Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#441467
philipsguy skrev:Okej, nu slänger jag in ett potentiellt scoop :wink:

...

Kom ihåg var ni läste det först! :wink:
Tyvärr så stämmer det dock inte. Radarn ser även stillastående objekt, men systemet använder sig i det fallet av kameran för att bekräfta att det är en bil (eller fotgängare) man kör mot och inte en utslängd colaburk.

Jag är säker på att man kollade detta innan man körde testet. Vad som händer efter batteritorsk verkar man däremot ha glömt att kolla.

:wink:
#441534
Erst skrev:
philipsguy skrev:Okej, nu slänger jag in ett potentiellt scoop :wink:

...

Kom ihåg var ni läste det först! :wink:
Tyvärr så stämmer det dock inte. Radarn ser även stillastående objekt, men systemet använder sig i det fallet av kameran för att bekräfta att det är en bil (eller fotgängare) man kör mot och inte en utslängd colaburk.

Jag är säker på att man kollade detta innan man körde testet. Vad som händer efter batteritorsk verkar man däremot ha glömt att kolla.

:wink:
Du kanske har inside information och i så fall kanske du kan bekräfta om det är samma radarlösning som i XC60 och 70/80-serien. Jag håller det för otroligt att det är något annat är doppler-radar i S60 för hur skulle man annars se skillnad på en lyktstolpe vid sidan av vägen i en kurva och en bil? Det skulle helt enkelt vara för komplicerat att avgöra vad det är som "syns" för radarn.
#441689
Du kanske har inside information och i så fall kanske du kan bekräfta om det är samma radarlösning som i XC60 och 70/80-serien. Jag håller det för otroligt att det är något annat är doppler-radar i S60 för hur skulle man annars se skillnad på en lyktstolpe vid sidan av vägen i en kurva och en bil? Det skulle helt enkelt vara för komplicerat att avgöra vad det är som "syns" för radarn.
Båda lär vara dopplarradarer, men de har ändrats till S60:n. Om du kikar in innanför grillen ser du att radarenheten är tunnare i S60:n än i de tidigare modellerna.
#442129
Okej, enligt den här sidan
http://www.zercustoms.com/news/Volvo-Co ... Brake.html
är den senaste generationen av CWAB i S60 en kombo av radar (max 150 m räckvidd mot lastbilar) för hastighet och kamera (55 m) för att upptäcka stillastående fordon (lastbilssläp?).

Jag testade med min V70 my11 att köra i 35 km/h med adaptiva farthållaren aktiv mot bilar vid ett rödljus, lite läskigt och mycket riktigt så fattar inte radarn att det står bilar i vägen så länge de står still... I en långsamtgeånde kö framför funkar det dock (egen v > 30 km/h) så länge de andra fordonen rör sig. Inget konstigt med det men måste kolla om det framgår i manualen...

Då och då när jag kör med farthållaren på plongar det till och instrumentet säger farthållaren urkopplad. Min teori är att andra fordon (från andra Volvos eller radarenheter med samma våglängd) stör returekona. Någon som har någon annan teori?
#442179
philipsguy skrev:Okej, enligt den här sidan
http://www.zercustoms.com/news/Volvo-Co ... Brake.html
är den senaste generationen av CWAB i S60 en kombo av radar (max 150 m räckvidd mot lastbilar) för hastighet och kamera (55 m) för att upptäcka stillastående fordon (lastbilssläp?).

Jag testade med min V70 my11 att köra i 35 km/h med adaptiva farthållaren aktiv mot bilar vid ett rödljus, lite läskigt och mycket riktigt så fattar inte radarn att det står bilar i vägen så länge de står still... I en långsamtgeånde kö framför funkar det dock (egen v > 30 km/h) så länge de andra fordonen rör sig. Inget konstigt med det men måste kolla om det framgår i manualen...

Då och då när jag kör med farthållaren på plongar det till och instrumentet säger farthållaren urkopplad. Min teori är att andra fordon (från andra Volvos eller radarenheter med samma våglängd) stör returekona. Någon som har någon annan teori?
Den generation ACC som sitter i V70 fram till nästa år reagerar inte på stillastående bilar. Kollisionsvarnaren (FCW) reagerar dock på stillastående bilar, och autobromsen gör det också, men det är som du förstår inget du bör testa mot riktiga bilar. :)

ACC i S60/V60 reagerar på stillastående bilar om man själv kör långsammare än 30 km/h, vilket dock är ganska sällsynt eftersom man inte kan ställa in lägre hastighet än just 30. Kan dock råka ut för det om man följer efter en långsam bil som viker av precis innan en stillastående kö och man själv ligger kvar.

Är det inte för att du kör under 30 km/h eller har en manuell växellåda och närmar dig 1000 rpm som det plingar? Jag har aldrig hört att det skulle vara problem med andra radarer som stör, men någon gång ska ju vara den första är klart.
#444751
Erst skrev: Den generation ACC som sitter i V70 fram till nästa år reagerar inte på stillastående bilar. Kollisionsvarnaren (FCW) reagerar dock på stillastående bilar, och autobromsen gör det också, men det är som du förstår inget du bör testa mot riktiga bilar. :)
FCW mot stillastående fordon på V70, vilken sensor skulle reagera?
Erst skrev: Är det inte för att du kör under 30 km/h eller har en manuell växellåda och närmar dig 1000 rpm som det plingar? Jag har aldrig hört att det skulle vara problem med andra radarer som stör, men någon gång ska ju vara den första är klart.
[/quote]
Jag har automat och har inte riktigt lyckats se något mönster för när det kopplar ur.

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]