Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att Geartronic växlar utmärkt, mjukt & behagligt, inget fel på den. :)
Geartronic i 2,5Ft gillar jag inte alls, dålig kombination, fungerar mycket bättre med manuell där! Däremot tycker jag 5vxl geartronic i 2,4l T5 260hk fungerade mycket bättre, dock seg gasrespons. Men bra trevligare motorljud än 2.5ft :)

Men det är kanske i T6 awd, V8 awd och 3,2 Volvos Geartronic fungerar bäst i.
En av orsakerna som gjorde att jag bytte min XC70 D4 -13 var faktiskt växellådan, då jag tyckte den inte var riktigt skön i växlingarna...kalibrering och mjukvarubyte gjorde den iofs bättre, men ganska stor skillnad stundtals jämfört med andra Volvo med liknande låda.
Körning utan farthållare med mjuk fot är ju mer effektivt än farthållare alla dagar i veckan. Om farthållaren är mer bränsleeffektiv har man nog parkinsson i gasfoten.

Jag tycker inte heller det är något större fel på volvos 6-petade sliromatic, men jag gillar inte automater över lag och har inte jättestor erfarenhet av andra lådor i premiummärken så jag skall nog inte säga allt för mycket. Däremot är den ju ljusår bättre än t.ex. Renault lådor som jag har en del erfarenhetet av och de är ju hemska.
MartinS skrev:Körning utan farthållare med mjuk fot är ju mer effektivt än farthållare alla dagar i veckan. Om farthållaren är mer bränsleeffektiv har man nog parkinsson i gasfoten.

Jag tycker inte heller det är något större fel på volvos 6-petade sliromatic, men jag gillar inte automater över lag och har inte jättestor erfarenhet av andra lådor i premiummärken så jag skall nog inte säga allt för mycket. Däremot är den ju ljusår bättre än t.ex. Renault lådor som jag har en del erfarenhetet av och de är ju hemska.
Har man 300+ kusar med en nervöst programmerad växellåda så jo, det är mycket mer bränsleeffektivt att köra med automatisk farthållare med eco+ aktivt, den segar ner färden så totalt och tillåter stora variationer i hastighet för att köra mjukt och fint.

Kör jag inte med farthållaren hamnar jag hela tiden i baken på andra bilar, helt oavsiktligt, man får köra med ett ägg under foten för att inte accelerera för fort, den liksom bara driver på.
Strebern skrev:Kör jag inte med farthållaren hamnar jag hela tiden i baken på andra bilar, helt oavsiktligt, man får köra med ett ägg under foten för att inte accelerera för fort, den liksom bara driver på.

Som sagt, Parkinson i gasfoten ;)
Jag är med på Streberns linje att farthållaren i ECO+ hjälper för förbrukningen. Det enda den tappar på är ju långsiktig planering, men pedalhanteringen är väldigt bra.

Jag tycker själv det är mycket svårt att ändra pedalläget precis så lite som behövs med foten på samma nivå som farthållaren, en millimeter på pedalen gör stor skillnad. Farthållaren kan ju hantera pedalen precis så exakt som det går i styrsystemet. Att exempelvis ändra pedalen från 5,2% utslag till 5,3% är väldigt enkelt för farthållaren, men väldigt svårt med foten.
Strebern skrev: Kör jag inte med farthållaren hamnar jag hela tiden i baken på andra bilar, helt oavsiktligt, man får köra med ett ägg under foten för att inte accelerera för fort, den liksom bara driver på.
Ingen som inte har provat en T6 med Polestar vet hur grym den är.
330 hästar.. det är ju mer än jag hade i min gamla Mach1 !

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]