- tis 21 jun 2016, 16:18
#1087619
pellz0r skrev:Rätta mig om jag har fel, men även EGR-ventilen riskerar att klägga/sota igen snabbare vid mycket småkörande? Fick i våras gul motorlampa och aukt. verkstad bytte just EGR-ventilen på nybilsgarantin. Min uppfattning (av diverse googlande/läsande på forum) var att EGR-ventilen på VEA har/hade någon dålig konstruktion så att den kärvade lätt, men verkstadskillen menade att det också kan bero på korta körsträckor. Jag hade under vintern kört ganska mycket stadskörning, korta sträckor. Vet inte riktigt vad jag ska tro.VEA-dieslarna har mycket riktigt haft en del problem med EGR-ventilen. Men i vilken utsträckning det hänger ihop med korta körsträckor är mig veterligen oklart. Man har också vidtagit åtgärder för att komma till rätta med detta problem. Det handlar såvitt jag vet om förändringar på såväl mjuk- som hårdvarufronten. Fick själv uppgraderad mjukvara för EGR när jag hade min V70 D4 -15 inne på verkstaden i fredags. Fick den mjukvaran som ren rutinåtgärd. Har själv inte haft några problem med EGR-ventilen så här långt (peppar, peppar).
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut