Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Steff 99 skrev: Trodde aldrig jag skulle sitta o försvara S60 mot framför allt BMW, Audi har aldrig kvalitetsmässigt varit bättre än Volvo, vad Audi lyckats med är att få känslan av hög kvalite.
Återigen basmodellerna av Audi A4, BMW 3-serien och nu Volvo S/V60 budgetutrustade som merparten är, då är det ingen som sticker ut, men börjar man titta på prestandamodellerna, då finns det skillnader, men då pratat vi om bilar som kostar 7-800.000 och över det, men det blir som att jämföra äpplen o päron.

Du pratar om "basmodell" och "prestandamodell". Så det finns bara "basmodell" och prestandamodell"?

Så vad skiljer det på en "basmodell" och nivåerna över från Volvo i kvalitèt känsla, finsh och materialval som gör att Volvo spelar i samma liga som Audi och BMW?
av viktore
perhall skrev:Varför är det så viktigt att poängtera att T6 är nästan lika snabb som en 335i? Det är den ju inte! I tyska ams kördes en manuell 335i 0-100 på 5,0. Och t o m i en fullutrustad 535i (som väger klart mer än S60) gör den 0-100 på 5,9. Inte illa.

Däremot så är ju T6 en mycket trevlig motor. Men den rår inte på -35i. Kanske är dock Volvon mer hållbar i längden, inte helt ovanligt att BMW har kvalitetsproblem med annat än klassiska raka bensinsexor utan turbo...
Jag har inte sett ett enda test där en original 335, oavsett utförande fixar 0-100 på 5s blankt. Generellt så gör 335orna intervallet på 5.5s +- någon tiondel.
Med tanke på att M3an med 420hk gör 0-100 på 4.7-4.9s så ser jag fram emot att se testet där 335an är i princip lika snabb.

Förövrigt är det ingen som påstått att en T6 är snabbare än 335, däremot är prestandaskillnaden inte så stor att man pga det inte skulle kunna göra en relevant jämförelse mellan bilarna. I mitt tycke är man dessutom rejält ute och cyklar om man drar slutsatser angående prestanda genom att stumt bara studera 0-100 tider.

0-160, 0-200 eller 100-200km/h, tid och slutfart på 201/402m säger väsentligt mycket mer om en bils prestanda än ett det korta intervallet från 0-100.
Amli skrev:Alltid en lika känslig punkt detta för alla inbitna Volvoälskare :lol:
viktore skrev:
På vilket sätt är inte T6 och 335 jämförbara menar du?
Pris och prestanda.
Jag tycker inte prestandajämförelsen T6/335 är orimlig, men det förutsätter som sagt att man tittar bortom fabriksangivelser för 0-100.
Prismässigt håller jag däremot med dig :lol:
Arese skrev:Att tro att en S60 T6 hänger med en 335i är nog rent önsketänkande från de mest inbitna entusiasterna. Det räcker ju att köra bilarna för att märka skillnaden.
Har du kört båda bilarna i samma utförande, 4WD, aut, sedan?
Återigen, ingen har påstått att T6 är lika snabb som en 335, däremot är prestandaskillnaden enligt mig inte så stor att bilarna inte skulle vara jämförbara i den aspekten.
Men det faktum att en Volvo och dessutom med en erkänt halvdan automatlåda inte är 2sekunder långsammare än 335 till 100km/h verkar skapa heta känslor i BMW falangerna :lol:
av Arese
viktore skrev:
Arese skrev:Att tro att en S60 T6 hänger med en 335i är nog rent önsketänkande från de mest inbitna entusiasterna. Det räcker ju att köra bilarna för att märka skillnaden.
Har du kört båda bilarna i samma utförande, 4WD, aut, sedan?
Återigen, ingen har påstått att T6 är lika snabb som en 335, däremot är prestandaskillnaden enligt mig inte så stor att bilarna inte skulle vara jämförbara i den aspekten.
Men det faktum att en Volvo och dessutom med en erkänt halvdan automatlåda inte är 2sekunder långsammare än 335 till 100km/h verkar skapa heta känslor i BMW falangerna :lol:
Ja, jag har kört bilarna i jämförbara versioner. Hävdar dock att denna typ av bil gör sig sällsynt dåligt med automatlåda. Jag föredrar även bakhjulsdrift framför fyrhjulsdrift. Men mellan awd och fwd väljer jag awd.

Kan i grunden hålla med om att det kanske inte spelar jättestor roll om 335:an är 0,5-1,5 sek snabbare 0-100 i olika test. Det är ju känslan när man kör som är avgörande.

Tycker det är intressant att även på ett forum där vi Volvoälskare huserar så har ingen fört fram någon annan avgörande punkt där S60 slår konkurrenterna är priset.... ?:-/
av Steff 99
Sharkbait skrev:
Steff 99 skrev: Trodde aldrig jag skulle sitta o försvara S60 mot framför allt BMW, Audi har aldrig kvalitetsmässigt varit bättre än Volvo, vad Audi lyckats med är att få känslan av hög kvalite.
Återigen basmodellerna av Audi A4, BMW 3-serien och nu Volvo S/V60 budgetutrustade som merparten är, då är det ingen som sticker ut, men börjar man titta på prestandamodellerna, då finns det skillnader, men då pratat vi om bilar som kostar 7-800.000 och över det, men det blir som att jämföra äpplen o päron.

Du pratar om "basmodell" och "prestandamodell". Så det finns bara "basmodell" och prestandamodell"?

Så vad skiljer det på en "basmodell" och nivåerna över från Volvo i kvalitèt känsla, finsh och materialval som gör att Volvo spelar i samma liga som Audi och BMW?
Skulle vara intressant att få veta vad du har för uppfattning om skillnaderna eftersom du är så säker på att skillnaderna är så stora.

Bara för att vara riktigt övertydlig, så börja modellutbudet med en basmodell därefter följer olika utrustningsnivåer och därmed också olika motortyper, "top of the line" är hos flertalet av tillverkarna en prestandamodel som hos BMW kallas "M" hos MB "AMG" osv.......
Med andra ord finns det också modeller mellan "BAS" och "Prestanda" hoppas det var tydligt nu !?
av Amli
viktore skrev:
Förövrigt är det ingen som påstått att en T6 är snabbare än 335, däremot är prestandaskillnaden inte så stor att man pga det inte skulle kunna göra en relevant jämförelse mellan bilarna. I mitt tycke är man dessutom rejält ute och cyklar om man drar slutsatser angående prestanda genom att stumt bara studera 0-100 tider.

0-160, 0-200 eller 100-200km/h, tid och slutfart på 201/402m säger väsentligt mycket mer om en bils prestanda än ett det korta intervallet från 0-100.
Jo, det är ganska stor skillnad. Då kan man lika gärna jämför 325 med T6. Det är lika stor skillnad. Och jag håller med dig helt att man inte enbart ska jämföra 0-100 tider, det är bara lättast då det mer eller mindre är en standard och ganska lätt att mäta. Men om vi ska jämföra de övriga distanserna tror jag tyvärr att skillnaden till 335 blir ännu större. Lägg till någon kurva dessutom och Volvon är borta ;-//
av Steff 99
Amli skrev:
viktore skrev:

Jo, det är ganska stor skillnad. Då kan man lika gärna jämför 325 med T6. Det är lika stor skillnad. Och jag håller med dig helt att man inte enbart ska jämföra 0-100 tider, det är bara lättast då det mer eller mindre är en standard och ganska lätt att mäta. Men om vi ska jämföra de övriga distanserna tror jag tyvärr att skillnaden till 335 blir ännu större. Lägg till någon kurva dessutom och Volvon är borta ;-//
Jag tror mer att kurvorna kommer att gör så att S60 hänger med riktigt bra...men ni vet säkert eftersom ni pressat S60 riktigt på gränsen och vet hur mycket den tål... :-)-)

Vi syns på "www.autopower.se" :twisted:
av viktore
Arese skrev: Ja, jag har kört bilarna i jämförbara versioner. Hävdar dock att denna typ av bil gör sig sällsynt dåligt med automatlåda. Jag föredrar även bakhjulsdrift framför fyrhjulsdrift. Men mellan awd och fwd väljer jag awd.
Vi är helt överrens om automatlådans vara eller icke vara i lite motorstarkare bilar. I synnerhet i Volvos fall där man till dags dato inte lyckats producera en automatlåda som inbjuder till aktiv/sportig körning.
Arese skrev: Kan i grunden hålla med om att det kanske inte spelar jättestor roll om 335:an är 0,5-1,5 sek snabbare 0-100 i olika test. Det är ju känslan när man kör som är avgörande.
1.5sek? Ta inte i så du spricker nu 8)
Amli skrev: Jo, det är ganska stor skillnad. Då kan man lika gärna jämför 325 med T6. Det är lika stor skillnad. Och jag håller med dig helt att man inte enbart ska jämföra 0-100 tider, det är bara lättast då det mer eller mindre är en standard och ganska lätt att mäta. Men om vi ska jämföra de övriga distanserna tror jag tyvärr att skillnaden till 335 blir ännu större. Lägg till någon kurva dessutom och Volvon är borta ;-//
Du kan väl dela med dig av dina erfarenheter från de båda bilarna? Utifrån det du skriver låter det som att du tillbringat åtskilliga timmar bakom ratten både i en 335 och S60 T6 :-)-)
av Sharkbait
Steff 99 skrev:
Sharkbait skrev:

Skulle vara intressant att få veta vad du har för uppfattning om skillnaderna eftersom du är så säker på att skillnaderna är så stora.

Bara för att vara riktigt övertydlig, så börja modellutbudet med en basmodell därefter följer olika utrustningsnivåer och därmed också olika motortyper, "top of the line" är hos flertalet av tillverkarna en prestandamodel som hos BMW kallas "M" hos MB "AMG" osv.......
Med andra ord finns det också modeller mellan "BAS" och "Prestanda" hoppas det var tydligt nu !?
Vore roligare att höra dig som inte trodde att du skulle försvara S60 emot tyskarna!! Eftersom du känner mig manad att försvara S60 mot tyskarna så måste du veta vad Volvo är lika bra på som tyskskarna att fram häva en känsla av kvalitè känsla, finsh och materialval som andas kvalitè!?

Vad bra att du inser att det finns flera modeller än "bas" och "prestanda"!
av Steff 99
Sharkbait skrev:
Vore roligare att höra dig som inte trodde att du skulle försvara S60 emot tyskarna!! Eftersom du känner mig manad att försvara S60 mot tyskarna så måste du veta vad Volvo är lika bra på som tyskskarna att fram häva en känsla av kvalitè känsla, finsh och materialval som andas kvalitè!?

Vad bra att du inser att det finns flera modeller än "bas" och "prestanda"!
Hade du varit med i detta forum ett tag och följt debatten Volvo vs BMW så hade du nog inte en ifrågasatt vem som varit en stor kritiker till att Volvo är likvärdig konkurrent till Volvo.
Men även jag kan ändra mej och konstatera att S/V60 har tagit ett stort kliv framåt och är mycket nära BMW inom vissa områden och förbi på andra när vi talar om detta segment.
ÄvenXC60 är en modell som ligger i framkant, men resten av Volvos modellprogram har en resa att göra innan man är i närheten av BMW och MB.

Jag talar utifrån det jag lilla jag sett och upplevt med S/V60 vs BMW 3-serie, där har jag ett antal mil i flertalet av 3-seriens olika modeller.
Om vi ser till 3:an så var väl ändå inte materialvalet, framför allt inredningsmässigt inte imponerande, först efter faceliften så blev det bra, men det märks att det är en gammal modell som är i slutet av sitt liv.
Men vad som är speciellt är BMW:s körkänsla, men då måsta man upp i motorprogrammet för att det skall märkas och att man skall ha riktigt kul, 330 och uppåt, en riktig juvel är 335i, en M3 light.
En 318 exv. är mördande tråkig.

Jag vet inte vad som är så illa på S60, tycker att man lyckats bra, att slå Audi kvalitetsmässigt är inget större problem, vad Audi är duktiga på är att få in en solid känsla i reglage, men i övrigt är inte jag imponerad, MB C-klass, vad är det som är så imponerande där, kritiken har varit ganska tuff på inredningen, därför så kommer faceliften nu runt årsskiftet, men då höjer man säkert sig ett antal procent och kommer upp i riktig Mb standard.

Nej nu räcker det med ovationer för S/V60 , men det är kul att man fått till en trevlig o spännande mellanklassare. :mrgreen:
Men jag får vänta ett tag till på XC60:n :cry:
av Lazy
Kul att komma hem och läsa inläggen här då jag nyss hemkommen från Götelaborg där jag hyrde en 320d-10 Touring (körde ca45mil) och då jag lånat kört nya S60 D3 (körde ca 30mil) så måste jag säga att jag ångrar inte en sekund att jag beställt en V60 D3, tycker att komfortkänslan och motorn i Volvon är bättre mellan dessa modeller, nu vet jag inte prisbilden på dessa men här tycker jag att Tysken får pisk. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]