Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Mmm.. Det är väldigt skönt hur bilen driver. Med elen som grund bakom, med fullt vrid från 0km/h och utan växlar blir körningen så mjuk och skön. Och även om man enbart kör i pure-läget med elen och dom typ 70hk så kommer man iväg bättre än många andra vid rödljusen. :)
Nästan så man undrar varför det är sån delay på gasresponsen när man kör en bil utan elmotor.
av Gralq
Verkligen =)

Tog en tur nr2 nu och kom 39km innan dieseln sparkade igång. 15C ute och hälften 50-70 resp 90-100 väg, känns helt ok räckvidd och det var en väldigt skön känsla att susa fram i 70. =)
Användarvisningsbild
av joel80
44km på el är mitt "rekord". Det var faktiskt en tripp från Stockholm-Gävle. Körde först 22km på el, sen slog jag över i Save-läge. Efter Tierp var det vägbygge och enfiligt med nedsänkt hastighet. Gick i ca 60km/h i ca 6km och dom körde jag på el. Närmre Gävle var det vägbygge igen. Körde 12km på el i 70-80km/h.. Då stod det -- till tomt batteri. Slog över i hybrid-läget och då gick den över på dieseldrift p.g.a så låg batterinivå. När jag svängde av motorvägen såg jag till att inte bromsa mer än att enbart regenereringen bromsade mig.. Och slog samtidigt över i pure. Då klarade jag ytterligare 3-4km i 40-50km/h! Totalt ca 44km eldrift den resan.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Specen är väl 52km? ;)
Användarvisningsbild
av snepo
marwi skrev:Satte nytt pers idag. 49 km på el!! Känns plötsligt som 50km är möjligt.
/Martin
lite nyfiken,vad är det för motor/motorer i D6?
Användarvisningsbild
av joel80
D6 TE:n har den femcylindriga D5-motorn och sen elmotorn på 68hk.
D5 TE har den femcylindriga D4-motorn plus elmotor på 68hk.
Tack vara att elmotorer har fullt vrid från typ 0 så känns dom 68hk betydligt kvickare än vad man skulle kunna tro.. I upp till ca 70-75km/h... Sen är det lite segt att accelerera på enbart elen. (fast inte alls så jobbigt... Man finner det rätt tillfredställande att enbart glida på elen.. Och inte jobbiga bäxlingar som stör flödet. ;) )
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:D6 TE:n har den femcylindriga D5-motorn och sen elmotorn på 68hk.
D5 TE har den femcylindriga D4-motorn plus elmotor på 68hk.
Tack vara att elmotorer har fullt vrid från typ 0 så känns dom 68hk betydligt kvickare än vad man skulle kunna tro.. I upp till ca 70-75km/h... Sen är det lite segt att accelerera på enbart elen. (fast inte alls så jobbigt... Man finner det rätt tillfredställande att enbart glida på elen.. Och inte jobbiga bäxlingar som stör flödet. ;) )
okey häftigt
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Körde som jämförelse Mercedes C350e, trevlig bil
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]

Min gamla V70 höll på sådär[…]