tillsatsvärmare. Då pratar vi om lugn körning med framförhållning där jag håller lagstadgad hastighet +10 km/h för det mesta.

Dieselvärmaren för kupén har jag inte använt utan kör istället med elvärmare 30 - 60 min beroende på utetemp. Det är ganska uppenbart att elvärmare är både mer milövänligt och mer ekonomiskt - men bekvämligheten med dieselvärmaren väger över för säkert 90% av förarna. Man skiter i miljön och att man sparat 2 kr/dag om man slipper sladdar och annat bök.

Jag upplever för övrigt att tillsatsvärmaren drar ca 1,0 l/10km vid körsträckor på ca 30 km åt gången (även då elvärmaren gjort förjobbet).

Jag kan också nämna att när min fru kör bilen drar den ca 8,5l/10 km under samma förutsättningar som jag själv. Då blir det mycket gas och broms och ingen större framförhållning.
Gurra82 skrev:
VolvoB20 skrev:Provade i kväll när kvicksilvret nosade på -20 grader och lät dieseln stå på tomgång ett tag medans jag behövde lysa upp gårdplanen för att fixa lite med hästarna.

Värmen från motorn på tomgång räckte till för att få riktigt varmt i kupen utan att jag använde dieselvärmaren./quote]

Jag har provat att starta min bil utan att köra värmare vid -20 grader och sen försöka få en normal innetemperatur vid körning. Kan säga att jag lyckades inte! Svinkallt! Visst allt går ju om man bara har en massa ytterkläder, mössa, vantar på sig, men när jag kör bil vill jag köra utan några ytterkläder.
Det beror mycket på hur man kör.

Jag stod ju på tomgång i 20 minuter och då blev det riktigt varmt i bilen. Det är skillnad om man kör för fartvinden kyler ju duktigt, speciellt om man kör lungt och försiktigt räcker värmen inte till som du säger. Drar man några full-gas-repor så blir det dock snabbt varmt inne i bilen utan att värmaren är på.

Nu ska man ju inte anstränga motorn när den är kall, jag hade kört en mil redan och behövde inte gasa max utan det räckt att acca krafitg ut på motorvägen för att det skulle bli riktigt varmt i bilen. Men smyger man fram lite försiktigt blir det inte mycket värme från motorn.
Biltoken skrev:Intressant tråd som tydligen fått nytt liv!

Kör själv en XC60 2,4D man som nu har gått ca 2500mil. Min erfarenhet är att Volvos motorers förbrukning är mer känsliga för körsätt och nyttjande av olika energiförbrukare än t ex VW gruppens.

Att Volvos moderna dieselmotorer skulle dra mindre efter en tids inkörning gäller inte längre. Det bekräftade även säljaren när jag hämtade ut min nya bil. Motorerna körs i bänk och alla toleranser blir därmed nedslipade och finjusterade innan bilen körs i trafik.

Jag ligger på en medelförbrukning på 6,7 l/10 km utan kupé eller tillsatsvärmare. Då pratar vi om lugn körning med framförhållning där jag håller lagstadgad hastighet +10 km/h för det mesta.

Dieselvärmaren för kupén har jag inte använt utan kör istället med elvärmare 30 - 60 min beroende på utetemp. Det är ganska uppenbart att elvärmare är både mer milövänligt och mer ekonomiskt - men bekvämligheten med dieselvärmaren väger över för säkert 90% av förarna. Man skiter i miljön och att man sparat 2 kr/dag om man slipper sladdar och annat bök.

Jag upplever för övrigt att tillsatsvärmaren drar ca 1,0 l/10km vid körsträckor på ca 30 km åt gången (även då elvärmaren gjort förjobbet).

Jag kan också nämna att när min fru kör bilen drar den ca 8,5l/10 km under samma förutsättningar som jag själv. Då blir det mycket gas och broms och ingen större framförhållning.
Har precis samma erfarenheter :-)-)
Hej,
Som flera har varit inne på så påverkas ju förbrukningen av många faktorer, last, utetemperatur, däcktyp, körsätt mm mm. För att inte glömma är att många har dieselvärmare med tidur. Har själv kopplat ur(görs med färddatorn) extravärmaren vid körning. Körde 70 mil tor Åre 3 vuxna och bagage på 0,65l/m (landsväg).
Har ännu inte kollar hur färddatorn stämmer överens med verkligheten, men min gamla V70 D5 AWD visade exakt rätt men V50 T5 AWD visade mkt för lite...
Nu när det är mindre kalt ute drar den klart mindre. 0,75 vid mycket stad och en längre resa på 22 mil typ. Värmare används fortfarande flera ggr i veckan. Det tycker jag ändå är ganska bra. Att kylan påverkade förbrukningen med ca 40% var tidigare helt okänt för mig. Men ganska logiskt på samma gång
Om du stänger av tillsatsvärmaren som V60D5AWDPolestar beskriver i tidigare inlägg sänks förbrukningen kraftigt.

Jag skulle gissa att tillsatsvärmaren drar minst 0,5l på varje startad tur i t ex -10C. Då kan alla själv räkna ut hur mycket bilturen kostar i förbrukning. När motorn väl är varm stänger naturligtvis värmaren av(?) men en tur på 10 km skulle med min hypotes innebära en förbrukning på ca 0.7L+0,5L=1,2L/10km.
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]