Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ju effekten som räknas :lol: :lol: :lol: :lol:
iigloo skrev:
Nicco skrev:
iigloo skrev:
Momentet är bibehållet, inte höjt. Det går aldrig över ursprungsvärdet.
Det låter som att du syftar på maxmomentet som motorn kan leverera?
Det maximala vridmomentet sett över hela varvtalsregistret (240 Nm) har inte ökat mot tidigare medan varvtalsområdet där 240 Nm kan uppnås har blivit större (1600-5000 rpm mot 1600-4000 rpm tidigare). Detta är en effekt av att man har höjt momentlinjen över 4000 rpm.

I samtliga varvtalspunkter över 4000 rpm är det dock ett faktum att momentet har ökat mot vad som kunde levereras innan uppdateringen i respektive varvtalspunkt, även om vridmomentet i dessa punkter inte överstiger det maximala vridmomentet på 240 Nm. Det är ju precis vad grafen hos polestar visar.
Absolut! Det var det jag syftade på. Max vridmoment höjs inte sen att det förskjuts, det är en annan sak.
Du menar kanske att det förlängts, förskjutits har det inte gjort.
Dessutom har värdet på vridmomentet höjts på högre varvtal. Samma sak med effekten, trots att du hävdar annorlunda.
iigloo skrev:Effekten förlängs till 5k rpm. Den ökas inte.
MartinS skrev:Det är ju effekten som räknas
Så är det ju.
Jag har i stort sett samma maximala vridmoment som en tung motorcykel när jag sitter på min trampcykel, men effekten och accelerationen skiljer ju en del. :mrgreen:
mikebike skrev:
iigloo skrev:
mikebike skrev:Troll eller lässvårigheter?
Klarade du av att skriva det alldeles själv? Imponerande!
Ja, dessutom kan jag alldeles själv läsa specifikationer och förstå effekt/vridmomentsdiagram samt sambandet mellan vridmoment, effekt och varvtal.
Något du inte klarar ens med hjälp av flera forummedlemmar. Fast det kanske är vår pedagogiska förmåga som sviktar?
Själv är jag ingenjör på KTH, inte lärare.
iigloo skrev:Effekten förlängs till 5k rpm. Den ökas inte.
I ditt eget exempel ökar den maximala effekten från 150 till 180 hkr.
Det är det maximala vridmomentet som förlängs, vilket gör att effekten ökar vid alla varvtal över 4000 rpm.

Detta exempel är typiskt för en motor som strypts och sedan "avstrypts" av Polestar.
Motsvarande diagram för min bil ser ganska annorlunda ut, med en markerad puckel mitt i varvtalsområdet:
http://www.polestar.com/se/product/v60- ... atic-2012/
Nu var det så att du skrev att momentet HÖJS i ALLA motorer, vilket det inte gör. Det var det som jag rättade dig med.

Att du är ingenjör på KTH är helt obetydligt. Jag är huvudmekaniker och ansvarig mjukvaruutvecklare för green devils driftingteam i Tokyo.

När det kommer till läsförståelse och förmåga att söka information om diverse data verkar du sakna en hel del med tanke på vad du skriver i diverse trådar, men om vi ska lägga dina personliga påhopp åt sidan och ägna oss åt huvudfrågan så måste du enligt Svensk lag registreringsbesikta bilen om du ändrar motoreffekten. Att du åker runt med en olaglig bil får stå för dig.

http://www.bilia.se/tillbehor/#!6291/polestar/polestar

http://www.mechanum.com/vara-varumarken ... /polestar/

https://www.motormannen.se/radgivning/k ... strimning/

http://www.bilprovningen.se/Foretag/Vad ... tning.html

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020574.htm
Men herregud iiglo... Klart att vridmomentet ökar om effekten ökar, vad är det som du inte förstår? MAXIMALT vridmoment kanske inte ökar, men du får högre vridmoment högre upp i registret vilket ger mer effekt vilket i sin tur ger mer knuff...

Jag tror du hakar upp dig på maximal vridmoment, det är långt ifrån lika viktigt som maximal effekt...
MartinS skrev:Men herregud iiglo... Klart att vridmomentet ökar om effekten ökar, vad är det som du inte förstår?

Dels påstår han att vridmomentet inte ökar, dels påstår han att effekten inte ökas.
Då är ju en Polestaroptimering ganska bortkastade pengar! :mrgreen:

iigloo skrev:...så måste du enligt Svensk lag registreringsbesikta bilen om du ändrar motoreffekten. Att du åker runt med en olaglig bil får stå för dig.
Nu är det ju så att JAG inte har trimmat min bil, det har den åf som nysålde bilen gjort.
Jag VILL registreringsbesiktiga min bil, men frågan är hur det skall gå till?
Jag har försökt få tag på rätt papper via den åf som sålde bilen till mig, Volvo centralt och Polestar utan framgång.
Jag köpte förra våren en V60 T6 2012 som ÅF hade lagt in polestar vid nybilsleveransen och inte registreringsbesiktigat den
Upptäckte det när jag var till "min mekaniker" och skulle lägga in polestar och det inte gick. Han tittade då i historiken
på bilen och såg då att det var inlagt vid nybilsleverans. Jag åkte då dit och påpekade detta, inga problem sa dom, jag fick en lånebil och dom tog in den och registreringsbesiktigade den.
1. Du skrev att momentet ökar på alla motorer - fel då momentet inte ökas (överskrider ej max angivet moment), det förlängs.
2. Det är totalt skitsamma om någon annan har trimmat din bil. Det är du som ägare som är ansvarig för att bilen du framför är godkänd enligt Svensk lag.
3. Du inte vet hur en registreringsbesiktning ska gå till och hur du får tag i de dokument som behövs. Du kontaktar den verkstad som utförde mjukvaruuppgraderingen och begär ut dokumenten, ringer till ett besiktningsföretag och beställer tid.
iigloo skrev:
1. Du skrev att momentet ökar på alla motorer - fel då momentet inte ökas (överskrider ej max angivet moment), det förlängs.
Jag tycker nog fortfarande att just denna mening är lite problematisk som den är skriven just nu. Ser man på momentkurvan som graf rent visuellt kan jag kanske sträcka mig till att använda uttrycket "momentet förlängs", även om jag kan tycka att det snarare är varvtalsområdet där det maximala vridmomentet finns tillgänglig som har ökat. Att det maximala vridmomentet som motorn kan utveckla inte måste öka för att uppnå högre effekt har nämnts flera gånger redan, inga konstigheter med det.

Men sett till mekaniklära i form av fysiska lagar som vi känner dem idag (förhållandet mellan vridmoment och vinkelhastighet) måste vridmomentet i en viss varvtalspunkt öka för att effekten i samma varvtalspunkt ska öka. Det är svårt att komma ifrån.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)