Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
pellz0r skrev:Rätta mig om jag har fel, men även EGR-ventilen riskerar att klägga/sota igen snabbare vid mycket småkörande? Fick i våras gul motorlampa och aukt. verkstad bytte just EGR-ventilen på nybilsgarantin. Min uppfattning (av diverse googlande/läsande på forum) var att EGR-ventilen på VEA har/hade någon dålig konstruktion så att den kärvade lätt, men verkstadskillen menade att det också kan bero på korta körsträckor. Jag hade under vintern kört ganska mycket stadskörning, korta sträckor. Vet inte riktigt vad jag ska tro.
VEA-dieslarna har mycket riktigt haft en del problem med EGR-ventilen. Men i vilken utsträckning det hänger ihop med korta körsträckor är mig veterligen oklart. Man har också vidtagit åtgärder för att komma till rätta med detta problem. Det handlar såvitt jag vet om förändringar på såväl mjuk- som hårdvarufronten. Fick själv uppgraderad mjukvara för EGR när jag hade min V70 D4 -15 inne på verkstaden i fredags. Fick den mjukvaran som ren rutinåtgärd. Har själv inte haft några problem med EGR-ventilen så här långt (peppar, peppar).
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Urbränning av partikelflter var 50:e mil!? Det lät ofta. Men det innebär för en som kör 1500mil/år en extrakostnad i förbrukning på 500kr per år. Plus bränslevärmaren som tar 1dl per mil 6 månader per år för att hålla motorn varm.

V60 T3 har skatt på 700kr/år. En D3 har skatt på 1182kr /år. (MY17) D3 kostar 35.000 mer i inköp jmf T3. Fler argument? :wink:

/Kalle
av Favazza
~Kalle~ skrev:Urbränning av partikelflter var 50:e mil!? Det lät ofta. Men det innebär för en som kör 1500mil/år en extrakostnad i förbrukning på 500kr per år. Plus bränslevärmaren som tar 1dl per mil 6 månader per år för att hålla motorn varm.

V60 T3 har skatt på 700kr/år. En D3 har skatt på 1182kr /år. (MY17) D3 kostar 35.000 mer i inköp jmf T3. Fler argument? :wink:

/Kalle
På så sätt är det inget snack om vad man ska ha. :)
Men hur som helst är utbudet det som hindrar. Känner att jag får tumma på utrustning för att få bensin. Är utrustningen viktigare än drivmedlet frågar jag mig då? Givetvis upp till var och en.
av andersuw
~Kalle~ skrev:Urbränning av partikelflter var 50:e mil!? Det lät ofta. Men det innebär för en som kör 1500mil/år en extrakostnad i förbrukning på 500kr per år. Plus bränslevärmaren som tar 1dl per mil 6 månader per år för att hålla motorn varm.
Hur räknar du fram siffrorna? Och extrakostnad i jämförelse med vad? Definitivt inte en T3.
~Kalle~ skrev:V60 T3 har skatt på 700kr/år. En D3 har skatt på 1182kr /år.
Här räknar du lite galet. T3 (135 g med manuell låda) har en skatt på 888 kr/år medan D3 (105 g med manuell låda) har en skatt på 1103 kr/år. Så det skiljer ett par hundralappar till förmån för T3 när väl skatten för D3 behöver betalas. I de fem åren före dess blir D3 runt 900 billigare.
~Kalle~ skrev:(MY17) D3 kostar 35.000 mer i inköp jmf T3.
Visst. Som jag påpekade måste man väga de lägre driftskostnaderna för dieseln mot det högre inköpspriset.
Användarvisningsbild
av Derank
Högre driftskostnader på diesel och högre inköpspris och det tar ju 10år att köra in 35k så självklart är det inet lönt att köpa en diesel. Och dessutom är ju en bensinare 100gånger komfortablare och piggare.
av andersuw
Av skäl som redan framgått har du missförstått det där med högre driftskostnader på diesel. I själva verket är det tvärtom. Bensinbilar har högre driftskostnader. Hur lång tid det tar att köra in det högre inköpspriset för dieselbilen beror förstås på hur mycket man kör och hur andrahandsvärdet utvecklas. Vad komfort beträffar glömmer du bort att det är en fråga om tycke och smak och vad "pigghet" beträffar att de exempel vi just nu talar om (V60 T3 kontra D3) de facto är ungefär lika pigga.

Varför köpte du för övrigt själv en diesel om du nu tror att bensindrivna bilar är att föredra i alla avseenden?
Användarvisningsbild
av Derank
Nä, jag har inte missförstått något. , jag har haft både diesel och bensin och vet att driftkostnaderna är dyrare för en diesel. Det vet alla, sedan vad man väljer att tro. , är en annan sak

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av andersuw
Nä. Det "vet" inte alla. Det är din högst privata "kunskap". Och med den som grund väljer du ändå att köpa diesel. Snacka om irrationellt beteende. ;-)

P.S. Se gärna till att ta bort den där ständigt återkommande raden om att det du totat ihop är "skickat från [d]in SM-A500FU via Tapatalk". Reklam är ju inte tillåten här och vad du använder för grejer för att knappa in är ju mer än lovligt irrelevant. Hur skulle det se ut om vi alla höll på så där?

Skickat från min Dell notebook med Microsoft Explorer via Bredbandsbolaget? Blääh.
av pellz0r
Nu är det lite offtopic, men det är en mobilapp (Tapatalk) och den har som standard den där signaturen aktiverad. Det går ju dock att inaktivera i inställningarna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]