Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
LJN skrev:
Adaption behöver göras med både varm och kall låda för att bli optimal, vilket då gör att bilen behöver vara på verkstan länge
Hur gör Volvo när bilarna sätts ihop på fabrik?
Vet ej hur exakt AW levererar sina lådor men när man som OEM köper en låda från ZF så har de gjort en grundadaption i fabrik och du får ett gäng individberoende parametrar att flasha transmissionsstyr med för varje enskilt fordon. Vid haveri osv där hela lådan byts får du en ny, med egna nya parametrar. Sedan ligger den och adapterar under hela sin livstid, men hade den kommit totalt o-adapterad från tillverkaren hade den gått totalt värdelöst.
Hos tillverkaren finns då ofta speciella stationer på linen där endast adaptioner görs, du kan då rada upp ett gäng lådor mot en broms eller hur de nu kör det och köra en speciell cykel utan att den sitter i ett fordon.
av JohanO2
Tack för alla tipsen och synpunkterna! :)
Jag tror att min låda adapterar åt fel håll, för den blir bara sämre för varje mil jag kör.
Bilias verkstad (nämner ej ort) menar att det är jag som kört för sportigt och att lådan därför adapterat sig åt det "sportigare" hållet. Men de kunde erbjuda en adaptionskörning för 3250kr om jag ville utföra en sådan.
Där förlorade denna verkstad en kund för alltid :x

Nu har jag bokat in adaptionskörning helt gratis hos en annan verkstad med riktigt bra bemötande. Har till och med blivit lovad gratis lånebil inkl. bränsle även fast jag inte köpte min bil där :-)-)
av tjus
JohanO2 skrev:Tack för alla tipsen och synpunkterna! :)
Jag tror att min låda adapterar åt fel håll, för den blir bara sämre för varje mil jag kör.
Bilias verkstad (nämner ej ort) menar att det är jag som kört för sportigt och att lådan därför adapterat sig åt det "sportigare" hållet. Men de kunde erbjuda en adaptionskörning för 3250kr om jag ville utföra en sådan.

Nu har jag bokat in adaptionskörning helt gratis hos en annan verkstad med riktigt bra bemötande. Har till och med blivit lovad gratis lånebil inkl. bränsle även fast jag inte köpte min bil där :-)-)
Har haft min V60 på Bilia och fått ny mjukvara och någon form av adaptering enligt serviceteknikern. Trevligt bemötande och inga diskussioner om kostnader. Det är väl garanti som gäller på en ny bil, och kunden har väl alltid rätt. Har bara kört ett fåtal mil, har inte ännu känt av några slag eller ryck när lådan växlar ner. Verkar ju hoppfullt. Vi får väl se om den håller måttet hela vägen.

I ditt fall så låter det märkligt att Bilia utrycker sig så, inte ska det väl rycka å ha sig i en växellåda även om man kör sportigt, vad nu sportig körning innebär. Ett sådant bemötande skulle jag inte tillåta. Hoppas du får ordning på detta.

Hälsningar Lars
Användarvisningsbild
av Momentum
JohanO2 skrev:Tack för alla tipsen och synpunkterna! :)

Den adaption som sker pga körmönster ska på intet sätt påverka växlingskvaliten
av JohanO2
Fick precis ett samtal från Biliaverkstaden och de bad om ursäkt då det hade uppstått ett missförstånd mellan mig och teknikern. För att behålla mig som kund erbjuder sig verkstaden att ta hand om adaptionen samt sätta in 3250kr (hah) på mitt Biliakort. Så jag ger dem en chans till, avbokar tiden hos den andra verkstan ;)

Tänk att ett samtal till Volvos kundsupport kunde göra denna skillnad
Användarvisningsbild
av Momentum
JohanO2 skrev:Tack förresten för inputen, får hoppas att växlingskvaliten återgår till det normala efter adaptionskörningen!
Det där kan man få roa sig med ett antal gånger, ny mjukvara, ny adaption, tre eller fyra gånger gjorde jag det på min låda (sex stegad)
Men det blev bra till slut, växlade som en dröm :)
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur går en adaption till?
Användarvisningsbild
av Momentum
Rillee skrev:Hur går en adaption till?
Man lär växellådans dator att växla "snyggt"
Att applicera rätt hydraultryck vid rätt tillfälle
Så man sätter lådan i "lära läge", och genomför olika moment ett antal gånger vid givna förhållanden, ex varm låda, kall låda
Detta sker hela tiden då lådan slits med tiden, men ibland så blir detta i osync och det blir "hårda" växlingar
Eller pga brister i "kommaihåg" delen av mjukvaran
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?