Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
MångaVOLVO skrev:Verkmästaren laddade aldrig sin dieselvolvo.
Många behöver inte ladda batteriet. Kör du tillräckligt är det lugnt. Det är först när du använder dieselvärmen som motor och kupévärmare MER än vad du använder bilen. Tillslut finns bara en utväg och det är att stödladda för att inte förstöra batteriet i förtid och riskera att bli stående.

Den dag du blir stående kommer du att förstå varför vi diskuterar olika batterier, laddare och snabbkopplingar.

Alla ska trivas!
av BennyL
Jag vill å det starkaste påstå att det fungerar att koppla in en Calix laddare direkt med en förgrening i Volvos original-motorvärmarkablar. Den på bilden från Volvo tillbehörskatalog är en Calix så jag påstår att det går, även om Volvo påstår motsatsen... :roll:
av rojo8515
38 % av totala antalet bilbärgningar beror på bilens elsystem (batteri, generator, startmotor)

Batteriet är en gåta, från utsidan kan inget avslöja dess kvalité, förslitning eller laddningsstatus. Man kan heller inte skruva isär det för att avslöja några tecken på dess åldrande.

Ett batteri, som slutar fungera, måste bytas ut, så enkelt är det.

Och, batterier är mycket sårbara. Överladdning, underladdning, för djupa urladdningar, för snabb laddning, för höga
temperaturer…..allt detta kan hända och konsekvenserna blir katastrofala.

Det pågår ju hela tiden en kemisk process i batteriet, och alla använder ju sin bil på olika sätt.

Att en gång per år ladda direkt på batteripolerna med en smart laddare spelar nog inte så stor roll. Men har du en fast installerad laddare och kopplar in den varje natt direkt på batteriet och "lurar" BMS kan det nog finnas risk för överladdning. Temperaturen batteriet befinner sig i påverkar en hel del, står bilen i varmgarage med laddning 12 timmar eller ute i -15 grader med tre timmars laddning kan vara stor skillnad.

Vet inte riktigt vad dieselvärmaren drar, det är väl en liten bränslepump, fläkt, vattenpump, kupéfläkt så kanske 10-15 Ampere? Går den en timme så förbrukas då 15 Ah vilken generatorn ganska snabbt borde kunna återladda.

Jag tror att om bilen används sällan och kanske står oanvänd en månad finns större behov att underhållsladda än om bilen används dagligen.

Ett batteri håller väl mellan 5-10 år men kan också förstöras på en dag om du tex. lämnar bilstereon på en timme och tömt batteriet helt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
malte2009 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
malte2009 skrev:Den inkopplingen ni skriver om gäller endast vid permanent jnkoppling av laddare som sitter kvar i bil vid körning!
om man sätter dit snabbkopplingen som följer med en cetek laddaren och endast kopplar in den för stödladding ibland så har det ingen betydelse! Har själv laddat så i snart 5 år och det har fungerat utan anmärkning!
Jag undrar varför du gör så? Instruktionen är att man ska ansluta till chassiejord, och inte batteriets minuspol. Bara dumt att inte göra så då, tycker jag. Men du gör som du vill men jag tycker inte du ska säga till andra att göra samma misstag som dig.
Vilket märkligt svar? Det är väl ändå ingen som laddar med extern laddare under körning så jag vet inte riktigt hur nåt ska kunna gå fel. Bms övervakar ju laddningen i bilen under drift och är batteriet bra laddat innan så vet väl ändå inte bms att det är laddat av extern laddare. Eller pratar vi intelligens över det normala?
Ja det var verkligen ett märkligt svar av dig. Volvo och Ctec vet tydligen mindre än vad du gör. :shock:
av Linkan1340
Idag hämtar jag bilen med en fastmonterad calix-laddare. Kort fråga---- hur ofta bör man sätta laddning nu när det blir kallt igen? värmare igång 2 gånger om dan.... 2ggr i veckan kanske?
av jwiss
Jag kollade hur min bil laddar med OBD-läsaren igår.
För ovanlighets skull tog jag bilen till jobbet.
Körde värmaren ~30 minuter på morgonen och sen 7 minuter körning till jobbet, samma procedur på eftermiddagen.
Sen bytte jag kläder och åkte ut till landet, det var då jag kopplade in OBD-läsaren.

Jag hadde 12,5 V med tändning påslagen och motorn av, när jag startade motorn gick den upp till 15 V. När jag körde iväg någon minut senare hadde spänningen sjunkit till ~14,5 V och låg där i 4 mil. Då bytte jag väg och motorbromsade lite, då gick den upp till 15 V och låg där i resterande 20 minuter av färden. Skumt...

Enligt manualen har jag EJ AGM-batteri utan ett MF.
av rojo8515
Det är nog svårt att läsa ut så mycket av denna mätning. Det verkar som att Volvo har en rätt smart laddning numer, och då liknar det nog en CTEK-laddare som kör laddningen i olika steg. Dessutom mäter Volvo temperaturen samt strömmen in och ur batteriet och anpassar laddningen till bästa möjliga.

Är det kallt ute höjs troligen spänningen lite extra för att "toppladda" batteriet. Skulle vara intressant att få se hur Volvos laddning är konfigurerad men det är väl hemligt kan tänka.

Ett batteri bör stå helt oanvänt och urkopplat i 48 timmar om en spänningsmätning ska användas för att kolla laddningsnivån helt korrekt.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]