Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
valln skrev:
intruder1400 skrev:Filter byte är väl viktigast av allt ! Den tar upp all skit du inte vill ska följa med motorn runt .
Oljan byter jag en gång år ! Eller max 1500mil
Har sett grå färg någon gång när jag byt på någon av hojarna vilket inte är bra ! Dom är luftkylda !
intressant vad innebär grå färg för fel?
Fukt/vatten
av ynnor
andersuw skrev:
MartinS skrev:Låter ganska straight forward alltså.. Fortfarande nyfiken på oljefilterhylsan dock, men det är väl bara att krypa under och titta.
Enligt VIDA ser verktyget ut så här:

Bild

Dessvärre fick jag beskedet sist jag var hos min Volvo ÅF att de inte säljer sina egna verktyg i butik längre. Var där för att plocka upp ett par "fiskben" och dem fick jag med mig med lite lock och pock. Hur det är med det här verktyget vet jag inte. Om man inte har tumme med sin Volvo ÅF kanske man får vänta på att Biltema m.fl. hinner ikapp. Det kanske de för övrigt redan gjort. Har inte kollat. Kineserna är ju numera också mästare på att genast fylla den här typen av nischer så det kanske lönar sig att titta på ebay.
Kröp under och mätte oljefilterkåpan, 86mm och 16kant, alltså inget konstigt, verktyg finns hos dom flesta tillbehörsaffärerna inkl Biltema :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Inga konstigheter. Jag byter filter på min vea med samma filterhusverktyg som jag köpte för sisådär 15 år sedan.
av andersuw
Bra det! :D
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Lite äldre volvobilar rullade mer eller mindre 30k mil utan problem, ett par (vänskapskrets) har bara fyllt på olja de senaste 15k milen för att sedan skjuta packboxen vid 30k, verkar vara en magisk siffra. Detta gäller de äldre 5-cyl som inte hade longlife-oljan. Gör man fel att anta att dagens 4-cyl håller lika bra?

Olja slits väll primärt av värme så varvar man hårt så är det en annan sak. Dieselmotorer varvar ju inte lika hårt, borde inte oljan stå sig längre då?

Min XC60 (T5) har 8-växlade lådan, den varvar inte speciellt mycket jämfört med de äldre bilarna. Den slänger i 3an i princip direkt och rullar på mellan 1200-2000 rpm, på motorväg i 140 ligger den runt 2100-2200 rpm om jag inte missminner mig.
av Leafs
Om man nu vill göra egna oljebyten så undrar man ju hur man ska veta hur mkt olja man ska hälla i. Tack vare den hyfsat icke-geniala idén att ta bort oljestickan samt ge denna motor en digital oljenivåmätare utan egentlig gradering, är det ju i princip omöjligt att kontrollera den mängd man ska hälla i.

Enda sättet är väl att exakt kontrollera den mängd man tar ur och fylla i exakt lika mkt. Hyfsat geggigt och omständigt, men enda möjligheten?
av Leafs
Man får ju aldrig ut all gammal olja, i princip omöjligt. Att fylla på med hela den angivna mängden ger väl överfyllning? Eller har man kalkylerat hur mkt gammal olja som blir kvar när man tömmer?
Användarvisningsbild
av MartinS
Första gången jag bytte på min vea hällde jag i 5L, då indikerade den låg nivå. Fyllde 1dl till, fortfarande låg nivå. Då fyllde jag ytterligare 1dl till rätt mängd 5.2L och sedan visade den ok nivå till det var dags igen 1500mil senare. Ja, jag körde långt med flera start/stopp mellan kontrollerna så bilen skullehinna förstå förändringen.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]