- tor 03 nov 2016, 11:06
#1122078
KrilleW skrev:Mycket snack kring hur bilarna måste kylas ned eller inte innan man slår av, hit och dit.Riktigt smart exempel. Då vet du säkert också att Polisen byter motorer ofta för att klara driftsäkerheten då livslängden vid den typen av körning ligger runt 10k mil
Jag relaterar inte till mina egna bilar, men ett praktexempel på detta är ju polisbilar, oftast Volvo dessutom.
Kallstart efter kallstart, plattan i matten från start med kall motor, hårds inbromsningar, full gas igen. Ofta kortsträckor.
Med andra ord som gjort för turboras deluxe!
Mig veterligen så är turboras inte speciellt vanligt på polisens bilar, så det säger väl en hel del om behovet av extra nedkylning av bilen efter körning. Jag kan lova att man som polis inte låter bilen stå på kylning ett par minuter, eller kör lugnt sista biten heller för den delen.
Sedan är det ju för de flesta totalt ointressant om en bilmotor klarar sig 30,000 mil eller 130,000 mil.