Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Faktiskt från D5 till V8 till D5 till T6 till D5 till D5 till T8 :lol:

Det handhade mer om biltyp än motor faktiskt. En dieselbil kan givetvis vara snålare än en bensinbil. Men det beror ju jättemycket på vilken dieseldrivlina vi pratar om och vilken typ av körning. En XC60 D4/D5 awd Classic är ju inte direkt snål t.ex.

Det intressanta är att snittet över alla tankar hittills på Polestaren är ca 4 dl snålare per mil än den MY12 V60 T6 R-design P* jag körde i ca 2 år (2012-2014). Kanske bara har vuxit upp och kör snällare! :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev: En XC60 D4/D5 awd Classic är ju inte direkt snål t.ex.
Det är inte en XC60 T6 6-cyl AWD heller, oavsett vilken version av T6:an vi menar. XC60 karossen kostar på i bränsle...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
XC90_Executive skrev:Har svårt att tänka mig att du skulle hamna på under eller vid 0,5 på samma sträcka med en T3. Har nämligen en V40 T3 i familjen och den är inte snålare än en T5 P* vea automat. :wink: Kan dock tillägga att det är med 18" på en T3. Den blir säkert snålare med mindre hjul.
Nu vet jag inte hur sträckan såg ut där du körde. Min har 17" med 235/45 17 däck med fabrikat Michelin. Finns ingen anledning för mig att handskas ovarsamt med sanningen. Så dom siffrorna stämmer. Jag får väl ta en bild och lägga upp nästa gång jag är ute och kör på "min" väg som ger det resultatet. Du får nog tänka om. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tror givetvis inte att du skulle ljuga. Men sträckan jag körde går bitvis uppför ganska mycket och länge och min erfarenhet av T3 (och många andra små motorer) är att det påverkar förbrukningen mer än en kraftfull motor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Känns inte så imponerade. Jag har kört min Supra med +400 hk på en tank Puttgarten - Zell am see på en tank. 110 mil 80 liter, då var det nästan snustorrt i tanken när jag tankade upp i Österrike. Dvs 0.72 l/m och då pratar vi en bil från 1994. :-O) :-O) :-O)

Det är ju ändå en bil som är 18 år gammal. Något borde väl hänt på motorfronten på 18 år.

En stor stark motor som hummar strax över tomgång i landsvägsfart på högsta växeln, har alltid gått snålt tycker jag.

PS, den gången var det 255:or på bilen och det gick i landsvägsfart, om man istället maxxar på Autobahn så blir det ju andra siffor, vilket hände på hemvägen. DS
Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:Känns inte så imponerade. Jag har kört min Supra med +400 hk på en tank Puttgarten - Zell am see på en tank. 110 mil 80 liter, då var det nästan snustorrt i tanken när jag tankade upp i Österrike. Dvs 0.72 l/m och då pratar vi en bil från 1994. :-O) :-O) :-O)

Det är ju ändå en bil som är 18 år gammal. Något borde väl hänt på motorfronten på 18 år.

En stor stark motor som hummar strax över tomgång i landsvägsfart på högsta växeln, har alltid gått snålt tycker jag.

PS, den gången var det 255:or på bilen och det gick i landsvägsfart, om man istället maxxar på Autobahn så blir det ju andra siffor, vilket hände på hemvägen. DS
Det har hänt väldigt mycket, speciellt på utsläppsfronten. Men det är förstås ingen som bryr sej om.
Användarvisningsbild
av Derank
gemeneman skiter nog i utsläppen de vill bara se lååååga förbrukningssiffror. Men vem som helst kan nog med stortån räkna ut att dagens bilar spyr ur sig mindre skit än för 20år sedan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja det har hänt en del, snart är ny en snåldielsel lika ren som en 25 år gammal bensinare :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]