Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
KrilleW skrev:Mycket snack kring hur bilarna måste kylas ned eller inte innan man slår av, hit och dit.
Jag relaterar inte till mina egna bilar, men ett praktexempel på detta är ju polisbilar, oftast Volvo dessutom.
Kallstart efter kallstart, plattan i matten från start med kall motor, hårds inbromsningar, full gas igen. Ofta kortsträckor.
Med andra ord som gjort för turboras deluxe!

Mig veterligen så är turboras inte speciellt vanligt på polisens bilar, så det säger väl en hel del om behovet av extra nedkylning av bilen efter körning. Jag kan lova att man som polis inte låter bilen stå på kylning ett par minuter, eller kör lugnt sista biten heller för den delen.

Sedan är det ju för de flesta totalt ointressant om en bilmotor klarar sig 30,000 mil eller 130,000 mil.
Riktigt smart exempel. Då vet du säkert också att Polisen byter motorer ofta för att klara driftsäkerheten då livslängden vid den typen av körning ligger runt 10k mil
Användarvisningsbild
av iigloo
pellz0r skrev:
iigloo skrev: Nja, det handlar inte om kylning av turbon utan om att den ska hinna varva ner då lagret flyter på en tunn film olja. Kör du med höga varv och stänger av motorn direkt efter, fortsätter motortempen att stiga och turbon går utan optimal smörjning.

Så efter hård körning, belastning eller varvtal, är det att rekommendera att låta motorn gå på tomgång någon minu för att jämna ut temperaturen i motorn. Vid normal körning räcker det med 30 sekunders tomgång för att turbon med säkerhet ska hinna ner i varv och samma vid start för att oljan ska hinna fram.

Så varför skrivs inte råd om inkörning och dylikt längre? Bättre material, toleranser, noggrannhet, oljor? Företagen vill tjäna mer pengar? Billigare reservdelar? Lathet? Ignorans? Bara företagen själva som har den vetskapen.

Vi kan också kolla på karrossen och rosten. Hur många biltillverkare skriver noggrannt om rostskyddande behandlingar, kompletterar servicearna med rostskyddsinspektioner och erbjuder kompletteringsskydd på sina verkstäder? Ändå hittas det rost på karrossdelar och bärande konstruktioner redan efter några år och till och med på olevererade bilar i lager trots att de ger fleråriga garantier.

En bil idag är en förbrukningsvara och har ett bästföre datum. Förr byggdes det för att hålla hos Volvo, nu handlar det om bäst krockskydd och snyggast design.

Så summa summarum, oavsett hur väl du tar hand om din bil får du inte ett öre mer vid försäljning eller skrotning och du hinner inte själv njuta av din väl omskötta bil mekaniskt innan det blir haveri i dyra, elektriska utrustningar eller en gravrost i bärande konstruktion.

Bara att köra på!
Hur lirar detta med S/S? Ingen tid för tomgångskörning när du väl kommer fram till kö/korsning/whatever, utan S/S kickar in direkt. Vägning mellan bra miljövärden och sliten turbo, där miljövärden går vinnande ur striden? :)
Kortsiktigt, bra för miljön. Långsiktigt, dåligt för motorn.
Användarvisningsbild
av Derank
Vilket nonsens att polisen skulle byta motorer på löpande band. Ni får köpa en cykel nästa gång...........utan turbo....
Användarvisningsbild
av iigloo
Derank skrev:Vilket nonsens att polisen skulle byta motorer på löpande band. Ni får köpa en cykel nästa gång...........utan turbo....
Vilket nonsens att påstå något sånt!
av KrilleW
iigloo skrev:
KrilleW skrev:Mycket snack kring hur bilarna måste kylas ned eller inte innan man slår av, hit och dit.
Jag relaterar inte till mina egna bilar, men ett praktexempel på detta är ju polisbilar, oftast Volvo dessutom.
Kallstart efter kallstart, plattan i matten från start med kall motor, hårds inbromsningar, full gas igen. Ofta kortsträckor.
Med andra ord som gjort för turboras deluxe!

Mig veterligen så är turboras inte speciellt vanligt på polisens bilar, så det säger väl en hel del om behovet av extra nedkylning av bilen efter körning. Jag kan lova att man som polis inte låter bilen stå på kylning ett par minuter, eller kör lugnt sista biten heller för den delen.

Sedan är det ju för de flesta totalt ointressant om en bilmotor klarar sig 30,000 mil eller 130,000 mil.
Riktigt smart exempel. Då vet du säkert också att Polisen byter motorer ofta för att klara driftsäkerheten då livslängden vid den typen av körning ligger runt 10k mil

Ja, jag tycker faktiskt mitt exempel visar rätt bra att motorerna och turboaggregaten klarar mycket skit. För motorbyten är ytterst ovanliga på polisbilarna som kommer från Volvo. Vart du fått 10k mil ifrån är högst oklart, troligen en egenpåhittad sanning. Jag jobbar i myndigheten och vet att det du säger inte har någon som helst sanningaenlighet. VW-bussarna däremot har betydligt fler motorrelaterade problem.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]